Argggggg på unghästens brist på respekt

Welsh

Trådstartare
Nu har hon hoppat över grinden.....förrut gick hon bara bekvämt rakt igenom. Med jättetjock och tät vinterpäls så bryr hon sig inte om elen. 4 rader rep och runt 1.10 på högsta. Själv är hon 130 men det verkar inte bekymra henne. JAG BLIR SÅ FRUSTRERAD!!!!! Satte i en trä ribba i grinhålet när hon gick igenom och då blev det nästan som en sport för henne att ta sig ut. i måndas försökte hon hoppa över boxdörren trots sällskap och mat. I transporten så hoppar hon över bommen så vi kör henne baklänges. Vad gör man åt ett sådant monster??????

Angående transporten så sätt halm balar framför henne så kan hon inte hoppa över!! I stallet så se till att hon imte kan sticka ut huvudet så mycket så att hon kan få för sig att hoppa!! Vad det gäller hagen så är det bara att höja staketen då!!! Det är ju lite för kallt att blöta ner dom och trycka dom emot tråden!! Och ett tips e att du aktiverar henne mer så hon blir lite trött och får lite hjärn gympa så tror jag att det blir bättre!!! Se till att bli hennes överman.... Det är det ända som hjälper!!! Kommer hon på nåt så ser du till att hon inte har nån möjlighet att göra det!!

Ha, hon försöker hoppa även om hon har grinden stängd över boxdörren. Hon tar sats och kastar sig mot den. Ledarskapet är det nog inget problem med. Hon är en ängel om jag står brevid.
Aktivera en 2 åring är det värre med. Vi tömkör henne varannan dag för att snart köra in henne och hon går i en flock blandat unghästar och vuxna som leker vilt varje dag. De har dessutom skog att tugga på. I kväll så fick hon en hinck vatten på huvudet och så lindade jag tråd runt grimman och satte grinden direkt i elaggrgatet. min man fick stötar så han hoppade men hon brydde sig inte så mkt. Den sista stöten smällde verkligen och då hoppade hon till och skakade lite på huvudet. Börjar tro att det inte finns kontakt mellan hjärncellerna där inne eller att hon inte har kontakt mellan huden och hjärncellerna. :idea: Så här års går det inte att höja staketet då det krävs högre stolpar för det. :smirk:

Vill du ha en till???
Samma ras, samma ålder, dock valack.
Han fick bli valack redan i höstas pga att man aldrig vet var han befinner sig. Förmodligen inte i den hage han ska vara iallafall...
Ponnyboxen hoppar han smidigt ur, men storhästboxar har han inte gett sig på. Vi ställde honom i spilta och det gick faktiskt bra.
Men han är ju så söt, vår Evert, så det är svårt att vara arg på honom.
För länge sedan hade vi shettisar och några New Forest och det var precis samma sak med dem. Stora hästar är inte en bråkdel så påhittiga och nyfikna på världen utanför hagen som ponnyer. :)

Björnvarps Gård

Har du ett gäng plaststolpar så¨går det att knyta fast dom i dom vanliga stolparna och på så sätt höja hagen. Eller skarva med en träribba med en isolator upptill.
Ett litet tips bara.
Jenny

Vaddå monster? Smart Hopp-ponny kallas det :)

Nä, allvarligt. Vissa hästar har sina perioder då de bara SKA ut ur hagen. Lyfter du upp tråden och barrikaderar för grinden så hittar de snabbt ett annat ställe att ta sig ut genom. Alternativet är ett väldigt stadigt och högt hagstaket, men när du väl äntligen lyckas bygga till en sådan har vårgräset kommit och ponnyn får för sig att den inte vill ut ur hagen längre :p

Hon övar och tycker minsann att hon får löshoppa för lite!

Och bara så du vet,hon har för avsikt att starta SM i den närmsta framtiden :angel: :bow:

Nejtack! Har nog med unghästar så det räcker , men tack ändå! En liten rättning, inte samma ras så vi har en welshponny av cobtyp som är 2 och din Evert är väl en sekt B :) I går var jag allvarligt inne på att sluta helt med sekt B efter att ha försökt fånga högdräktiga 4 åringen som drog ut från stallet vid kvällsfodringen kl 22. Hon promenerade helt enkelt ur boxen och ut på stallplan när jag fyllde på vattenhinken TROTS att jag precis hade gett henne kvällsmaten. Boxdörrens hasp var inte helt i låset så knuffade upp dörren och gick iväg. Efter att ha haft maginfluensa i 1 v så var som ni säkert förstår inte alls pigg på detta. Efter 30 min kom hon hem igen som om inget hade hänt. SUCK jag ska börja med frimärkssamling istället som jag kan ta till häftapparaten om de börjar rymma :idea:

Haha dina damer är för sköna!
Patsy går visserligen sin väg om hon kan men det förutsätter att grinden är _öppen_ och att ingen är i närheten. Hon smyger ut och om någon ser henne så räcker det med att kasta en sträng blick på damen så går hon hem igen. :rofl:

Titta så får du se vad hon hittade på ikväll under avel " då det högdräktiga stoet skrämde hela stallet".
I går när vi tog in dem tidigare så skötte de sig utmärkt :D nu när jag också är dräktig så flödar hormonerna i kroppen. Ena stunden så blir jag vansinnig och ska sälja hela bunten och nästa stund så gråter jag över hur elak jag är :crazy:. Snart blir det dessutom tillök i stallet då barnen håller på att spara till en ny ponny. Vi åker och tittar på den om 2 veckor. Du måste komma till vår Vätö utställning och titta på mig , förhoppningsvis, högdräktig springande med cobbarna :eek: :rofl:

Sv: Re: Argggggg på unghästens brist på respekt

Jarrah skrev:
Stora hästar är inte en bråkdel så påhittiga och nyfikna på världen utanför hagen som ponnyer. :)

Hihi, i ett stall vi hade häst i förut fanns det också en häst som skulle ta sej ut ur hagen till varje pris. Han la sej ner och rullade under övertråden om man hade glömt att stänga undertråden vid grinden.
Jag kan ju tillägga att det var ett halvblod som var 175 i mankhöjd! :eek:

NeonPrinsessa skrev:
Hihi, i ett stall vi hade häst i förut fanns det också en häst som skulle ta sej ut ur hagen till varje pris. Han la sej ner och rullade under övertråden om man hade glömt att stänga undertråden vid grinden.
Jag kan ju tillägga att det var ett halvblod som var 175 i mankhöjd! :eek:

Hade problem med en nordisunge 2000. Inte ett stängsel som höll för henne så jag satte 150 cm plaststolp (tråden hamnar ca 130 cm) med 50 cm mellanrum, tråd på alla hakarna + lite kors och tvärs...då, inför mina ögon tar hon ett jätteskutt från stillastående och bara sveper över stängslet!!! Då bröt jag samman...en knappt ett år gammal bruksnordis hoppar högre än många halvblod från stillastående :eek: ...vem behöver halvblod??? Gav hästen till syrran då jag var gravid och inte ville riskera något och hon satte dubbla stängseltrådar, dubbla grindar och ett elaggregat för tjurar...då höll hon sig på plats...det blev för mycket för damen.

Halvblodet jag har idag är rymmare om hon hittar en plats i stängslet som verkar högt nog att krypa under så vi har flera trådar. Hon är känslig för stötar och det är väl tur det...fast sist jag tog vbl-korsningen på träning sprängde halvblodet grinden och drog med sig större delen av den övriga stängslingen...dock utan skador, tack och lov. :cool:

Sv: Argggggg på unghästens brist på respekt

Oj, vilken utbrytardrottning! Det måste vara riktigt störande, jag vet inte vad man skulle ha hittat på för att få henne sluta försöka studsa över...

Henne måste du ju i alla fall satsa på i hoppning, hon verkar ha talangen! :bump: :D

Welsh skrev:
Ha, hon försöker hoppa även om hon har grinden stängd över boxdörren. Hon tar sats och kastar sig mot den. Ledarskapet är det nog inget problem med. Hon är en ängel om jag står brevid.
Aktivera en 2 åring är det värre med. Vi tömkör henne varannan dag för att snart köra in henne och hon går i en flock blandat unghästar och vuxna som leker vilt varje dag. De har dessutom skog att tugga på. I kväll så fick hon en hinck vatten på huvudet och så lindade jag tråd runt grimman och satte grinden direkt i elaggrgatet. min man fick stötar så han hoppade men hon brydde sig inte så mkt. Den sista stöten smällde verkligen och då hoppade hon till och skakade lite på huvudet. Börjar tro att det inte finns kontakt mellan hjärncellerna där inne eller att hon inte har kontakt mellan huden och hjärncellerna. :idea: Så här års går det inte att höja staketet då det krävs högre stolpar för det. :smirk:

Monsterström är fina grejer. Monsterström är när det när hästen har näsan (eller annan kroppsdel) fem centimeter från tråden så säger det KAZAPP och det slår en blå kulblixt mellan tråd och kroppsdel. Företrädelsevis ska hästen uppvisa reptilsnabb reaktionsförmåga och handlöst kasta sig så långt därifrån det går.

Botat både boxhoppare och stängselprejare. Även inbitna sådana. (och nej, naturligtvis utsätter jag inte mina små raringar för det, det är reserverat för andra hästar, de som jag får betalt för att vara snälla mot..eller hur det nu var, det blir iaf pli på dem ;))

Du fär skicka hit henne på uppfostringsanstalt sen om hon inte ger sig, eltråden kring ponnyboxen sitter kvar sen den senaste omvända hästen (som efter några veckor snällt och LUGNT stod still fast ALLA andra hästar gick ut, och dessutom körde rejs runt stallet medan de väntade på henne). Dag ett så reste hon sig över boxdörren när jag tog ut EN annan häst på gången bara (och det var inte ens boxgrannen).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Halt efter vila
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka