Årets skörd bärgad

Vad avis jag blir. Mitt hö har värderna MJ 8,2 och Smrp på 32.

Hur får man ihop en bra foderstat på detta höet??? :crazy:

Men, men jag får vara glad att jag har hö... det finns knappt nåt att få tag på runt i kring där jag bor.

/Lizzie
 
Har haft stor tur jag med. Vi hade ju redan bokat en specifik bondes totala skörd i förskott och det vore ju lögn att säga att vi inte har tittat ut genom fönstret många gånger den här "sommaren" och undrat om vi köpt NOLL kilo nu? :crazy: :confused:
Men bonden har hört av sig och de fick både in en bra förstaskörd tidigt och ska snart ta en andra, så vi behöver inte oroa oss. Nu väntar vi bara på analys-siffrorna så att vi kan beräkna foderstater för fulla muggar! :)

/JES
som visserligen är skriven i Dalom, men som har hästarna och sin höbonde (och snart sig själv också) söder om Sthlm.
 
Vi har haft supertur och lyckats få in hela vår första skörd (hälften tidigt och hälften något sent) dock ungefär hälften så mkt som vanligt. Däremot lyckades vi inte vid någon av dessa skördarna ta något torrt vilket vi brukar göra för att fodra med så länge värmen består. Nu kom högtrycket till oss femdygnsprognosen (om de nu har rätt för en gångs skull) säger stor sol och 26 grader alla fem dagarna framåt. Kastade mig på telefonen till maskinstationen tänkte nu försöker vi ta andra skörden torr. Vad får jag för besked.... Huggaren är sönder får reservdelar tidigast imorgon kväll alltså är 2 av dessa fina dagar borta, kan det vara retligare........ :devil:
 
nääää? kan man ha mer otur?! :mad:
Sånt är väl typiskt!
Hoppas solen håller i sig måånga dagar nu då ;)
 
Hugga :confused:..........jo jag vet att ni säger så där nere men hugga det gör man i vedboden eller i skogen ;). Så heter det slåtterbalk, slåtterkross, rotorslåtterbalk eller rotorslåtterkross, inte huggaren :D

Fö så är det ingen fara. De som var med på noterna och tog en tidig skörd kan nu ta hem en god höskörd för det ska bli kring +30 ända fram till tisdag :cool:
 
Sv: Årets skörd bärgad

Gammeln skrev:
Då har man fått in ett super duper smarrigt grovfoder av årets 2:a skörd. Perfekt skördetid, perfekt torkväder, en ts-halt på ca 40% och alla beslut satt klockrent. Prover är skickade på analys och nu är det bara till att njuta resten av sommaren, för hästarna lär bli feta och goa i år med, på bara grovfoder och lite mineral :banana:. 1:a skörden kan man nu kasta ut eller gödsla med :D

Fick idag analysvärden på mitt foder: 9,9MJ/kgTs och 94g smbrp/kgTs :d :) :banana: Vintern är räddad *pust*
 
Sv: Re: Årets skörd bärgad

Vi har hö från förstaskörd: 8,2 MJ och 54 g smb rp per kg foder. Helt ok.
 
Sv: Re: Årets skörd bärgad

Jag protesterar! Det låter precis lika illa i södra Sverige när folk säger att de hugger hö. :crazy:

Hugger gör man med motorsåg eller yxa, där håller jag med.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Föl 2020
  • Exteriör Welsh cob

Omröstningar

Tillbaka
Upp