Årets skörd bärgad

Var det inte i samma studie man såg att när hästarna inte fick välja utan man testade ett födermedel i taget så åt de mer av der torrare hösilaget?
PL
 
Nu vet jag inte vilken du menar men detta var ett rent preferenstest enligt en, som författaren uttrycker, sk cafeteria-model. (Redgård,J., examensarbete 2003). Observera det underbara uttrycket cafeteria-modell :rofl: :rofl:. Så har författaren lagt in två bilder på hur hästarnas cafeteria såg ut :D, helt underbart :). När det gällde hästarnas förstahandsval så fick hö och ensilage 70%, resultaten, mer eller mindre 0 :D medans ensilage 55% fick resultatet ca 15% och ensilage 35% resultatet ca 85%.

Det är väl så här som man får gå tillväga istället för att tvinga i hästarna ett foder som dom egentligen inte vill ha. Man "frågar" hästarna vilket foder dom VILL ha och det är väl då som dom mår bäst :D

Sen är det ju så att utvecklingen går ju framåt och idag kan vi, med de rätta kunskaperna, skapa ett foder som är smakligare än hö. Det är väl detta som examensarbetet bla vill indikera :)
 
Hittar inte igen det nu men C Müller tog upp det på en foderkurs i vintras. Det hästen tycker är godast behöver inte vara det den klarar att äta mest av. P Lingvall o C Müller skriver förresten i Fakta jordbruk att man skall använda fler lager plast ju torrare o grövre grönmassan är.
PL
 
Hittar inte igen det nu men C Müller tog upp det på en foderkurs i vintras. Det hästen tycker är godast behöver inte vara det den klarar att äta mest av. Det håller jag med om men förhoppningsvis har man väl ett bättre näringsvärde i ensilage 35% än i hö som överlag skördas sent i detta land. Som jag skrev så får man ju "fråga" hästen vad den vill ha, sedan är det ju busenkelt att se om den kan äta mer eller inte, är ju bara att ta fram en våg :idea: P Lingvall o C Müller skriver förresten i Fakta jordbruk att man skall använda fler lager plast ju torrare o grövre grönmassan är. Håller helt med MEN nu drog du in ytteligare en parameter nämligen parametern "grövre". Torrare i kombination med grövre ska man passa sig för vilket jag la en referens på i tidigare inlägg ang "misslyckanden"
PL
 
Så underbart med skullen full av bra grovfoder *avundssjuk*.
Min höleverantör tycks tro att hästfolk är helt ovetande av allt som kallas grovfoder -> någon man kan lura på vad som hellst... Jag skickade tillbaka hela leveransen. :devil:
Tur att man bara har två hästar i vinter, eftersom jag måste börja leta grovfoder hos grossisterna -> blir nog dyrt :crazy:
/M
 
Jo, visst. Men vi hade också minusgrader och kring noll på nätterna sent in i juni... :angel: Du skulle ha sett hur höet såg ut vid "normal" skördetid... :D

Cafeteria-modell. Det var ett klämmigt uttryck. :rofl:
 
Min höleverantör tycks tro att hästfolk är helt ovetande av allt som kallas grovfoder -> någon man kan lura på vad som hellst... Jag skickade tillbaka hela leveransen. :devil:

Du skulle ju ha varit lite giftig genom att fälla följande kommentar, efter att ha avsynat grovfodret: "Du får säkert bättre betalt om du istället levererar till komunens värmeverk :devil:". Och sedan pekar du bara ut körriktningen...... :smirk:. Då hade ju den där leverantören insett att han var en lallare, dels för att kan inte klarade av att leverera ett acceptabelt foder och dels för att han trodde han kunde lura dig.
 
Det är ju strålande jag som måste hitta någon som säljer hösilage, då kan du ju ta med dig lite till småland :idea: :D
 
"Min" leverans är nu istället såld till en hästgård i närheten som både har avelshästar och fritidshästar. :crazy:
/M - fortfarande utan hö
 
Jag undrar om du har någon uppgift om det här med pH-värdet?

Jag minns aldrig var jag läst saker men jag har bestämt för mig att jag har läst att det inte är lämpligt att ge hästar grovfoder med lågt pH eftersom de (liksom människor, men motsatt till kor) har saltsyra i magsäcken som redan ger en mkt låg pH-halt. Ytterligare påspädning av surgörande foder skulle kunna ge ökad risk för magsårsproblem.

Minns att jag kollade upp detta efter att jag läst att ensilage med låg TS lämpade sig bättre för kor än hästar.

Men kanske är det mer av betydelse om man redan har hästar med magproblem.

Hur det går ihop med studien med cafeterian vet jag inte, men kanske kopplar hästar inte ihop vad de äter med magproblem/smärtor eller så hade de hästarna inte sådana problem.

Hur som helst, jag ville bara veta om du har någon pålitlig källa som handlar om det här.
 
Ja!!! Jag har fått in 5 ton kanonhö, det ska bli intressant vad bonden kommer att ta för det. Jag ska skicka in någon tuss till analys så får man det svart på vitt. :D
Så nu får man äntligen ta det lite lugnt och slappna av inför vintern... :D
 
Hur det går ihop med studien med cafeterian vet jag inte, men kanske kopplar hästar inte ihop vad de äter med magproblem/smärtor eller så hade de hästarna inte sådana problem.

Vill bara vika in en kommentar ang detta med att hästar själva kan avgöra vad de kan/behöver äta osv.

Hästar undviker inte giftiga växter som ger obehag så länge som dom upplever dessa som smakliga (Houpt et al., 1989). Så svaret måste ju bli att hästar äter så länge som de tycker det är gott trots att de kanske/ev får ont i magen. Detta kanske du har upplevt själv då hästar får kolik av tex olämpligt foder eller kanske frossat i sig kraftfoder. Då koliken är över, vad gör då hästen, jo den fortsätter att äta samma foder igen för det smakade ju gott :d :D

Om ensilage med låg Ts-halt skulle vara mindre lämpad för hästar för att det kan vara skadligt, har jag varken läst eller hört. Det finns några försök gjorda ang utfodring med låg Ts-halt i ensilage. Bla så visade Pilliner (1992) att det totala foderintaget minskade då ts-halten i ensilage låg runt 25-35%. Vad som exakt orsakar ett lägre intag vet man inte men man spånar kring att det kan vara fermentationsprodukter som spökar tex mjölksyra, som är högre i blött ensilage än i det torrare. Vidare menar Erdman (1993) att det låga pH-värdet också kan vara en bidragande orsak. Kanske dom åt mindre för att det smakade surt

Samtidigt vill jag bara vika in att hästar har väldigt individuella uppfattningar om vad som är smakligt (Waring,1983) och att ungdjur har lättare att acceptera nya foder än äldre. Man vet också att föl lär sig av stoet vad som är lämpligt att äta under den första tiden (LaCasha et al., 1999)

Mer än så här vet jag inte :crazy: men är ju möjligt att det kan finnas mer litteratur som säger annat :)

Vill sedan bara göra en lite kommentar ang preferensstudien. Då dessa hästar utfodrades så fick de bara 1kg Ts av varje fodersort att välja. Då de hade ätit upp det godaste så kastade de sig över nästa sort som då var det 55%-iga ensilaget. Man mätte alltså inte det totala foderintaget för varje sort.
 
Många som fått bra första-skörder??
Här har de flesta fått slänga sin förstaskörd av hö iaf, allt regnade ju bort :(
MEN vår kära höbonde (som lät höet stå en vecka extra bara för att vi ville ha lite lägre värden än förra året) hade "tur" som han säger, och fick in höet när det var några få fina dagar, runt midsommar. Det är lite fuktigt en del balar, mest de övre eftersom luften varit så jäkla fuktig hela sommaren :mad: men det mesta är fint!
Och himla bra värden, eller vad sägs om 8,2 MJ och 66 Smrp?

/Veronica som hoppas hoppas andraskörden blev lika bra!
 
Grattis på dej du! :)
Jag får överhuvud taget ingen första skörd. Mina fyra lever på bete och grönpellets + halm fram tills jag kan börja använda andraskörd. Den växer dock bra och jag har beställt kanonväder under augusti... :D
Min vetehalm ser mumsig ut och ska skördas om nån vecka. Då blir det fest!
Jag har faktiskt aldrig varit med om ett så dåligt hö-år nånsin. Inte min hö levererande grannbonde heller. 1968 nämns som ett uselt år i klass med detta.
Eva
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Föl 2020
  • Exteriör Welsh cob

Omröstningar

Tillbaka
Upp