Årets skörd bärgad

Gammeln

Trådstartare
Då har man fått in ett super duper smarrigt grovfoder av årets 2:a skörd. Perfekt skördetid, perfekt torkväder, en ts-halt på ca 40% och alla beslut satt klockrent. Prover är skickade på analys och nu är det bara till att njuta resten av sommaren, för hästarna lär bli feta och goa i år med, på bara grovfoder och lite mineral :banana:. 1:a skörden kan man nu kasta ut eller gödsla med :D
 
40 :confused: men då har du väl knappast behövt bra torkväder?? jag tycker för min del att det är lite väl blött..
 
Hittar :confused:........man bärgar det själv för då får man som man vill ha det :angel:. Inget hö utan ensilage :d
 
I och med att jag har spetsat vallen med rödklöver ( vill ha hög proteinhalt) så går det åt bra torkväder och eftersom jag vet hur det ska hanteras utan att det blir lall av allt så vill jag ligga kring 40% :cool:
 
Inte bara du har lyckats! ;) Första skörden blev jättebra. Härligt hösilage och rikligt blev det. Vi klarar oss på den. Andra skörden "åkte in" igår, den säljer vi dyrt till hästfolk :angel:
Grannarnas hö ligger och ruttnar så det är lite pinsamt men jag säljer aldrig hö till dom... :o
 
Hittar menade jag mer som att det var lite överraskande att nån lyckats med det.

Jaja, grovfoder i a f!

Grattis! Du måste vara nöjd över att få sköta allt själv!
 
Min höbonde har också lyckats :) men jag har inte börjat med årets skörd än....fast jag kanske väntar tills andraskörden också...den brukar nästan bli bättre...
 
Jag har ingen koll på hur det går för bönderna häromkring, men det jag hört har inte varit så uppiggande... *suck*

Jaja, det är väl bara att vänta och se, när analyserna kommer in...och när allt foder kommer in också, för den delen.

Vad jag uppfattar det som är det ganska många som inte hinner ta en andra skörd i år... :crazy:
 
Låter fantastiskt. Grattis!
Sånt kan jag bara läsa om på nätet.....Själv har det varit svårt eftersom dom som skulle hjälpa mig at bärga det torra höet åkte på PRO's motionsdans istället för att hjälpa mig och dagen efter så kom regnet... :cry:
Har förhoppningsvis fått tag på ett torrhö som slogs för 2 veckor sedan (men jag vet inte hur många ton), så det blir till att komplettera i vinter....
 
Själv har det varit svårt eftersom dom som skulle hjälpa mig at bärga det torra höet åkte på PRO's motionsdans istället för att hjälpa mig och dagen efter så kom regnet... :cry:

Detta är inte bra (*viskar*, typsikt lall ;) ). Dansa får man göra EFTERÅT men när det är skörd så ÄR det skörd och inget annat.
 
Visst håller med dig Gammeln, dansar gör man efteråt. Men halva min semester rök pga av väntan det här året på hökörning. Det var tydligen värre än vanligt att förutspå vädret, så man kunde ju inte planera semestern utan fick sitta hemma och vänta på sol!

Fast nu är höet inne!, nja nästan allt iallafall.

Men kvaliten i år kan man ju ifrågasätta. Jag bor på västkusten och har har vi ju inte haft någon tur med vädret i alla fall.


mvh jonte
 
Haha vi fick 5 mm på 2 veckor!
Höet ligger inne, torrt och fint på skullen inte en regndroppe på det. Att det är sent skördat gör inget för mina små tunnor :) ensilaget är normalskördat och inte en droppe på det helelr :D Bonden fick in så mkt att han valt att inte ta en 2a skörd :)
 
Jag kan nada om sånt här men du verkar duktig. Förklara för en ovetande fördelarna med 40 % TS. I mina öron låter det för blött men jag kan inte motiver varför.
 
Jo, jo. :D
Har man taigt in hö i 35 år varje sommar och pensionerat sig sedan 10 år tillbaka och endast har motionsdans som håller en på gott humör så förstår jag varför man hellre åker och har skoj än sitta i traktorn, men visst är det trist.
Nu kan jag slå mer eftersom jag bara slagit ut hälften, värdena är troligen låga ändå eftersom det blev så sent i år. Tursamt nog så har det varit så förbaskat kallt här uppe så att det är flera veckor senare än på andra ställen.
 
Här är höt också bärgat, blir väl en 60 ton någonting. Blir nog över att sälja precis som vanligt. Lite sent blev det, men inte en regndroppe i höt (fiiiint med skulltork :D). Vallarna brukar ge bra hö trots sen skörd, så jag är inte speciellt orolig. Hinns nog med en andra skörd med hösilage med.
 
Nu får du ju inte låsa fast dig vid just 40% :D

Förtorkning förbättrar ensileringen och motverkar icke önskvärd bakterietillväxt (McDonald et al, 1991). Det går lättare att packa grönmassan till hårda balar om grödan dessutom är vek (Lingvall, 1995 b). Om vi tex tittar på en flexkammarpress (rundbalar)hur den pressar så ser man att vid 40% ts erhåller man en densitet på ca 180 kgts/m3, vid 50% ts ca 200 kgts/m3, vid 55% ts ca 210 kgts/m3 och vid 60% ts ca 200 kgts/m3 (Skjervheim, 1991). Densitetskurvan mattar alltså av då vi kommer över 60% ts-halt dvs maskinerna klarar inte av att pressa materialet tillräckligt hårt och du får därmed en större porvolym som i sin tur kan skapa problem. Det är här som plastfilmens permeabilitet kommer in i bilden. DET FINNS INGEN PLASTFILM SOM ÄR 100% SYRETÄT. Det finns gränser om hur mycket en film får läcka. SP gör en massa tester på plastfilmerna och man säger att en film inte får läcka mer än 6.0 liter syre vid en viss temperatur och viss ett visst lutftryck under själva testet (SPCR 063, 1996). Nu har man gjort vissa ändringar ang sina tester men jag har ännu inte fått den nya skriften på mitt bord, den är tydligen inte tryckt ännu. Men det spelar ju i sig ingen roll för jag ville bara peka på att ni inte ska tro att den är helt tät. Så ni som lägger på alltför mycket plast på era balar kanske skulle ta och tänka om, för det kostar ju att lägga på plast :smirk:

Ju mer man förtorkar grödorna ju större blir fältförlusterna ( Magnusson et al, 1990) och man får även en lägre mjölksyrabildning och därmed blir konserveringsskyddet sämre (Sundberg, 1999). Konserveringsskyddet bestämms bla av mjölksyrabildning som i sin tur sänker pH värdet i ensilaget. Vid ts halt på 25-35% ligger pH värdet på 4,8 och mjölksyra 4,6 i % av Ts. Vid en ts-halt på 35-45% ligger pH-värdet på 4,9 och mjölksyra 3,5 i % av ts. Över 45% ts så har pH-värdet stigit avsevärt, till 5,4 och nästan ingen mjölksyra, endast 1,7 i % av ts (Lingvall,P., Markström,B 1986). Kommer man upp mot 70% ts så har mjölksyrabildningen mer eller mindre upphört. Sent skördade grödor i kombination med stark förtorkning som plastas in ger allt för ofta mögligt foder (Lingvall,P., Muller,C., och Nylund,R., 2002 utredda reklamationer och misslyckanden vid paketensilering).

Sist men inte minst vill jag bara nämna en enkel studie (obs att jag skriver studie och inte en forskningsartikel) där man hade testat olika grovfoder på olika hästraser. Man hade Hö, ensilage 70% ts, ensilage 55% ts och ensilage 35 %ts. Det visade sig att hästarna föredrog ensilage 35% ts, i andra hand ensilge 55% och sist åt de höet. Detta borde väl hästägare av hästar som av olika anledningar tex har problem med att hålla hullet att börja fundera lite :angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Föl 2020
  • Exteriör Welsh cob

Omröstningar

Tillbaka
Upp