Årets hö!

Sv: Årets hö!

Jag vågar mig inte på att gissa på värdena här i Stockholm, men efter vad jag hört från skördemännen så har vallarna vuxit fantastiskt bra och höet verkade väldigt fint. Jag gick och tittade lite själv också och kan ju säga att det hö jag spanat på såg superfint ut! Får väl fråga om jag kan få skicka in lite för analys senare... :angel:

Nä.. men nästa vecka :D Får nämligen vårt hö i kväll, så jag ska ta prov på det då.

Det BÖR ha blivit ett bra hö år! Ni kan väl skriva in värdena i denna tråd? :)

Ja, det ser jättefint ut :) GRÖÖÖÖÖÖÖNT är det och det luktar himmelskt :love:
Ska posta provet i dag eller i morgon.

Inte än...men antingen imorgon eller på tisdag. Skickade för analys i måndags så det det bör komma snart....då ska jag posta värderna här :smirk: Hoppas på att det är bra värden....höet är grönt och luktar supergott, hästarna har fått smaka lite redan (var iväg med de i går och idag) och de mumsade glatt av det :d

Hörs:)
Jacky

Nu fick jag värden :)
Per kg foder:
råprotein: 105
Smrp: 72
Mj: 8,8
Kalcium: 2,2
forsfor: 2,1
kalium: 2,8
magnesium: 1,4

Har inte bstämt mig för om jag tycker det är för bra eller inte...men jag är i alla fall glad med de fina värden :D Lär nog inte bli mycket annan dyr mat som tillskott ;)

Hälsningar, Jacky

Det är ju BRA värden, men det beror ju på vad du har för hästar. ;)

Har lagt in en fråga angående det:) Du får gärna kolla där och ge din åsikt om du har lust ;)

länk

Jacky

Nej...men det är OTROLIGT mkt timotej här uppe i dalarna iallafall, och det brukar ju betyda bra hö :)

ecssory skrev:
Någon som redan nu kan skvallra om värdena?

BUHUUUUUU!! :cry: :mad:
DÅLIGT HÖ IGEN!!
Jag blir galen. Antar att det är samma vall som förra året..
Jädrans alltså :devil: *deppar*
Jaja, man får väl acceptera. Hygieniskt är det ju jättefint åtminstone..

Smrp 26 :mad:
MJ 7,1
Ca 1,8
P 1,4
Mg 0,8

Usch....det var inte kul :( Det blir nog säkert en bra foderstat din(a) häst(ar) för du är ju duktig på att lägga ihop foderstater oavsett höets värden....men det blir ju mycket proteintillskot igen för dig. Förstår att du hade hoppats på bättre analys :crazy: Köper du eller gör ni höet själv?

"tröstkram" Jacky

Nää.. :( :devil:
Blev riktigt besviken när brevet kom idag :p
Vi köper vårt hö, har varken tid eller möjlighet att ta eget.

Ja, det GÅR ju att pussla ihop.
Men jag hade ju hoppats på att KANSKE slippa ge kraftfoder.. :crazy:
*går och surar i sitt rum*

Senast ändrad av en moderator:

Jo...det hade varit bättre med högre värden för plånboken:) Jag kan ta med mig några balar av mitt hö när jag kör in till halmstad (pluggar på högskolan) ...nejj...skojar bara...men klart hade jag haft alldeles för mycket hö hade jag kunnat sälja lite till dig...med tyvärr räcker det vi har presis till våra.

Kramis Jacky

:D
Ja, vi får väl ändå använda det vi har köpt, vi fick ju en leverans förra veckan så att det räcker till april.
Har försökt räkna lite och fått fram åtminstone till den ena, den andra är lite knivig eftersom hon bara behöver 63 MJ, så blir det bara 8 kg hö till henne i år.. :devil:

Jippie! Fixade nog sig ändå. Behöver inte ge proteintillskott i alla fall :banana:

Hjälp, vågar inte chansa på hur värdena blir.. :crazy: Bara dom inte blir lika hemska som förra året. men det lär bli bättre nu, eftersom vi fick in höet i juni (slutet av juli förra året pga skitväder) och vallen såg bättre ut. Men vi har storbalshösilage så vi får vänta med att skicka analys.

Jag har just fått hem analysen för årets hö så jag väcker liv i tråden igen!

Per kg foder:

Smrp 55 g
MJ 8,1
Ca 2,2 g
P 1,8 g
Mg 0,8 g

Smpr/MJ = 6,8
Ca/P = 1,2
Ca/Mg = 2,75

:bump: :bow:

första skördens analys svar har kommit nu & jag tycker att det är helt okej för mina ridhästar, det är ett väldigt fint hö med följande värden:

Per kg foder:

Smrp 43 g
MJ 7,1
Ca 2,4 g
P 1,7 g
Mg 1,0 g

Smpr/MJ = 6
Ca/P = 1,4
Ca/Mg = 2,4

:D

hoppas att andra skörden blir lika bra, men det återstår att se. ;)

min kompis hade verkligen INTE tur i år, hon fick urkassa värden, som är följande:

Per kg foder:

Smrp 24 g
MJ 7,7
Ca 2,0 g
P 1,8 g
Mg 0,7 g

Smpr/MJ = 3,1
Ca/P = 1,1
Ca/Mg = 2,85

&

Per kg foder:

Smrp 29 g
MJ 7,4
Ca 3,9 g
P 1,3 g
Mg 1,0 g

Smpr/MJ = 3,9
Ca/P = 3
Ca/Mg = 3,9

mindre roligt när man har unghästar. :(

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 315
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
906
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 015
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama