Årets distanshästar 2008

Sigel

Trådstartare
Har funderat och jag som håller mig lite innom både distans och galoppvärlden har en idé. Galoppsporten har varje år gala liksom vi har vår Distansgala. Kan man inte starta en röstning om ÅRETS DISTANSHÄSTAR 2008?! Typ olika kategorier, och man får rösta via mail och post på olika kategorier eller om distanskommitén efter förslag beslutar om vinnare i varje kategori utefter prestation.

* Årets Distanshäst
* Årets Sto
* Årets Nykomling
* Årets Kämpe
* Årets Veteran

Eller om någon har några andra bra idéer. Ett lite förslag. Prisutdelning kan vara på Distansgalan, det behöver ju inte vara penningpriser utan bara något litet symboliskt. Skulle kanske locka fler att engagera sig och kolla och utvärdera de gångna året.
Eller detta kanske redan finns????:confused:

Sv: Årets distanshästar 2008

Helt klart en super idé!
Bra motivation för både nybörjare och "gamla godingar".
Vem skulle då ta tag i att få igenom detta?
Jag har ett förslag, och det är allas våran Gitz Johansson (ordförande Billingens Distansridklubb och grenledare för Västra Götaland). Hon är drifitgt och brinner verkligen för att engagera medlemmar, värva nya, ordna, fixa och ta tag i saker och har ALLTID ett sådant humör att man blir glad bara av att höra hennes namn!

Funderade ockås på henne, hon håller i Hinknissepriset men kanske är intresserad ändå. Tänkte lägga ut tanken här först för att se om det finns intresse och om någon har fler idéer för det är ju bara på förstadiet just nu. Fler kommentarer......Bring it on!

Jag tycker att det låter som en jättebra idé! Då får man ännu mer att sträva efter. Gitz låter som ett väldigt bra val om hon är intresserad, jättehärlig människa verkligen!

INstämmer! Låter som en jättekul idé - en liknande grej finns inom Agilityn (den där hundsporten som är typ som hästhoppning och är till för dem som inte har möjlighet att ha häst *skrattar*), som jag har tävlat i många år. Man kanske kan kika lite på hur de har lagt upp reglerna där? Eller ska man bara köra röstning rakt av tänkte du?

Värt att fundera vidare på hur som helst! :bump:

först funderade jag på röstning men då är det risk att det blir någon form av popularitetstävling och det är ju inte riktigt meningen. Det ska gå på prestation under året. Fuderar vidare fler komentarer. :):)

Blev heltänd på idén. Har mailat till "agilitylistan" för att försöka få reda på hur de har lagt upp sina "årets-tävlingar". Återkommer när jag fått napp! :)

Seg seg seg svarsfrekvens på den där agility-mailing-listan, men jag är ju inte sämre än att jag kan surfa :D

Hittade reglerna!!!
Finns på den här adressen:
http://www.agif-agility.se/info/Doc/Agif_2008_priser.pdf

De har dessutom ett "årets-domare" och förut vet jag att det fanns "årets tävling" också! De båda röstas fram av tävlanden. Kan ju alltså bli en sporre även för våra tappra arrangörer! :)

Om man kollar på reglerna för agilityn så har de ju "årets nybörjare" på så sätt att den som tävlar om det får alltså aldrig tidigare ha tagit upp en hund i högsta klassen (klass 3) och ska ha tävlingsdebuterat under året. Det kan ju typ funka för distans - för man kan ju ändå rida CR och PP innan, utan att "missa" att få tävla om årets nybörjare.:angel:

Fast sen vet jag att man inom hunderiet även haft "årets genombrott" och då var det sådana ekipage som hade tävlat något/några år, men som fortfarande var kvar i klass 1 (de har ju kvalificeringsregler där också) som kunde vara med där. De kunde ha tagit upp en annan hund i högre klasser, men i årets genombrott var det ekipaget som tävlade... kan kolla upp om jag får något svar på hur det funkade då... (finns inte kvar längre).

Nåväl.
Detta är ju i allafall något att utgå ifrån om man ska hitta på liknande "årets-tävlingar" för distansen! Skulle vara kul!!! :idea:

Det är en kul ide men frågan är vad som ska premieras.
Om man tittar på årets nykomling så ser jag en risk i att det är nästintill omöjligt att få till ett bra ekipage där. Ska man premiera en nykomling som har tagit många placeringar, en som har genomfört många ritter eller vad ska man premiera. Båda dessa saker jag tagit upp riskerar att driva folk som inte kan något om distansen till att pressa sina hästar för hårt vilket gör att hästarna riskerar akuta skador eller så kanske de får förslitningskador som kommer omöjliggöra en längre karriär. Dessutom VAD är en nykomling? Kan man ha startat någon PP eller CR året före eller kanske tom någon enstaka tävlingsklass eller ska det vara första kontakten med distansen?
Årets kämpe ger liknande problem.
Problemletande Shaggy har talat ;)

Huvudet på spiken!
Det är precis så där vi måste fundera innan vi inför dessa roliga årets-priser.
Kanske ska årets nykomling utses i PP-ritter där underlaget för att vara med att tävla kan vara vem som har utnyttjat ridtiden bäst (i kombination med att de är helt gröna på distans, kanske?), eller vem som har jämnast puls/lägsta puls.... till exempel... (jag är ju själv grön, så det finns säkert bättre idéer än mina i detta).

Tror det med fördel kan tänkas i helt andra banor än vem som har flest och mest i allting...! :grin:

Årets distansekipage däremot - där kan man ta fram regler som flest segrar i klass 120 km (eller nåt) osv... men att ha "flest och mest" tankar i nybörjarpriset eller genombrottspriset tror jag är att sikta fel...
Nåväl.
Detta får vändas och vridas på såklart! :)

(sen är min personliga åsikt att man borde tänka nytt även inom agilityn - där pressas idealtider och bansvårigheter till förbannelse... Där börjar man tappa själva tjusningen med sporten tycker jag, det enda som räknas är att komma så högt upp i klasserna på så kort tid som möjligt *suck* Vart har det roliga tagit vägen? Det roliga, som ligger i att segra över sina egna små hinder och få kämpa litegrann för att nå fram...? ...fast det hör väl hemma på ett helt annat forum förstås...)

Har själv funderat på detta och håller med er i vissa saker men tror inte det är så stor risk att hästarna blir förbrukningsvaror. Däremot kan det finnas problem med kriterier för de olika kategorierna. Visst människor kommer alltid ha delade åsikter. Min tanke var att få fler synpunkter på detta och något napp det kan ju vara en kul grej och om man ser det så tror jag det kan bli bra.

Det var det jag undrade när jag skrev inlägget. Jag har dålig koll på detta men om det är så, så lägger vi ner diskussionen och ser fram emot årets pristagare :laugh:

* KL*

...Årets " gamling" måste väl vara Poem, som genomförde Hallandsritten, 50 km, 25 år gammal...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka