Årets analys

Zamira

Trådstartare
Hej, årets analys för oss:
per kg foder/ per kg torrsubstans
Torrsubstans 77% /100
Råprotein 83 / 108
Smältbart råprotein 54 / 70
omsättbar energi 7,3 g/mj / 9,5
Smb RP / OE häst 7,4 båda
Neutral Detergent Fiber 410 g / 534
Fosfor 1,6 g / 2,0
Kalcium 3,4 / 4,5
Kalium 16,8 / 21,8
Magnesium 0,9 / 1,2
Natrium mindre än 0,1 i båda
Svavel 1,1 / 1,4
Kalsium/fosfor 2,2 i båda
Koppar 4 / 5
Järn 56 / 73
Mangan 68 / 89
Zink 20 / 26

vet att många här här superduktigta på detta, jag vill ha kommentarer och tankar på denna analys.

Är det kvoten smrp/oe häst som man säger över 7 för unghästar o dräktiga ston? I så fall bra för vårt halvblod som gärna får lägga på sig, men kanske mindre bra för den tjocka inackorderingen...

Är det kvoten smrp/oe häst som man säger över 7 för unghästar o dräktiga ston? I så fall bra för vårt halvblod som gärna får lägga på sig, men kanske mindre bra för den tjocka inackorderingen...
Eller tvärtom. Ju högre kvot desto mindre MJ

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 342
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
812
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 933
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 049
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama