Ärdet bara styrkan...

YorkWann

Trådstartare
...som är skillnaden på Frontline till hund och katt?

/Maria, som tänkte sätta det på katterna nu, men hade bara till hund.....

Sv: Ärdet bara styrkan...

NEJ NEJ NEJ ANVÄND INTE DET PÅ KATTERNA!!

Dom kan DÖ!!

Vänta och köp det som katterna ska ha!

Nu var jag tvungen o googla, var liite osäker vilket preparat som är farligt för katter, men om man läser inne på apoteket så står det:

Fästingar angriper hund, såväl som människor och andra djur, och kan sprida infektionssjukdomar som till exempel borrelia och ehrlichia. Till hund finns receptfria medel att använda förebyggande mot fästingar.

Observera att Exspot vet. och Scalibor vet. som används till hund inte får användas till katt.

Om du har frågor kring produkterna och deras användning eller om vår e-handelstjänst ring 0771-450 450.

För att vara på den säkra sidan, köp fästingmedel till katt och ha på katterna.. :crazy:

På fass.se så står det att hundpippeterna kan orsaka överdosering på katter, men står inte att det skulle vara direkt dödligt, däremot är ju exspot och scalibor precis som Zizzy skriver dödligt för katter. Frontline får inte användas på kaniner dock då de kan dö av det.

...som är skillnaden på Frontline till hund och katt?

/Maria, som tänkte sätta det på katterna nu, men hade bara till hund.....

För guds skull, gör inte det! :eek:

Min bror gjorde det på sin katt och den dog i svåra plågor av förgiftningen. :crazy:

Han trodde inte heller att det var någon större skillnad och mådde jättedåligt efteråt och var hur ledsen som helst, speciellt som katten led nåt fruktansvärt. :(

Vad konstigt. Enligt apoteket är det sama verksamma ämne i frontline vet för hund och katt. Skillnaden skulle endast vara mängden i pipetterna (katt=0,5 och hund under 10kg= 0,67 om jag inte minns fel).

Det fungerar i alla fall att använda katt på hund om man har en liten en.

de dör troligtvis inte.

kopierat från fass
Överdosering (Läs mer om överdosering)
Inga biverkningar har iakttagits hos djur behandlade med 5 gånger den maximalt rekommenderade dosen en gång i månaden i 6 på varandra följande månader.

men man bör nog ändå inte använda hundpipetter till katt

Kontraindikationer
Känd fipronilöverkänslighet. Frontline vet skall inte användas på sjuka djur (systemiska sjukdomar, feber etc.) eller djur under konvalescens. Använd inte kaniner eftersom biverkningar inklusive dödsfall har rapporterats. Använd inte de pipettstorlekar som är avsedda för hundar på katter eftersom detta kan leda till överdosering.

Inte samma sak men ett exempel på att katter är mycket känsligare för liknande ämnen; vår förra hundinstruktör på jobbet tipsade oss hundförare om att det gick utmärkt att använda switch-pour-on till hundarna ( vi gick ihop o köpte en sån flaska till alla tjänstehundarna ). Så fick han idéen att även sätta en dutt på huskatten hemma hos honom:( Den tvärdog:(

Nu är jag inte insatt i vilka olika verksamma ämnen det är i Switchen och Frontlinen men mest för att visa på vilken skillnad det kan vara på vad katten tål och vad hunden tål, oavsett om du doserar ner det.

Katter och hundars lever fungerar väldigt olika. T.ex. kan man ge magnecyl till hund (10 mg/kg / 12 timmar). men katternas nedbrytning är MYCKET långsammare.Kommer inte ihåg halveringstiden i huvudet men om man ger samma dos till katten som till hunden så blir den förgiftad.
Samma med människor som ger ivomec hästavmskning till sina hundar. Det dör några hundar/år av detta.

NEJ NEJ NEJ ANVÄND INTE DET PÅ KATTERNA!!

Dom kan DÖ!!

Vänta och köp det som katterna ska ha!

:crazy:

Det är exakt samma verksamma ämnen i Frontline till både hundar och katter. :crazy: OM man då ger 1/4 av en pippett avsedd till hund, till katt. HUR stor är chansen att de dör då?

Av överdosering ja, inte av medlet i sig. Det är kaniner som kan dö.

Du KAN säkert ha rätt - men varför chansa:confused: Är det inte bättre att gå iväg till Apoteket och inhandla medel avsett för katter?

Det andra kan du ju alltid spara till vovve längre fram i sommar för det lär ju behövas ett antal doser misstänker jag. Fästingarna är redan i full gång, de små äcklena:mad:

Hur riskerar man katten liv genom att ge dem fästingmedel som kan användas både till katt och hund? Det är exakt samma ämnen i olika doser. Det är ju som att dela värktabletter till rätt dos. Dessutom har det gjorts tester på doseringen och inga biverkningar upptäcktes på en stor överdoserng. Så risken att överdosera är minimal om man bara tar en liten del av pipetten. Det är expot och scalibor som är farligt för katter, inte frontline.

Och dessutom använder inte YW frontline till hundarna utan råkade bara ha lite över. Bättre att använda än att slänga bort och köpa nytt (exakt likadant) tycker jag.

Senast ändrad:

Du läste aldrig mitt andra inlägg eller?
Och om man är osäker, ska man väl ändå inte testa hur som helst?
Det handlar ju om LIV.
Ts kanske ska ringa tillverkaren eller apoteket och fråga innan hon testar?

OM preparatet hade varit farligt, hade du som du skiver testat och sett biverkningarna?

" HUR stor är chansen att de dör då?"

I mitt första inlägg i tråden skrev jag nej nej bara för att man ska inte mixtra med sådana preparat, efter det inlägget kollade jag på apoteket VILKET specifikt preparat som är dödsfarligt för katter.
Men det står inget om just ovan nämnda preparat är farligt för katter, så jag tycker du ska ringa till någon som KAN.

Gisses, läser ni bara vad ni vill idag eller?

Liknande trådar

Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
389
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
781
Senast: MML
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 493
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
782
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka