Ardenner som kryper ur hagen!!!!

Sv: Ardenner som kryper ur hagen!!!!

Inte ett dugg orimligt, Det handlar om respekt för omgivningen. Mina hästar skulle aldrig gå genom tråden, varesig det är el eller inte. Varför ska man behöva ta till el för att hästen ska gå kvar? Nu har vi det ändå eftersom vi har införskaffat en minishettis. Hon kan gå utan el om vi sätter upp en extra tråd men det är vi för lata för, enklare att sätta i kontakten till aggregatet.

Här är alla hästar oerhört respektfulla. Är det något jag aldrig skulle tolerera är det hästar som går över folk. Ändå har vi flera "bävrar" (gnager sönder stolpar i hagen, trots fri tillgång på grovfoder) i hagarna. Dessutom, då vi för ett par vintrar sedan hade jätteproblem med att få strömmen att fungera, pga av massor med snö, upptäckte väl ett tiotal av hästarna att staketet var strömlöst. Som tur är rymde de bara in till varandra.

Jag hade förut en häst, som hos tidigare ägare hade gått bakom taggtråd, och upptäckt att det kunde man hänga på. Den hästen var det mest försynta man kan tänka sig. Hon hängde rätt över trådarna till hon fick en stöt. Sedan var hon aldrig i närheten, inte ens då strömmen inte fungerade.

*inte till någon speciell*

Jag blir alltid lika förvånad över då folk skriver så här: Trots att strömmen är på. Vi har ström i hagen. osv osv

Hur i hela friden vet ni HURA BRA ström det egentligen är utan att ens mätt upp det ? Ingen verkar heller bry sig nämvärt om jordningen. Kollar ni överhuvudtaget om den är bra ? Då menas, man måste ha mätintsrument för att kolla allt. Det räcker inte att aggregatet tickar och att ni själva råkar få en stöt. Har ni någon susning om hur stort motståndet är i era elstrådar ? Detta kan inverka mycket på strömstyrkan. En del vet inte ens om styrkan på sitt aggregat. Alla delar måste ju vara en enhet,annars funkar ju inte ett elstängsel optimalt.

Ang någon som ifrågasatte varför man har el i stängslet. Elstängsel är ju et psykologisk stängsel helt enkelt. Det är ju själva syftet med el. Elen känns ju inte enbart då hästen kommer i kontakt med trådarna utan känns ju en bit innan. Dock ej som stöt.

Har du ingen el i tråden är inte hästen som har tics. det är klantig ägare.

Håller med Trani oxå.

Det heter ELSTÄNGSEL o skapar en mental barriär.

Går att ha till alla sorters djur- lejon t o m. Eller fängelsekunder för den delen:rofl:

Men en del testar regelbundet om strömmen verkligen är på.
Hästar med mkt päls eller oskodda är inte lika känsliga.
När min val. var unghingst (utan skor) så luktade han eller kände med känselhåren= testade.

Mina hästar har sån respekt för tråden att den inte behöver vara på, men har så regelbundet ändå.

Man måste hålla koll på tråd o jordning o inte ha ett med miljarder knutar. Eller gammal tråd där ledarna är av överallt.
Har t o m sett band där ledarna helt hade försvunnit:confused:

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 989
Senast: Magica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar