ardenner, foderfrågor i massor!

Sv: ardenner, foderfrågor i massor!

bra, då har jag ju gjort något räät med pållen iaf...

För att få muskler måste hästen röra på sig... det går inte att äta sig till muskler, inte ens med allehanda tillskott.
Jo faktiskt... En häst som har förtvinade muskler pga proteinbrist får tillbaka hela muskelvolymen när den äter tillräckligt med proteiner. Däremot blir det ingen styrka i musklerna om de inte tränas.

tack för alla svar!
proteinbrist har jag nog kopplat att det är, men eftersom jag inte är så hemma på hela foderstatsgrejjen(mitt sämsta ämne) så tänkte jag höra mig för lite.

jag har ingen analys på mitt grovfoder, eftersom det egentligen inte är mitt, utan min svärfars.
nästa år ska jag ha "egna" balar och då blir det analys.
men jag skulle tippa att det är rätt kassa värden på det jag ger nu, eftersom han helldre tar kvantitet än kvalitet..

lucern har många föreslagit, och jag tänker komplettera med det, när han har kommit upp lite i krafft grooven.

han dricker väl normalt tycker jag, tyvärr har jag vattenkopp så jag kan inte säga exakt(och nej, han vill inte dricka ur hink, jag HAR provat)

tilläggas bör att jag bara har haft honom sedan den 15:e december.

åke: beror det på att han kan få nya bråck, eller vad? tänkte väl inte ha honom i skogen, men väl i lantbruket och framför vagn....

ingen som vet något om mina nypon??
Dom menade på att det blir inte lika hållbart efter en operation. Vid tungt arbete som tex. i skogen så kan det gå upp igen eller bli problem av det. Vi vågade inte chansa.

Jo faktiskt... En häst som har förtvinade muskler pga proteinbrist får tillbaka hela muskelvolymen när den äter tillräckligt med proteiner. Däremot blir det ingen styrka i musklerna om de inte tränas.

Man har lagt ned en hel del resurser på att reda ut hur man ska få folk som vistas på rymdstationer att inte tappa musklerna... det är ett jätteproblem med långliggande sjukhuspatienter som blir av med massor av muskler... det är samma mekanism som för de flesta däggdjur - Vid ansträngning så byggs musklerna upp men samtidigt bryter kroppen ner muskelmassa som avsöndras via urinen (en klassisk metod för att säkerställa att urinprov vid tex drogtester inte är utspädda är att titta på halten av detta ämne i urinen eftersom halten i urinen är proportionell mot mängden muskelmassa hos människan som har lämnat provet) så länge msuklerna då används regelbundet så behålls muskelmassan eller tom ökar MEN då musklerna inte används så kissar man helt enkelt ut dom när kroppen gör "garagestädning" och gör sig av med sånt som den inte använder.

Vid brist på protein, eller vid fasta och svält, så "eldar" kroppen proteiner för att få energi eller använder mindre viktig muskelmassa som utgångsmaterial för att bygga nya proteiner som behövs bättre för att hålla livslågan igång och därför minskar muskelmassan... så muskelmassa som en gång har försvunnit, oavsett om det rör sig om fasta/svält/proteinbrist eller brist på motion/träning är borta och kan bara byggas upp igen genom träning.

Det går inte att äta sig till muskler, vare sig för människor eller hästar.

tacitus, jag tror inte heller att man kan fodra upp muskler, vad jag ville veta är hur jag ska fodra honom för att hans kropp ska ha "råd" att bygga muskler, istället för att bara överleva.
för övrigt har jag idag lagt på honom selen första gången, så snart är vi på g med den riktiga motionen!!:)

Tror du Belgian Blue tränas för att få sin muskelmassa? Eller gäller ditt resonemang bara hästar och människor?

Precis som Ameo säger får hästar muskler av tillräckligt mängd och kvalité av byggstenar=aminosyror (under förutsättning att energitillförseln är tillräcklig). Men starka blir musklerna inte förrän de tränats.HH

sådär ja. nu har jag börjat fodra lite mer konkret.
igår kväll fick han:
1dl betfor, uppblött givetvis!
3nävar (3dl?) krafft groov
4nävar (4dl?) lucern pellets (kraffts)

ville haft hack egentligen, men dom hade bara pelletsen..
detta rörde jag ihop och lät stå i kankse fem minuter, i kväll ska jag blöta det mer efter att ha läst om lucernpelletsens svällande.

nå, gör jag "rätt" nu?
fri tillgång på grovfoder fortfarande..

Du gör inte fel. Men tänk på att Kraffts lusern innehåller melass också när du doserar betforen. Kan vara så att du inte ens behöver ha betfot längre när du har dessa fodertyper. Är osäker på vilket bindmedel som groov har. Kan vara att det finns melass i den med.

ojsan...kanske blir lite väl gott då... betforen får han mest för magen..
vad är det för nackdel med att "överutfodra" med melass/betfor?
upppiggande lär det ju vara, men mer?

Detta är hämtat direkt från Hippocampus om betfor och socker.
"Vanliga frågor om Betfor® :

Får man inte ge mer än 0,5 kg Betfor® till en häst per dag?
Det får man visst. Allt beror på foderstaten i övrigt. Betfor är sockerrikt och det tar en viss tid för en häst att anpassa sig till en sockerrik foderstat, och olika hästar tål olika mycket betfor utan att bli "dåliga i magen" Har man ett mycket sött och sockerrikt grovfoder kan det bli för mycket med stor betforgiva. Är däremot grovfodret sockerfattigt kan en högre betforgiva accepteras. Betfor® är kalcium- och kaliumrikt. Mineralfodersort och -giva behöver anpassas efter hur stor Betfor®giva hästen får.

Ska Betfor® alltid blötläggas, och i så fall hur länge?
Ja. Man kan ge torr Betfor® om man använder snitseln och blandar den i kraftfodret i övrigt, men det finns alltid en risk att en glupsk häst sätter en torr betforsnitsel i halsen där de snabbt sväller upp av saliv. Det ska blötläggas så länge som den häftiga vattenuppsugningen pågår minst 20 minuter. Den ska, speciellt inte sommartid ligga i vatten över natten innan utfodring. Då börjar den jäsa.

Det är ju ganska lite protein i Betfor®. Kan det trots detta ges till unghästar?
Ja. Naturligtvis beroende på hur foderstaten i övrigt ser ut. Ett mycket proteinrikt vallfoder kan utmärkt väl kompletteras med Betfor®. Ett vallfoder med lägre proteininnnehåll bör först kompletteras upp med ex. lusern eller något proteinfoder först. Därefter kan Betfor® vara som socker på gröten. "

Jag hoppar in i den här tråden. Jag har en ardenner som fyller 2 i sommar. Vi fick foderberäkning från uppfödaren och där skulle hästen få 8 kg krossat havre, 2 kg krossat korn, 4 kg uppblött betfor och 1 dl mineraler om dagen pluss fri tillgång till grovfoder. Det är vad hästarna får där och min fick där. Jag tycker att det låter som ofantliga mängder men hon är inte tjock....
Skulle vara roligt att höra hur ni andra fodrar era ardennerunghästar!!!

Jääklar! 14 kg kraftfoder! men jag tror faktiskt de flesta ardennrar som inte är i hårt arbete klarar sig på en lite mer normal kraftfodergiva om man har ett bra grovfoder. Ger man så mkt kraftfoder äter de ju mycket mindre grovfoder än om man skulle dra ner på volymen.

jösses... men volymen på det krafftfodret måste ju bli ofantlig!!??? på mitt korn skulle jag behöva ge tio liter om dagen för att komma upp i 3,5kg....plus betfor då... skulle ge kanske 15liter kraftfoder per dygn, och då skulle han ju inte äta nåt grovfoder alls ju....

Jag har en häst som jag matat upp muskler på. Från ett vandrande staket till ett lite mindre muskelpaket. Det har jag en hel del bildbevis på. Dock går det ju inte att få dom där riktiga musklerna, då måste man ju rida. Men grundmuskler kan man få genom att mata upp en häst. Jag skulle aldrig rida en häst som har proteinbrist och inte hade några muskler, det har jag gjort men lärde mig av mina misstag. Förslitningskador och rejäl grinig häst = inte roligt.

Jag själv är också ett bevis på att man kan äta till sig muskler. Det handlar bara om rätt mat.

jösses... men volymen på det krafftfodret måste ju bli ofantlig!!??? på mitt korn skulle jag behöva ge tio liter om dagen för att komma upp i 3,5kg....plus betfor då... skulle ge kanske 15liter kraftfoder per dygn, och då skulle han ju inte äta nåt grovfoder alls ju....

Japp....jag har köpt ny krubba för att få plats med all mat. Måste tillägga att hon äter ca 20 kg ensilage också....:love:
Jag förstår inte var hon gör av med maten. Men uppfödarna har fött upp ardennerhästar sedan 30-talet och stona är diplomston i 6 generationer och hingstarna är premierade så helt fel kan dom ju inte ha. Vi har även en 6-årig ardenner och han har fri tillgång till enislage...han äter ca 25 kg om dagen men får bara 0.5 kg havre + 0.5 kg betfor per dag.....han arbetar också så nu funderar jag på om han också behöver mera kraftfoder för att fortsätta kunna bygga muskler. Annars hör man bara att kallblod klarar sig på bara grovfoder om det är av bra kvalitet. Vårat är analyserat och innehåller 80 g ts vilekt jag tycker är ett okej värde.

ja mycket mat blir det ju, det vet jag... men jag funderar...hur får du det att fungera tidsmässigt?? jag håller på att byta foder till min lilla nu och på ett mål får han i morgon
4dl krafft groov
8dl kornkross
3dl betfor(torrvolym)
1dl rapsolja
30ml b-vitamin
detta tar honom nästan 30 minuter att äta upp..

min kompis som också har en unghäst, dock inte ardenner har också tidsproblem, då det tar hennes unge nästan en och en halv timme att äta morgonmålet...(som är det minsta) med jobb och andra hästar så blir det ganska ohållbart att fodra en och en halv timme innan vanlig tid... fattar inte hur andra bär sig åt egentligen...

skulle ju skriva att jag räknar med minst en timme per fodringstillfälle när jag är uppe i beräknade volymer...

Ja..tiden...det första jag gör när jag hämtar tidningen är att gå och mata hästarna samtidigt. Sedan jag jag hem och äter frukost. Går sedan ut och tar hand om övriga djuren och sedan, vid 7:30 har hästarna ätit upp och får komma ut och fortsätta att äta ensilage ute. Så hästarna har ca 1.5 timme på sig att äta. Men då har jag ju inget jobb som startar tidigt på morgonen.
Jag förbereder all mat kvällen innan så den står klar i varsin hink utanför boxdörren. Då tar det ju itne så lång tid att bara ösa in maten till dom.
Har du någon vuxen ardenner också? Vad ger du den? Hur mycket arbetar den?

Liknande trådar

L
Foder & Strö Hjälp! Jag har köpt mig ett gammalt sto som är i ett uruselt skick. Hon är 21 år gammal, inte en muskel på kroppen och tunn över...
Svar
11
· Visningar
1 004
Senast: LindaK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka