Sv: ardenner, foderfrågor i massor!
Om du ska ha grov så är det den du ska ha.
kör 125 nu..
Om du ska ha grov så är det den du ska ha.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
kör 125 nu..
Jo faktiskt... En häst som har förtvinade muskler pga proteinbrist får tillbaka hela muskelvolymen när den äter tillräckligt med proteiner. Däremot blir det ingen styrka i musklerna om de inte tränas.För att få muskler måste hästen röra på sig... det går inte att äta sig till muskler, inte ens med allehanda tillskott.
Dom menade på att det blir inte lika hållbart efter en operation. Vid tungt arbete som tex. i skogen så kan det gå upp igen eller bli problem av det. Vi vågade inte chansa.tack för alla svar!
proteinbrist har jag nog kopplat att det är, men eftersom jag inte är så hemma på hela foderstatsgrejjen(mitt sämsta ämne) så tänkte jag höra mig för lite.
jag har ingen analys på mitt grovfoder, eftersom det egentligen inte är mitt, utan min svärfars.
nästa år ska jag ha "egna" balar och då blir det analys.
men jag skulle tippa att det är rätt kassa värden på det jag ger nu, eftersom han helldre tar kvantitet än kvalitet..
lucern har många föreslagit, och jag tänker komplettera med det, när han har kommit upp lite i krafft grooven.
han dricker väl normalt tycker jag, tyvärr har jag vattenkopp så jag kan inte säga exakt(och nej, han vill inte dricka ur hink, jag HAR provat)
tilläggas bör att jag bara har haft honom sedan den 15:e december.
åke: beror det på att han kan få nya bråck, eller vad? tänkte väl inte ha honom i skogen, men väl i lantbruket och framför vagn....
ingen som vet något om mina nypon??
Jo faktiskt... En häst som har förtvinade muskler pga proteinbrist får tillbaka hela muskelvolymen när den äter tillräckligt med proteiner. Däremot blir det ingen styrka i musklerna om de inte tränas.
Det går inte att äta sig till muskler, vare sig för människor eller hästar.
jösses... men volymen på det krafftfodret måste ju bli ofantlig!!??? på mitt korn skulle jag behöva ge tio liter om dagen för att komma upp i 3,5kg....plus betfor då... skulle ge kanske 15liter kraftfoder per dygn, och då skulle han ju inte äta nåt grovfoder alls ju....