ardenner, foderfrågor i massor!

Sv: ardenner, foderfrågor i massor!

jag har en vuxen gubbe med ja... han har precis som min lille fri tillgång och jag räknar med att han äter kanske 25-30kg hö beroende på väder. utöver det får han bara två nävar grund två gånger om dagen plus biotin, morötter, b-vitamin nu vid fällningen och mineraler.. men han gör ju inget ännu, utan skrotar bara...båda mina hästar går ute 99% utav tiden..(in vid regn eller ordenligt ruskväder..)

Gör lite nyponsoppa till dig själv också....mycket godare än den du köper.

ja jag vet att han måste röra sig, och det ska börjas med promenader och tömkörning nu i januari.
det hade inte funkat att börja tidigare med alla dessa helger och jäkelskap..
Helgerna hade väl varit utmärkta att aktivera honom och de är väl i vart fall inget hinder på att ha honom ute.

tyvärr har jag ont om hästkompisar till honom som tänker på annat än mat, och att han är hingst gör det ju inte lättare direkt..hade han varit ett sto eller vallack hade det nog funnits polare så det räckte och blev över..
Men finns det bara ston där han står? Inga valacker som han kan gå med?

angående analys av grovfodret så skrev jag om det innan, och det finns inte en chans att jag ska kunna analysera det jag ger till mina hästar, eftersom jag då skulle få svaret på analysen samtidigt som hästarna tog sista tuggan på balen..
Nu blir jag ännu mer förvånad - analysen tar inte mer än någon dag kanske en vecka och SÅ snart ska du väl inte sluta ge grovfoder? Det är ju nu du lägger grunden för om han ska bli en hållbar häst genom att han får röra på sig och genom att han får en balanserad foderstat med tillräckligt med foder och näring. Jag har själv avstått att köpa en häst just därför att uppfödare/ägaren slarvade med foder.

Jag misstänker att han får för lite av det mesta faktiskt, protein, energi, ca/p....Han ska bli en stor pojke och med dåliga värden på ensilaget - vilket det låter som - så ....Kan du inte få hjälp med en riktig foderstat? Han VÄXER och behöver en hel del näring

pigan, den här disskutionen har jag haft otaliga gånger här inne på buke nu, och det har bara lett till tråkigheter. om du tittar så började jag skriva tråden i december, med andra ord precis när han hade kommit hit till mig. det är snart mars, och det har hänt en hel del saker sedan december, jag lovar. jag har en bra foderstat som jag håller på att vänja in honom vid nu, och han kommer få bra med foder. jag vet mycket väl att han växer, jag är inte dum.

Sorry att du tog det så vilket inte var meningen. Du frågar om råd. Jag försökte hjälpa dig. Så som du skrev verkar det i mina ögon mest som dutt hit o dit och test. Jag har aldrig sagt dum men som du skrev verkade det mest :angel:

Inte heller har jag hittat meddelandet i botten utan idagens meddelande.

Trots allt har jag utbildning i foder och erfarenhet men ok ditt problem

att det verkar som dutt hit och dit med det fodret han får idag beror på att jag håller på att byta ut mitt färdigfoder mot korn och betfor. han har en känslig mage och jag vill inte riskera att den rasar, därför ökar jag bara en dl per dag på båda målen. i morgon kommer han således få:
9dl korn
4dl betfor(torrvolym)
4dl krafft groov
1dl rapsolja
30ml b-vitamin
1/4dl biotin
3 morötter
detta då gånger två eftersom jag fodrar morgon och kväll. (inte biotinet och b-vit dock)

kommer senare att fodra tre gånger om dagen då det blir lite mycket käk i slutändan på två gånger.

så anledningen till at du tycker min lille kille får för lite mat är att jag inte vill ösa på honom en färdig foderstat och riskera alla möjliga otrevligheter, speciellt för hans mage.
jag kommer också att lägga till sojamjöl för att höja proteinet.

jag är en såndär som skyndar långsamt.

Trots allt har jag utbildning i foder och erfarenhet men ok ditt problem

Om du har utbildning i foderstat kanske du kan hjälpa mig. Hur sklijer sig en foderstat för växande ardennerhästar jämfört med tex ett halvblod? Våra hästar ska ju ändå sluta på en slutvikt på 1000 kg och det gör ju inte ett halvblod hur hög den än är i manken.
De flesta foderstatsberäkningar är ju gjorda för ponny/häst ...arbetande eller inte i olika nivåer.

Hoppas att du har något bra svar.

Konstigt.... JAg har matat upp många hästar i muskler.
Dock måste man träna msklerna för att bli starka, uthålliga och explosiva.

MIn egen ser väldigt mycket finare ut nu än när hon har stått i 2 år än när jag red henne.

Även en häst som enbart står skall ha en fin välmusklad överlinje om rätt foder ges.

Liknande trådar

L
Foder & Strö Hjälp! Jag har köpt mig ett gammalt sto som är i ett uruselt skick. Hon är 21 år gammal, inte en muskel på kroppen och tunn över...
Svar
11
· Visningar
1 004
Senast: LindaK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka