arbetsryttare yrke

M

Mandh

jag är väldigt nyfiken på galoppvärlden och har lite frågor och funderingar.

arbeta som arbetsryttare i galoppstall, vad krävs det för utbildning?
hur funkar det ekonomiskt, får man ut en vanlig lön på det? (alltså kan man bli heltidsanställd?)
funkar det att samtidigt ha en egen häst, eller blir de inte tid över till det?

är det någon här som jobbar som det? kan ni inte berätta lite om er och hur erat liv ser ut?

nyfiken och tacksam för svar!! :)

Sv: arbetsryttare yrke

Du behöver ingen utbildning alls bara du kan rida.;) Det finns en rad olika utbildningar både i Sverige och utomlands men det är inte något som krävs. Är du en duktig ryttare lär du dig snabbt att rida galoppörer också.

Anställningsformerna varierar från tränare till tränare men jag tror att ganska många har heltidsanställd personal som får avtalsenliga löner, sedan finns det många som rider turer och har andra arbeten också. Jag jobbade heltid någon gång för väldigt länge sedan men sedan dess har jag ridit turer och fått betalt på tur och betalat mina egna sociala avgifter.

Det är världens i särklass roligaste arbete och du har alltid jobb var du än befinner dig i hela världen!:bump::bump:

Jag var exakt i samma sits som dig för knappt ett år sedan! Du bör absolut göra någonting åt din nyfikenhet för det är bland det bästa jag gjort!

Själv tog jag kontakt med en tränare på Täby galopp och hörde ifall jag kunde få komma dit ett par gånger i veckan och lära mig rida galopphästar. (Ha ridit ridhästar i 10 år ca) Det är som att lära sig rida på nytt och man är totalt nybörjare i början, men självklart har man stor användning av sina tidigare kunskaper.
Hos denne tränare red jag i ca 3-4 månader innan jag insåg att det är detta jag vill fortsätta göra! Så jag tog kontakt med en annan tränare på Täby galopp som jag visste sökte personal, var där och provred, och jag fick en heltidstjänst som arbetsryttare!
Jag jobbar med det bästa jobbet någonsin och det går inte en dag utan att jag längtar till jobbet nästa dag! Låter knäppt, men så kul är det.

Att arbeta som arbetsryttare och samtidigt ha egen häst kan bli väldigt mycket att göra. I och med att man även arbetar kvällar och helger oftast så finns inte mycket tid över till annat. Men självklart går det om man verkligen vill!
Själv är jag på galoppen varje dag iprincip. De dagar man är ledig är oftast löpdagar och då är man där och ser löpen eller träcker.

Ta kontakt snarast med en tränare i närheten, det kommer enligt mig vara det bästa du någonsin gjort!

Det är ganska olika men kanske runt en hundring eller så. Inget man blir rik på men bra extraknäck innan man går till skolan.:D

Det är ganska olika men kanske runt en hundring eller så. Inget man blir rik på men bra extraknäck innan man går till skolan.:D
Jag är den första att instämma det där med att man inte blir rik...men med tanke på hur riskabelt det ändå är att hålla på med hästar så bör det ändå finnas en seriös arbetsgivare bakom..om det nu är en proffessionell tränare man rider åt. Att få betalt om än lite för att man rider/kör så bör det vara vita pengar...skattade och klara så att säga. Och då antar jag att man också är försäkrad...
gulan

Galoppförbundet hade tidigare en väldigt bra försäkring för alla som red hästar i träning men det blev vansinnigt dyr (hoppsan) så jag är inte säker på hur det fungerar nu.

Många, inklusive jag, har F-skatt sedel och då får man nog se till att ha sin egen försäkring. Jag skulle inte lita på att tränaren jag rider för har en vettig försäkring - själv är bäste dräng...

Jag har en medhjälparförsäkring för dem som hjälper till hemma hos mig men den gäller inte för anställda, då krävs det en annan form av försäkring.

kl tack för alla svar!!

jag ska nu åka på söndag till ett galoppstall i säve och kolla, är så nyfiken och tycker det här känns jätte roligt.
jag skulle verkligen kunna tänka mig att jobba i stall (har gjort lite förr), men hur ser det ut ekonomiskt, om vi drömmer lite och säger att jag skulle
åka på ett heltidsjobb, skulle man klara sig då? hur ser en vanlig lön ut ungefär?

somsagt mitt hjärta dras till något annat jobb, gärna stall/gårdsjobb/lantbruk. men jag skulle aldrig kunna med att sälja min häst, det finns inte i min värld om ni förstår, så gärna om någon annan har erfarenhet av detta kan ju berätta hur det har funkat för er :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 240
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
636
Senast: Takire
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 984
Senast: fejko
·
Övr. Hund Jag har börjat fundera på om det är bra läge att skaffa hund nummer två nu till hösten, då jag har en termin kvar på min utbildning och...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 900

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka