arbetsryttare yrke

M

Mandh

jag är väldigt nyfiken på galoppvärlden och har lite frågor och funderingar.

arbeta som arbetsryttare i galoppstall, vad krävs det för utbildning?
hur funkar det ekonomiskt, får man ut en vanlig lön på det? (alltså kan man bli heltidsanställd?)
funkar det att samtidigt ha en egen häst, eller blir de inte tid över till det?

är det någon här som jobbar som det? kan ni inte berätta lite om er och hur erat liv ser ut?

nyfiken och tacksam för svar!! :)

Sv: arbetsryttare yrke

Du behöver ingen utbildning alls bara du kan rida.;) Det finns en rad olika utbildningar både i Sverige och utomlands men det är inte något som krävs. Är du en duktig ryttare lär du dig snabbt att rida galoppörer också.

Anställningsformerna varierar från tränare till tränare men jag tror att ganska många har heltidsanställd personal som får avtalsenliga löner, sedan finns det många som rider turer och har andra arbeten också. Jag jobbade heltid någon gång för väldigt länge sedan men sedan dess har jag ridit turer och fått betalt på tur och betalat mina egna sociala avgifter.

Det är världens i särklass roligaste arbete och du har alltid jobb var du än befinner dig i hela världen!:bump::bump:

Jag var exakt i samma sits som dig för knappt ett år sedan! Du bör absolut göra någonting åt din nyfikenhet för det är bland det bästa jag gjort!

Själv tog jag kontakt med en tränare på Täby galopp och hörde ifall jag kunde få komma dit ett par gånger i veckan och lära mig rida galopphästar. (Ha ridit ridhästar i 10 år ca) Det är som att lära sig rida på nytt och man är totalt nybörjare i början, men självklart har man stor användning av sina tidigare kunskaper.
Hos denne tränare red jag i ca 3-4 månader innan jag insåg att det är detta jag vill fortsätta göra! Så jag tog kontakt med en annan tränare på Täby galopp som jag visste sökte personal, var där och provred, och jag fick en heltidstjänst som arbetsryttare!