Arbetsplatsombud, negativt?

MissFideli

Trådstartare
Jag har fått frågan om jag vill bli arbetsplatsombud där jag jobbar. Är det nått som kan ligga mig i fatet om jag söker nytt jobb?

Jag frågar mig hur en ny arbetsgivare ens kommer veta om att du varit arbetsplatsombud? De vet ju bara om du berättar det eller om du lämnar en referens på nuvarande bolag som berättar det.

Jag tycker snarare tvärtom att utbildad personal är bra personal. Ju mer erfarenhet man har och ju mer man klarar av på en arbetsplats ju bättre är det ju.

Är alltid lite orolig när det rör sig om saker som liksom är "på andra sidan" arbetsgivaren. Nu är väl inte arbetsplatsombud det mest "tvärtemot" man kan vara, men ändå.

Det har jag aldrig sagt? Men bussförare är inte ett "vilketsomhelst-yrke" så det skulle inte förvåna mig om det kunde ha en negativ inverkan.
Vilka yrken är "vilketsomhelst-yrken"? Huruvida det kommer att ligga dig i fatet eller inte beror naturligtvis på hur du utför din uppgift.

Vilka yrken är "vilketsomhelst-yrken"? Huruvida det kommer att ligga dig i fatet eller inte beror naturligtvis på hur du utför din uppgift.
Jag kan förstå hur @MissFideli tänker. Bussförare (och andra inom kollektivtrafiken) i Stockholm har en tuff arbetssituation med en del nedskärningar, byten av arbetsgivare (på samma jobb) p g a nya upphandlingar etc. Det har varit en del "skriverier" om konflikter mellan arbetsgivare och fackombud. Det är ju väldigt svårt att veta om fackombudet "bara" har stått upp för sina kollegor i en svår situation eller om det är en person som misskött sig på något sätt, men uppfattar det som att det beror på det fackliga engagemanget hur arbetsgivaren agerar.

Jag tror att bästa sättet att få svar på frågan är att ta kontakt med ombud på de andra arbetsplatserna i samma företag, men helst även hos de andra operatörerna, för att få deras uppfattning. Generellt är min erfarenhet att fackligt aktiva har en större kunskap om hur företaget drivs och dess behov, det borde ses som positivt.

Eftersom det inte har med saken att göra, så nöjer jag mig med att säga att bussbranschen är ganska illa åtgången av upphandlingarnas sparande.

Eftersom det inte har med saken att göra, så nöjer jag mig med att säga att bussbranschen är ganska illa åtgången av upphandlingarnas sparande.
Så din bransch är unik o alla i andra branscher är imbecilla idioter?
Vad jag minns var du aktiv i några trådar om Evidensia? Har du jobbat några veckor som ssk på akutpsyk?

Alla yrken har för o nackdelar att dissa andras erfarenheter för att själv framstå som unik är inte produktivt, tvärtom.

Så din bransch är unik o alla i andra branscher är imbecilla idioter?
Vad jag minns var du aktiv i några trådar om Evidensia? Har du jobbat några veckor som ssk på akutpsyk?

Alla yrken har för o nackdelar att dissa andras erfarenheter för att själv framstå som unik är inte produktivt, tvärtom.

Nu vet jag inte vad du är ute efter. Och eftersom du stoppar ord i munnen på mig så är det ingen idé att vi pratar öht.

Beroende på klimatet på företaget kan det vara en nagel i ögat på vissa ställen.

Normalt vill jag säga att det är tvärtom. Arbetsplatsombudet är en bra funktion för arbetsgivaren att förankra saker i organisationen utan att behöva sitta ner med var och en. Så jobbar vi i ett mindre företag. Ledningen diskuterar upplägg med arbetsplatsombudet som sedan diskuterar med arbetstagarna och därifrån kommer man till en lösning (t ex arbetsmiljöfrågor, informationsmaterial, återrapportering etc)

Jag har varit det på min förra arbetsplats och det låg mig inte i fatet. Jag har en fil kand i rättsvetenskap med inriktning mot arbetsrätt och fick gå flera utbildningar när jag blev skyddsombud. Jag tycker att du ska köra på.

Jag är arbetsplatsombud på min arbetsplats, och det ses av min arbetsgivare som något positivt, och när jag sökt andra jobb har de verkat se det som en merit. Jag har varit arbetsplatsombud sedan 2003 (med ett kort uppehåll för studier).

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag hade ett jobb jag trivdes bra med. Av personliga skäl flyttade jag i höstas runt 40 mil och bytte i samband med det jobb. Jag...
Svar
16
· Visningar
814
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
790
Senast: Anna-Bella
·
Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
282
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bråkande hundar
  • Tuggbensfavoriter
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka