Arbetsmiljön inom hästnäringen...

Bowman

Trådstartare
Det diskuteras mycket om arbetsmiljö och svarta löner just nu. Inte minst här och i tidningen Ridsport. Av förekommen anledning vill jag ställa frågan om de finns någon hästverksamhet som inte är ett gymnasium eller en högskola som faktiskt bedriver ett Systematiskt arbetsmiljöarbete och som dokumenterar olycksfall och tillbud?

Ta nu chansen och berätta om era verksamheter om ni gör det. Och berätta gärna hur ni gör det. Det är i så fall mycket berömvärt och bör uppmärkamas! :laugh:

Vänligast!
Bowman
 
Sv: Arbetsmiljön inom hästnäringen...

Ridskolan jag gick på när jag växte upp hade vita löner enligt kollektivavtal, även för oss tonårstjejer som jobbade extra i stallet på helgerna. Vi hade också olika utbildningar ex. hur vi skulle bete oss vid brand.

Vi fick lära oss att lyfta rätt och hade ergonomiska redskap till mockningen. Så ja, det finns faktiskt andra än hästgymnasier som gör rätt. :)

Jag minns inte att det någonsin var några tillbud. Det var det säkert, men inget jag var inblandad i, så jag vet inte om det rapporterades till Arbetsmiljöverket.
 
Sv: Arbetsmiljön inom hästnäringen...

Vi dokumenterar olycksfall och tillbud noga, händelseförlopp och analys av orsaker. Fast det har inte med arbetsmiljöarbete att göra i första hand, utan är ett led i vårt arbete för att göra vad vi kan för att jobba preventivt med dessa frågor för att kunna erbjuda så säkra produkter som möjligt till våra kunder. Vi hade även ett projekt på gång (2008?) där vi ville arbeta med dessa frågor i större forum, men fick nobben i finansieringsfasen.

(Vi har inte haft anställda (dvs utom familjen) på flera år nu. )
 
Sv: Arbetsmiljön inom hästnäringen...

Ridskolan jag gick på när jag växte upp hade vita löner enligt kollektivavtal, även för oss tonårstjejer som jobbade extra i stallet på helgerna. Vi hade också olika utbildningar ex. hur vi skulle bete oss vid brand.

Vi fick lära oss att lyfta rätt och hade ergonomiska redskap till mockningen. Så ja, det finns faktiskt andra än hästgymnasier som gör rätt. :)

Jag minns inte att det någonsin var några tillbud. Det var det säkert, men inget jag var inblandad i, så jag vet inte om det rapporterades till Arbetsmiljöverket.

Det var kul att läsa. Berätta gärna vad ridskolan heter. Uppmärksammas sånt här väcker det ofta ett intresse att jobba vidare med arbetsmiljöfrågorna och bli ännu bättre på det! :)

Mvh. Bowman
 
Senast ändrad:
Sv: Arbetsmiljön inom hästnäringen...

Vi dokumenterar olycksfall och tillbud noga, händelseförlopp och analys av orsaker. Fast det har inte med arbetsmiljöarbete att göra i första hand, utan är ett led i vårt arbete för att göra vad vi kan för att jobba preventivt med dessa frågor för att kunna erbjuda så säkra produkter som möjligt till våra kunder. Vi hade även ett projekt på gång (2008?) där vi ville arbeta med dessa frågor i större forum, men fick nobben i finansieringsfasen.

(Vi har inte haft anställda (dvs utom familjen) på flera år nu. )

Låter intressant! Du vill inte berätta mer? Är helt ok att skicka ett PM om du inte vill berätta mer här på tråden. Undrar lite med vad för forum ni hade ett projekt på gång för och vem eller vilka som nobbade i finansieringsfasen?

Mvh. Bowman
 
Sv: Arbetsmiljön inom hästnäringen...

"Vi" var ett nätverk för hästturismföretagare i Östergötland och vi sökte om projektpengar genom Jordbruksverket för ett projekt som handlade om dokumentation av olyckor i hästbranschen (det fanns ytterligare arbetsområden). Visionen var att skapa ett nationellt underlag som både vi och ev. forskare skulle kunna använda för att dels förbättra säkerheten och förstå vari de största riskerna och problemen med olyckor inom hästsporten ligger. Planen var att under två år ha en gemensam "review"-nämnd, som gick igenom alla incidenter och registrerade dem på lämpligt sätt. Syftet var som sagt både att hjälpa varandra i det preventiva arbetet och att uppnå en större medvetenhet.

Vi fick nobben av Jordbruksverket och så satsade de på att starta ett nytt nätverk från scratch istället. Det är mycket enklare att starta nya enkla saker - göra en ny hemsida som ingen vet vad den ska vara till för (inte alls bitter....;)) än att verkligen utnyttja befintliga nätverk för att göra viktiga insatser. Jag tycker hela den här EU-projektapparaten lider av den tesen - man gör en massa små hattiga satsningar och kallar det för att satsa på nåt, men när man sedan verkligen uppnår något och hittar en ny bättre plattform, så ska man börja om. För då blir ju projektet lätt att förutse om man gör samma projekt igen med nytt namn.... Nu bidde det lite OT.
 
Sv: Arbetsmiljön inom hästnäringen...

Det lät väldigt lovvärt. Ni funderade inte på att söka medel från andra myndigheter, organisationer och företag? Kanske sådana som är förknippade med just arbetsmiljöarbete? T.ex. Arbetsmiljöverket, Kommunal, tidskrifterna Du&Jobbet och Arbetarskydd? Finns kanske fonder med som skulle intressera sig för att bidra till ett sådant arbete?
 
Sv: Arbetsmiljön inom hästnäringen...

De flesta seriösa ridskolor följer såklart regelverket också, det måste man ju om man är arbetsgivare. Även om man inte har någon anställd personalare, så kan man få hjälp antingen via medlemsskap i en arbetsgivarorganisation, och/eller så har man en personalare eller liknande i styrelsen som kan bistå med kompetens.
 
Sv: Arbetsmiljön inom hästnäringen...

De flesta seriösa ridskolor följer såklart regelverket också, det måste man ju om man är arbetsgivare. Även om man inte har någon anställd personalare, så kan man få hjälp antingen via medlemsskap i en arbetsgivarorganisation, och/eller så har man en personalare eller liknande i styrelsen som kan bistå med kompetens.

Vet tyvärr att så ofta inte är fallet. Därför skulle det vara roligt om du kunde säga någon som följer Arbetsmiljölagen. Har tyvärr inte stött på någon verksamhet än som gjort det. Bristerna är omfattande även bland ridskolorna. Så visa mig nu några ridskolor som följer Arbetsmiljölagen...

Mvh. Bwman
 
Sv: Arbetsmiljön inom hästnäringen...

Denna tråd har lästs 314 gånger och ännu har ingen kunnat nämna en enda ridskola, tränare eller annan verksamhet som bedriver ett bra arbetsmiljöarbete enligt Arbetsmiljölagen och vad det innebär, exempelvis dokumenterar tillbud och olycksfall och anmäler dem till Arbetsmiljöverket?
 
Sv: Arbetsmiljön inom hästnäringen...

Denna tråd har lästs 314 gånger och ännu har ingen kunnat nämna en enda ridskola, tränare eller annan verksamhet som bedriver ett bra arbetsmiljöarbete enligt Arbetsmiljölagen och vad det innebär, exempelvis dokumenterar tillbud och olycksfall och anmäler dem till Arbetsmiljöverket?


Just ridskolor (finns givetvis undantag) är nog bland de som behandlar hästarna sämst inom hästbranschen. Tyvärr ser jag aldrig så små rasthagar som just på ridskolor. Hade jag haft mina hästar i sådan miljö som jag sett på många ridskolor är jag rätt säker på att länstyrelsen haft synpunkter på min djurhållning.

Ridskolorna är även glada i spiltor så de lyckades påverka lagstiftaren att spiltor skulle få finnas kvar. Man får alltså inte bygga nya spiltor för att de anses olämpliga, men ridskolorna ska få ha kvar sina hästar i spiltor eftersom de tycker att det är för dyrt att ha hästar i box.

Nu kanske arbetsmiljöverket struntar i hur hästarna har det och överlåter det till andra myndigheter. Men man kan ju anta att tillåter man att hästar har det relativt dåligt så kanske man inte är så noga med personalen heller.

Sen använder ju sig många ridskolor av barnarbete mer eller mindre öppet. Det vore kanske något för arbetsmiljöverket. Vad händer om en 11-åring skadar sig när hon tar hand om sin sköthäst. Det sparas in mycket personal när man har en massa barn som är överlyckliga för att de får ta ansvar för en ridskolehäst.
 
Sv: Arbetsmiljön inom hästnäringen...

Känns som du beskriver ridskolevärlden för en 20 år sedan. Jag känner inte igen barnarbete utan ersättning i dagens ridskolevärld.
Barn idag accepterar inte sånt- inte deras föräldrar heller... Hästhållningen håller jag inte med om heller. Visst finns spiltorna kvar men de flesta bygger gärna om när chansen finns. Oftast går hästarna ute i flOck, dessutom har alla seriösa ridskolor bete flera veckor på sommaren. Finns många hästar hemma hos folk med liten gård och lite mark som har det betydligt tråkigare...

Ridskolor blir ju dessutom kontrollerade avseende hästhållning regelbundet. Finns något att anmärka på måste det åtgärdas.
 
Sv: Arbetsmiljön inom hästnäringen...

Känns som du beskriver ridskolevärlden för en 20 år sedan. Jag känner inte igen barnarbete utan ersättning i dagens ridskolevärld.
Barn idag accepterar inte sånt- inte deras föräldrar heller... Hästhållningen håller jag inte med om heller. Visst finns spiltorna kvar men de flesta bygger gärna om när chansen finns. Oftast går hästarna ute i flOck, dessutom har alla seriösa ridskolor bete flera veckor på sommaren. Finns många hästar hemma hos folk med liten gård och lite mark som har det betydligt tråkigare...

Ridskolor blir ju dessutom kontrollerade avseende hästhållning regelbundet. Finns något att anmärka på måste det åtgärdas.

Barnarbete utan ersättning? Jo, du Ray, det förekommer nog allt. Och lönen är ju att man får umgås med hästar...

De flesta "hästskötare", "fodervärdar" och "ridskolevärdar" på ridskolorna utgörs just av minderåriga. Och de har inget skydd jämfört med det man normalt har i arbetslivet. De flesta ridskolor har ju inte en ett skyddsombud. Och eftrsom barnen inte är anställda och ridskolorna inte anmäler tillbud och olycksfall till Abetsmiljöverket är det ingen som har koll på omfattning mm.

Man får vara medveten om att arbetsmiljön kontrolleras av AV's egna tillsynsinspektörer som är direkt få till antalet. Hästmiljön kontrolleras av länstyrelsen på uppdrag av Jordbruksverket.

De arbetar dessutom olika. AV's inspektörer gör tillsyn "först efter anmälan" och då ringer man alltid upp och "förvarnar" så att verksamhetsansvarig hinner städa bort eventuella brister innan tillsyn. Länstyrelsen utför som bekant tillsyn utan förvarning så man kan ta verksamhetsnsvarig med händerna i kakburken så att säga. Någon kommunikation mellan AV och Jordbruksverket verkar inte förekomma.

Så nog är det som lahsd skriver att barnarbete förekommer rätt öppet inom ridskolorna och att man på detta sätt kan hålla personalstyrkan mindre.

Som tidigare nämnt skulle jag bli glad om någon kunde nämna någon verksamhet som faktist följer Abetsmiljölagen...
 
Sv: Arbetsmiljön inom hästnäringen...

Känns som du beskriver ridskolevärlden för en 20 år sedan. Jag känner inte igen barnarbete utan ersättning i dagens ridskolevärld.

Menar du att barnen får lön. Då talar vi väl verkligen om barnarbete.



Barn idag accepterar inte sånt- inte deras föräldrar heller...

Jag håller med om att det nog var vanligare förr. Men det finns fortfarande gått om tjejer vars högsta lycka är att ta hand om sin älsklingshäst på ridskolan. Sen finns det nog en hel del föräldrar som tycker att det är en bättre syssla för barnet än vad de annars kanske skulle hålla på med.


Hästhållningen håller jag inte med om heller. Visst finns spiltorna kvar men de flesta bygger gärna om när chansen finns.

Fast chansen finns ofta inte då det både kräver pengar och plats som inte finns.


Oftast går hästarna ute i flOck, dessutom har alla seriösa ridskolor bete flera veckor på sommaren. Finns många hästar hemma hos folk med liten gård och lite mark som har det betydligt tråkigare...


Jag konstaterar bara att det är på just ridskolor jag sett de allra minsta rasthagarna. De var inte mycket större än boxar. Men det var tydligen ok att ha hästarna så eftersom de fick röra sig under lektionerna i ridhuset. Jag tyckte synd om de hästarna. Sen finns det säkert ridskolor som har bättre villkor, det tvivlar jag inte på. Men att låta hästarna vara på några få kvadratmeter nästen hela dygnet tycker jag är totalfel även ifall det tyvärr verkar lagligt.


Ridskolor blir ju dessutom kontrollerade avseende hästhållning regelbundet. Finns något att anmärka på måste det åtgärdas.

Jag har dock fått uppfattningen (kanske felaktigt) att ridskolor kan komma undan med saker andra inte kan. Eller så är det bara det att de lyckats lobba för att lagarna ska anpassas till deras ofta dåliga hästhållning.
 
Sv: Arbetsmiljön inom hästnäringen...

Men vad är det för arbete dessa barnen utför menar du?
Jag har absolut inte koll på alla ridskolor, men flera stycken i olika delar av landet. Och ingen av dom har någon som arbetar mot att få rida?

I mina ögon låter det förlegat. Att barnen får borsta sin favorit häst- visst. Men kommer du inte och gör det så gör inte det något. Det är ju bara en kul grej för att få borsta mer.
Däremot att det finns praktikanter- men det kan ju aldrig ersätta personal. Praktikanter är sjuka, borta, har skola- ibland kommer dom ibland inte... Det tar mer tid än man tjänar på det.
Lönebidragare, samhällstjänst etc finns oxå- och det är ju inget gratisjobb heller.
På en ridklubb har man ju en samhällstjänst att utföra, man ska ta emot människor som inte får något annat jobb och det betalas ju av samhället. Men det ersätter ju inte personalen ? Låter konstigt i mina öron.
 
Sv: Arbetsmiljön inom hästnäringen...

Finns såklart alla sorters ridskolor, i vissa fall ser det säkert ut sonen beskriver. Särskilt i storstäder där det inte finns så mycket mark. Men de flesta har förhandlingar med kommunerna om att i så fall flytta anläggningen där det finns bättre förutsättningar.

Barnarbete- ja ungdomar under 18 får ju jobba? Och då vill de väl ha lön... I alla fall de som jag känner;-) Är det barnarbete?
 
Sv: Arbetsmiljön inom hästnäringen...

Jag har absolut inte koll på alla ridskolor, men flera stycken i olika delar av landet. Och ingen av dom har någon som arbetar mot att få rida?


Nej, barnen får betala för att rida lektioner. Däremot kan de ofta gratis få rida ut i skogen och liknande på sina sköthästar.

Grejen är väl att barnen gör en massa saker som ridskolan annars hade fått ha anställd personal att göra. Och om man låter barn göra anställdas jobb blir det väl lite av barnarbete även om barnen är jättelyckliga att få göra det.

Fast om man hittat ett barn som tyckte det var kul att städa så hade det nog blivit ett ramaskri ifall ett städföretag låtit det barnet sköta jobb som normalt sköts av anställda.
 
Sv: Arbetsmiljön inom hästnäringen...

Barnarbete- ja ungdomar under 18 får ju jobba? Och då vill de väl ha lön... I alla fall de som jag känner;-) Är det barnarbete?

Fast i ridskolorna handlar det ofta om 10 - 12 åringar. Så vill man vara petig så kanske de till och med bryter mot någon FN-konvention.
 
Sv: Arbetsmiljön inom hästnäringen...

Jag tycker du har en väldigt tråkig inställning till ridskolor. Det finns riktigt dåliga men att som du gör spy galla över varenda ridskola utan urskiljning tycker jag är dåligt.
Om vi tar en skötare som exempel så tar en sådan knappast över personalens jobb. En skötare på de ridskolor jag varit på har skött om hästen men det är personalen som visiterar, fixar grovregöring innan lektioner osv. Skötaren putsar endast på en redan rengjord häst och om det är barnarbete så är det dags att låsa in barnen så de inte riskerar att ta ett vettigt handtag här i livet eller lära sig något innan de är byxmyndiga.
Resten av det du skriver hör inte hemma i den här tråden då denna tråd handlar om arbetsmiljö och det mesta du beskriver handlar om hästskötsel alternativt hästhantering.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Från och med 1 juli i år ändras Arbetsmiljölagen så att sanktionsavgifter upp till en miljon kronor kan delas ut oavsett om lagen...
Svar
2
· Visningar
1 318
Senast: Bowman
·
  • Låst
Ekonomi & Juridik ...som av någon anledning rensades bort. Stöder Bukefalos moderatorer de här oseriösa aktörerna inom hästnäringen genom att rensa bort...
6 7 8
Svar
155
· Visningar
12 910
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp