Arbeta på island, med islandshästar.

M

MaddeOBliki

Hej jag heter madeleine är 18 år. Jag har funderingar på att åka till Island till sommaren och jobba med islandshästar. Jag undrar om någon här vet någon som är där och jobbar eller har varit där och jobbat som kan hjälpa mig lite?? Tack på förhand! //Madde

Sv: Arbeta på island, med islandshästar.

Jag vet en tjej som åkte till Island och jobbade för rätt många år sedan, och hon tyckte inte alls om sättet de hanterade hästarna på där. De har en helt annan hästkultur på Island än här, hästen är först och främst ett transportmedel, och precis som med bilar kan de köras antingen nyktra eller berusade. Det sistnämnda sker rätt ofta har jag upptäckt. (En annan vän åkte dit för att plugga och hamnade på fårfarm där de vallade fåren med hästar. Hon berättade allla möjliga skräckhistorier om hur de drack hembränt ur 2-litersdunkar medan de satt till häst...)

Men det beror nog på var man hamnar. Det finns ju seriösa ridstall och tävlingsmänniskor även på Island. Alla är inte suputer som behandlar sina djur som maskiner. Jag har själv inte varit där och sett det, men när två vänner berättar liknande historier börjar man ju undra.

Ett annat problem kan vara språket. Hamnar du hos en Isländsk familj så ta inte för givet att alla, eller ens någon, talar flytande engelska. Hon som hamnade på en fårfarm fick kommunicera med händerna och visa och hålla upp saker om hon ville prata om dem eller fråga någonting. Hennes familj kunde inte ett ord varken engelska eller svenska! *huva!*

Ta reda på så mycket som möjligt om familjen du ska bo hos, och vart exakt på ön deras gård ligger och vilka städer som finns runtomkrig o.s.v. Det kan vara guld värt om du plötsligt inte kan göra dig förstådd på grund av språket.

Hej, tack för ditt svar. Har du någon mail adress till någon utav dina vänner som varit där, som jag skulle kunna få?

Hör med företagen som har turridning på Island, ibland behöver de folk för att hjälpa till på långturer osv.

Jag hade en tjej i klassen som jobbade på Island en sommar. Hon skulle vara där i 5 veckor, men åkte hem efter 2. Hon har oxå berättat om hemska historier, de behandlar hästarna verkligen inte som hemma i Sverige. Språket hade hion inga större problem med, engelska funkade. Men hästhanteringen var hemsk tyckte hon.
Sen tyckte hon att det var otroligt fult där och luktade illa *gejsrar* Inte för att det hade nåt med saken att göra men ändå :)

Jag skulle först åka dit på en ridresa eller liknande för att se hur det går till där borta.
Men som Gisburne sa, det beror på vart man hamnar... Harman tur hamnar man hos seriösa människor! Lycka till!

Har ridit på island och där skötte de hästarna mycket väl!
(jo, gejsrarna luktar svavel, dvs ruttet ägg, urk, men man vänjer sig).

hej
jag har varit i island o skulle jobba med hästar men hamnade på ett ställe som jag inte trivdes ett dugg hos...sparkade hästarna mm...
var ingen ordning eller nåt.....det slutatde med att jag fick städa hela deras hus mm... men de sade att jag bara skulle ha hand om hästarna, det är väl en sak o dela upp sysslor som disk o matlagning men städa hela huset o vara som en bekänt det var inte nåt som jag hade förväntat mig...
sedan har jag en klasskompis som också var där men hamnade på ett underbart ställe...
så det beror nog mycket på vart du hamnar....

Okej, jag tackar så mycket för svaren, jag har tagit i kontakt med en firma som heter ishestar där på island, är de något som någon av er känner till? annars så verkar de inte vara så lätt att få bra kontakter med dessa firmor som finns där. men jag försöker vidare.
Kram Madde

Jodå, men man får väl inte nämna företag här??
(måste dock tillägga att jag ridit med dem.....). Skicka meddelande om du vill veta mer!

Va på Island i somras. Att börja med, glöm allt vad drömlöner heter. Det är så många som kommer till Island för att arbeta med hästar, så lönerna är ofta usla. Men jag ska själv upp och jobba på Island nästa sommar om jag inte drar in i lumpen. Det finns många "tillridningsanläggningar" ialla fall uppe i Hvammstangi där jag var. Då är det så att man har "sina" hästar som man rider, stallet är avdelat i bostadsdel, så man bor i ett litet rum m. kök, och andra delen är stall.
Om du tänker åka till Island för att arbeta med hästar så får du, som ovanstående redan påpekat, att du får finna dig i viss hantering som aldrig skulle förekomma här i Sverige. Island kan man säga, lever kvar i "det gamla". Varje gård har sina egna hanteringssätt.
Många vet inte vad läderolja är (ordagrant), ofta är stallen byggda av en massa gammalt bråte som man samlat ihop med åren. Men sen så finns det stall som är nästintill kliniskt rena. Alltså kan det skilja på granngård och granngård. Så man ska absolut Inte dra alla över ett streck.
Dessutom kan det vara bra att ha i tanke att det ofta innebär en hel del hårt arbete, islännigarna arbetar Mycket hårdare än vad vi svenskar gör, så för många kan det komma som en chock. Många som har gårdar (ialla fall de som har kor) börjar ofta redan vid 7 på morgonen, och sen håller dom igång till 21-23 på kvällen, för dom är det som vilken dag som helst, medans vi bokstavligen sliter häcken av oss för att hinna med.
Turistanläggningar brukar ha lite sakligare tempo, ofta har dom turridningshästar som man kan få rida då man inte har något att göra, det kan oxå vara ett bra alternativ, men vill du till ett sånt, så får du skynda dig, de bästa blir fullbokade snabbt. Tex, Det fanns en turistanläggning 2km från där jag bodde, dom hade det toppenbra, så jag frågade om dom sökte för nästa sommar, men dom som jobbar där nu har redan "bokat" nästa sommar.
Jag har lite kontakter på Island så om du är seriöst intresserad så kan jag fråga ifall han vet några som söker hästskötare. PM:a mig i så fall.
Mvh Marika

Senast ändrad av en moderator:

Någon tog upp löner, ja inte är det feta direkt. Men då skall det jämställas med tex vad en utbildad lärare tjänar på heltid. Nu skall jag inte svära på att detta är en precis siffra, men ca 14000 kr före skatt. Så en hästskötarlön lär man ju inte bli rik på, det är ju ett som är säkert. Däremot kan man få en massa nyttiga erfarenheter med sig hem i bagaget, och det kan sen senare visa sig vara mer värt i pengar.

Skötsel och hantering jag, den skiljer sig vida från svenska förhållanden. Men med det är inget sagt att svenska förhållanden är bättre, alla tjatar om denna naturlighet för hästen. Chansen att se hur det gå till, det kan man faktiskt få på Island. Här finns precis som hemma i Svedala, stall av bättre och sämre karaktär.

För de som satsar på avel med export, är hästen en dyrgrip och sätts högt på en pidestal. Här missköter man inga djur, de sköts enligt gammal traditionell skötsel som visst skiljer sig från våran uppfattning.

Att det finns personer med alkoholproblem, vad är konstigt i det. Skillnaden dock här i Svergie är, att här sitter de som oftast på parkbänkar och gör just inte så mycket mer. På Island jobbar dessa även om de har alkoholproblem, därför att det finns ingen som föder dem om pengarna till mat inte kommer in.

Att dessa typer av jobb är på vinst och förlust, precis som vilket Au pair jobb som helst, säkraste kortet är att om man kan skaffa sig en kontakt. För gå det snett kan man vända sig till den, så slipper man åka hem hals över huvud.
Sen vill jag också berätta detta, precis som ni sitter och beklagar er över familjer gör en del isländska familjer lika dant. De har haft arbetskraft från Nordiska länder och tycker i mångt och mycket att de är lata, orsak är att en stor del av den isländska arbetskraften är arbetsnarkomaner de har sällan bara ett jobb utan minst 2 eller tom 3.

Jag har haft det jätte bra på alla ställen jag har jobbat på. Självklart har jag hört riktiga skräckhistorier från andra, både om hästskötsel och slavarbete. Jag säger inte att det inte förekommer, men jag har aldrig sett det med egna ögon själv. Däremot har jag jobbat tillsamans med andra som upplevt ställen helt annorlunda mot vad jag gjorde.
Första året hade jag inte särskilt hög lön. Men efter att ha fått kontakter och lärt mig språket kunde jag kräva mera.

Det är väldigt många unga tjejer som kommer hit för att jobba och efter en kort tid kommer de på att det inte var drömjobbet som de hade tänkt sig. Detta förlorar även arbetsgivarna på och därför har jag full förståelse att de inte vill betala en högre lön i början och ofta sätter nya på prov. Men många får löneförhöjning eller bättre jobb på andra ställen efter att de har visat var de går för.

Största faran med att åka till Island och jobba är nog att man blir kvar längre än man hade tänkt sig från början.

Jag har också bott på island!

De är väldigt tufft där. Liksom hästhantering.
In tränare jag ahde band upp hästen o bara lät
piskan vina i luften. En häst satt han snaran runt
halsen och slog piska till hästen stegra o gick i golvet.
Där låg stackaren och snaran drog åt. Där fick
han ligga o kippa efter luft ett bra tag. Bondgårdar
har dåliga löner. jag fick min första lön efter 3 månader.
Dom tala bara isländska så det blev mycket peka.
Mat nix detta var som en robinson ö. jag fick lära
mig att stjäla från skafferiet. Detta var jobbig men lärorik
resa. Man ska gilla kallt vindar om man ska fara dit.
Ni kan gå in på min sida o kolla om ni vill
wildartnet.com/island Där finns det bilder på landet.
Men man ska ha klart för sig det är ingen horsemanskip där
som i sverige. Här gäller brems piska o tvång på många
gårdar. Men kom ihåg deras hästar har ett annat psyke
våra är bortskämda fräka hästar. Deras är helt vilda o
respektera människor. Skulle en svensk häst råka ut för
en isländsk man hantering så blir nog dne hästen skada.

Har själv inte varit där och kan heller inte islandshäst, men har haft en kompis där.
Hon tyckte inte om det. Allt var för 'tufft' för henne. Både ridningen och hanteringen. Det var inget lyckat alls.
Desutom är det inga höjdarpriser, de som bor där kan ofta inte engelska heller.

Deras ungdomar är som vi dom flesta tala engelska.
men när det gäller gamfolket liksom våra föräldrar
är det betydelse färre som tala engelska. Oftas ärdet
dom man få jobb hos. Dom flest talar danska. Alla isläningar
har danska i skolan för talade man bara danska i
rika isländska familjer. Men nu har dom engelska först
sen danska i skolan. Dom lär sig båda liksom finskabarn
lär sig svenska o engelska.
Jag fundera på att flytta tillbaka. Det är hårt med det finna
mycket posetiva saker med landet också det få ni
inte glömma. bra sida är wildartnet.com/island
Men man ska vet att det är hårt. Men skoj!

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 236
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Fritid Vi planerar att dra med familjen (två föräldrar med två vuxna barn) till Island, denna gången med båt. Vi funderar nu på att åka under...
Svar
16
· Visningar
1 120
Senast: Stinaelin
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 993
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross