Sv: Arbeta på island, med islandshästar.
Va på Island i somras. Att börja med, glöm allt vad drömlöner heter. Det är så många som kommer till Island för att arbeta med hästar, så lönerna är ofta usla. Men jag ska själv upp och jobba på Island nästa sommar om jag inte drar in i lumpen. Det finns många "tillridningsanläggningar" ialla fall uppe i Hvammstangi där jag var. Då är det så att man har "sina" hästar som man rider, stallet är avdelat i bostadsdel, så man bor i ett litet rum m. kök, och andra delen är stall.
Om du tänker åka till Island för att arbeta med hästar så får du, som ovanstående redan påpekat, att du får finna dig i viss hantering som aldrig skulle förekomma här i Sverige. Island kan man säga, lever kvar i "det gamla". Varje gård har sina egna hanteringssätt.
Många vet inte vad läderolja är (ordagrant), ofta är stallen byggda av en massa gammalt bråte som man samlat ihop med åren. Men sen så finns det stall som är nästintill kliniskt rena. Alltså kan det skilja på granngård och granngård. Så man ska absolut Inte dra alla över ett streck.
Dessutom kan det vara bra att ha i tanke att det ofta innebär en hel del hårt arbete, islännigarna arbetar Mycket hårdare än vad vi svenskar gör, så för många kan det komma som en chock. Många som har gårdar (ialla fall de som har kor) börjar ofta redan vid 7 på morgonen, och sen håller dom igång till 21-23 på kvällen, för dom är det som vilken dag som helst, medans vi bokstavligen sliter häcken av oss för att hinna med.
Turistanläggningar brukar ha lite sakligare tempo, ofta har dom turridningshästar som man kan få rida då man inte har något att göra, det kan oxå vara ett bra alternativ, men vill du till ett sånt, så får du skynda dig, de bästa blir fullbokade snabbt. Tex, Det fanns en turistanläggning 2km från där jag bodde, dom hade det toppenbra, så jag frågade om dom sökte för nästa sommar, men dom som jobbar där nu har redan "bokat" nästa sommar.
Jag har lite kontakter på Island så om du är seriöst intresserad så kan jag fråga ifall han vet några som söker hästskötare. PM:a mig i så fall.
Mvh Marika