Arbeta med unghäst?

fiaskurken

Trådstartare
Hur skulle ni jobba med er treåring? Skogen/banan/ (longering?)tömkörning/vila?

Han kan skritt, trav och galopp, är jätteduktig på röstkommando
men sen verkar det inte vara mycket mer ;) Vilket är bra nog för en treåring, absolut.

Kan ni inte berätta hur ni skulle lägga upp det så jag kan få tips och lite råd för varierad träning som är kul och muskelbyggande?
Jag vill inte köra, det går så hiskeligt fooort :crazy:

Sv: Arbeta med unghäst?

skrittar mest min i skogen, travar lite ibland.

Senast ändrad av en moderator:

Hur långt har ni kommit i er utbildning? När kan man börja ställa mer krav, börja utbilda lite smått? Jag har ingen jätteerfarenhet av unghästar i såhär tidig ålder... Han är i full kondition nu, kommer direkt från banan. Han behöver ju dock bygga mer muskler. Skritt i skog och mark hade jag tänkt, men även tömkörning, det stärker väl ryggmusklerna bra?

Hej!
Det beror väl på vad du ska ha hästen till. Dressyr höga klasser, vanlig ridning eller vad det nu är :).
Jag hade tagit hjälp av en tränare som vet va h*n håller på med! Det tror jag hade varit det bästa. En treåring är ju inte gammal, har precis blivit inriden. Jag är ingen unghästexpert alls, men jag tror det vore bra med det grundläggande, skritta trava lång turer i skogen för kondition, klättra osv..Men som sagt rådfråga en som vet :d

Hej
Jag har också en treåring. Jag gör något ca 3 ggr i veckan. Tömkörning, löshoppning, ridning i paddock eller uteritt varvas. Hon kan skritt, trav och galopp i unghäst form. Har börjat att lära henne att flytta sidleds. Varje tillfälle är ca 30 min. Jag tar det väldigt försiktigt.

Hej på er :)

Jag ska ha honom till skogsridning och lite allround helt enkelt. Han blir fyra efter nyår direkt och är riden en hel del låter det som. Jag vill dock ta det lugnt. Det låter som en bra nivå med ridning tre gånger i veckan, finns ju så mycket annat man kan göra, promenader och hantering i övrigt. Det är så kul med en ny häst :banana: :banana: :banana:

Hej
Jag vet inte om det är så jättebra med långa skritt promenader. Eftersom man sitter på en outvecklad rygg. Då är det nog bättre att gå bredvid. Skritta endast med långa tyglar, ta tyglarna innan trav och galopp. Annars så är det lätt att man förstör skritten. Bara en tanke.

vad menar du med full kondition? en 3 åring kan väl inte ha full kondition? jo typ travhästar, galoppörer och dylikt då men en "vanlig ridhäst" kan väl inte ha full kondis i den åldern?

Min häst aktiveras ca 5 ggr/vecka. (2-3 vilodagar me bara borstning)
Att min aktiveras såpass beror att veterinär har önskat detta på just denna häst. Annars hade jag troligen bara aktiverat den ca 3 ggr/vecka. Sen beror det lite på förutsättningarna. vad man gör, vilken stallmiljö man har. Hur hästen är osv....
På aktiveringdagarna kan det antingen vara vanlig promenad i skogen, eller ridning (skritt och lite trav) eller tömkörning.
Oftast är vi i skogen, men enstaka pass på bana (och det har dock bliviti väldigt få pass ännu..passar på att va ute så länge det går) för att vänjas kring den miljön med. Min har dock vilat ca 1 månad efter "inridningen" samt 1 vecka nu.
Hästen är fortfarande under inridning. Galoppkommando ej inlärt.
Har dock suttet ett par meter rakt fram i galopp bara 3 ggr.
Tänkte börja försöka träna in det lite nu men kravlöst.
Vi tar det mkt lugnt på aktiveringsdagarna.
övningar som "strosa fram över vatten och diken" stor mst på schemat. Går i hage tillsammans med min 02:a...
Men han busar inte direkt av sig där, mest bara pussas ;)
Ska börja träna för ngn nu uppsuttet "i dressyr",,,ca 1 g/vecka.
Jag "kräver" inget av honom direkt. Gott uppförande då.
Vi är mkt ute på trafikerade bilvägar (leder) och dylikt.

Mål; dressyrstart 2005. Kunna skritt, trav och galopp. (galoppen är den svåraste biten på denna häst) inget direkt mera....någorlunda form då. Åka ut för att träna i psincip. Miljöbyten o sånt mest..

Har redan iår åkte på terrängritt med han, fastän jag bara suttit på´n några ggr innan. Även detta miljöträning. (red en kort runda i skogen bara ca 25 min...) ska troligen på en lätt hubertusjakt iår oxå.

Jag tycker inte det spelar någon roll vad du ska ha hästen till i ett senare skede som någon skrivit. Grundutbildningen är likadan vilken disiplin man än vill koncentrera sig på sedan.
Om hästen är trygg med ryttare och det fungerar med "start och stopp" är ridning i skogen att föredra. Någon gång i veckan på ridbana, kanske starta där och rida ut en liten stund sedan. Viktigt att inte sitta på den för långa stunder. Rider min egen unghäst i 15 min varje gång och han har haft ryttare i 2 månader. (snart dags för viloperiod) och han är 4,5 år.
Longering en gång i veckan, med chambon för att stärka de bärande musklerna, eller tömkörning. använd gärna cavaletti vid arbete på lina. Löshoppa tex var tredje vecka, Gå ut och gå i skogen någon dag i veckan och framför allt: Låt hästen vila minst 3 dagar/vecka. Jag tränar max 3 dagar i streck sedan får hästen en vilodag. Unghästar måste få smälta vad de lärt sig samt att muskulaturen behöver återhämtning för att kunna utvecklas.
Att lägga in sammanhängande viloperioder är också viktigt och behövs flera gånger under året. Ett långt sommarbete räcker inte för en unghäst.

Om du kikar lite noggrannare så ser du att jag har skrivit att han just kommer från banan... Därför är han i full kondis.

Lindar ni benen eller använder er av någon sådan speciell utrustning när ni rider eller promenerar? Fick rekommenderat att man kunde göra det?

Hur lång är din viloperiod på hästen och hur länge håller du på med dessa intervaller? Det har jag faktiskt aldrig hört talas om?? :eek:

Fiaskurken - som ska gå till biblioteket och lusläsa om unga hästar

en viloperiod kan man lägga upp själv vad man tycker att hästen behöver. Man känner och ser även på hästen när det är dags.
En häst som växer mkt, tex ligger mkt i boxen ska ej tränas.
Hästen kan (inte alla dock) bli grinig i sitt beteende. Och börja protestera. I det fallet är vila väldigt bra. Efter en period som möjligen vart lite mera "intensiv" än vanligt, kan vila va bra för att smälta.

Senast ändrad av en moderator:

Så det räcker med en eller ett par veckor då kanske... med vila menar jag. Vad spännande det är med nya utmaningar :)

Ett par veckors vila emellanåt är lagom. På unghästar som inte får dessa viloperioder blir det ofta problem med att hästen blir ovillig, istadig och ryttarna står som frågetecken och förstår inte varför. Tänk utbildningen som en trappa. Man tar ett trappsteg och sedan vilar, nästa trappsteg och vila. Det blir lätt för mycket för dem annars och vilan gör också att hästen inte blandar ihop allt den lärt sig utan det blir mera "en sak i taget" Blir det för mycket sätter det sig lätt i huvudet. För mycket på en gång blir mer än de orkan med och kan hantera och då kommer istadigheten som ett brev på posten.

det är bra för hästen att komma ut i skogen där du kan arbeta han lite lätt på vägen... för då tröttnar hästen inte så lika lätt som på bana.. det är bra med lite tömköring å longering oxå.

Jag rider bara min treåring i skogen än så länge. Över stock och sten, serpentiner mellan träden, diken och bäckar. Jag skrittar mest, men travar och galopperar även lite grann. Det viktigaste för mig är nu att hon lär sig och gå fram överallt, få bra frammåtbjudning och lyssnar på hjälperna. Rider ca tre dagar i veckan.

Till våren har jag tänkt att börja introducera ridhuset och lite dressyrarbete.

Liknande trådar

Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 087
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 612
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 459
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar