Sv: Arbeta med unghäst?
vad menar du med full kondition? en 3 åring kan väl inte ha full kondition? jo typ travhästar, galoppörer och dylikt då men en "vanlig ridhäst" kan väl inte ha full kondis i den åldern?
Min häst aktiveras ca 5 ggr/vecka. (2-3 vilodagar me bara borstning)
Att min aktiveras såpass beror att veterinär har önskat detta på just denna häst. Annars hade jag troligen bara aktiverat den ca 3 ggr/vecka. Sen beror det lite på förutsättningarna. vad man gör, vilken stallmiljö man har. Hur hästen är osv....
På aktiveringdagarna kan det antingen vara vanlig promenad i skogen, eller ridning (skritt och lite trav) eller tömkörning.
Oftast är vi i skogen, men enstaka pass på bana (och det har dock bliviti väldigt få pass ännu..passar på att va ute så länge det går) för att vänjas kring den miljön med. Min har dock vilat ca 1 månad efter "inridningen" samt 1 vecka nu.
Hästen är fortfarande under inridning. Galoppkommando ej inlärt.
Har dock suttet ett par meter rakt fram i galopp bara 3 ggr.
Tänkte börja försöka träna in det lite nu men kravlöst.
Vi tar det mkt lugnt på aktiveringsdagarna.
övningar som "strosa fram över vatten och diken" stor mst på schemat. Går i hage tillsammans med min 02:a...
Men han busar inte direkt av sig där, mest bara pussas
Ska börja träna för ngn nu uppsuttet "i dressyr",,,ca 1 g/vecka.
Jag "kräver" inget av honom direkt. Gott uppförande då.
Vi är mkt ute på trafikerade bilvägar (leder) och dylikt.
Mål; dressyrstart 2005. Kunna skritt, trav och galopp. (galoppen är den svåraste biten på denna häst) inget direkt mera....någorlunda form då. Åka ut för att träna i psincip. Miljöbyten o sånt mest..
Har redan iår åkte på terrängritt med han, fastän jag bara suttit på´n några ggr innan. Även detta miljöträning. (red en kort runda i skogen bara ca 25 min...) ska troligen på en lätt hubertusjakt iår oxå.