Arbeta med shetlandsponny

F

Fjasut

Ni som arbetar med shettisar och andra små ponnyer, hur gör ni för att inte bryta ryggen av er? :angel:

Jag har inte jobbat så mycket med honom än utan vi är fortfarande vid fram/nedåt sökning och böjning på volt och rakt fram. Han är otroligt ambitiös och arbetsvillig och skitrolig att jobba med. :D

Så småningom så har jag tänkt att ge mig i kast med arbete på lång tygel men har alldeles förlite kunskaper om den sortens arbete än.

Hästen är barnens läromästare, så jag har börjat introducera barnen i konstens allsköns hemligheter då deras längd är bättre anpassad för den lille köttbullen, men jag jobbar honom mest.

Men ryggen tar stryk då jag är ganska lång!

Tips, snälla ;) :idea:

Sv: Arbeta med shetlandsponny

KOmmer med en patetisk motfråga... Hur gör man när hästen är för stor då? Har precis börjat pilla lite för hand med min pålla, men han är ju stor... kompisens häst som är sisådär 15 cm lägre är mkt lättare att arbeta med...

Lättare och skönare för ryggen att sträcka på sig än att hålla sig böjd en längre tid.

Men lagom höjd är väl bäst.

Fjasut: Vad gör du för ngt som gör att du måste böja dig?

Hålla i tygeln bla.
för att kunna påverka i skänkelläge, avänder inte spö då han hetsar upp sig oerhört över det.
Hästen 102 - jag är 173 utan skor.

Lagom höjd är ju bäst förståss, får väl bara jobba honom när han har rejäla styltor under hovarna :) eller vänta på att aparmarna växer ut.

Senast ändrad av en moderator:

NU är jag inte så bevandrad i inridningen (tror jag att det är du försöker dig på) sköna konst. Brukar köra in först så är ju undret i stort sett inriden oxå. Men tömkörning då?

Hästen är 15 år och en klippa vad gäller ridning, körning hoppning. You name it.
Men nu börjar barnen bli lite för långa för honom och har inte längre så stora möjligheter att inverka på honom korrekt eftersom balansen påverkas.
Därför har jag tänkt skola honom lite mer för att så småningom kunna börja jobba honom på lång tygel.
Samtidigt börjar jag så smått att lära barnen att jobba häst vid hand, så att de kan arbeta honom då de börjar bli för stora för att göra annat än att busrida.

//F

Aha, nu förstår jag problematiken bättre.

haha, du får göra som landslagshandbollsmålvakten Claes gjorde med mig en gång när jag var ung och han hade målvaktsclinic med mig

jag stod i handbollsmålet ..... han kröp fram på knäna och sköt iväg ett skott på mig

han tyckte jag var kort :-)

102 vs 173 :-)

t o m jag tyckte det var långt ner :D

gullplutten - jag tror han blir jätteduktig

Såå?

Är det ingen som har några tips och trix att jobba en sån liten häst vid hand?

//F

har ingen egen arfarenhet men har sett då katrin wallberg jobbar kingo (107) vid handen och jag tror att det gå bra eftersom hon tar pauser efter varje moment och sdträcker på sig. du kan ju gå in och skriva i hennes gb om du vill frga mer. ridkonst.nu

Jag gav upp arbetet vid hand på min 95cm. Jag höll på att bryta ryggen.

Longering funkar fint för oss och med hjälp av ett spö kan man få lite mer böjning om man petar i skänkelläget.

/T

Haha.. Ja det skulle vara en syn att springa på knä bredvid! :)

Joo... det är nog bara att inse att man får jobba mer med lina och spö.

Återkommer med bilder på skolorna över mark om sisådär 20 år. :)

//F

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Egentligen tänker jag att jag kanske borde bekymra mig lite mer över att jag är så enormt medtagen dagen efter veckans två ridlektioner...
Svar
0
· Visningar
261
Träning HJälp mig att reda ut en sak, de känns som om bara jag tänker så här just nu i min bekantskapkrets. Om man har en säg unghäst, man...
Svar
9
· Visningar
2 437
Senast: SiZo
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 609
Senast: YorkWann
·
Träning Jag har ett 7årigt islandssto. Hon är inriden som 3½åring och har sedan dess haft 2föl som 5 och 6-åring. Snotra, som hon heter, har...
Svar
3
· Visningar
1 369
Senast: Tisselille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama