Arbeta med ryggen

C

Corall

Hej!

Har börjat rida ett trevligt men lite busigt halvblodsto som är 9 år.
Hon har lätt för att böja på nacken men fuskar och arbetar inte med ryggen (säger ägaren). Hur känner jag att hon jobbar med ryggen? Sist jag red dressyr på henne tog det ett tag med övergångar, serpentiner osv och sedan släppte det totalt och hon kändes jättebra och jag hade i princip ingenting i händerna. Men jag kan inte känna om hon fuskar el. inte. Vill såklart jättegärna rida för instruktör och det kommer jag förhoppningsvis att göra...men jag vill veta nu :-)

Tacksam för svar!
Mvh
Corall

Sv: Arbeta med ryggen

Men om hon känns fin och lätt i handen så känner du ju när det går bra? Iaf så tycker jag att det känns om att hästen blir lättare fram när den jobbar med ryggen (feedback från instruktören). Och att det blir mer påskjut bakifrån. Alla övningar blir också lättare att göra. Men ta instruktör till hjälp, eller någon som iaf ser hur det ser ut från marken om du är osäker :)

Jag har svårt att förklara det i ord så här... men det känns! Känner du att hon blir avslappnad och mjuk så kan hon säkert få med sig ryggen då också men det bästa är ju att ta hjälp av instruktör eller kanske hästägaren några gånger så du får lite feedback på om det stämmer när du tycker att det känns så.

hästen ska vara avslappnad och mjuk, det känns lite som att hästen växer och blir större under dej, när den bär upp dej med rygg musklerna. Jag tycker det känns lite som att man har "kraften" under sej.
Är svårt att förklara, men tänk på att om den har lätt att bara böja på nacken, så ta inte för mkt i tyglarna, rid mkt övergångar, läng och korta steget, flytta åt sidan mm. Sen kommer det bara :)

Hej igen!
Tack så mycket för hjälpen!
Ska försöka tänka på det nästa gång då hon blir så mjuk och fin i munnen!
Tror också på mycket övergångar och tempoväxlingar!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Övr. Katt Har 2 kastrerade hankatter som blir 6 respektive 9 år i år. Förhoppningsvis har båda många fina år framför sig men jag börjar ändå...
Svar
2
· Visningar
750
Senast: KesoNeso
·
Ridning Jag har sedan ett tag tillbaka en ny häst, min första storhäst (nästan, hade en i nån vecka bara men det räknar jag inte med) som jag i...
Svar
6
· Visningar
2 305
Senast: susanne
·
Ridning Ja, mitt självförtroende när det kommer till ridningen är riktigt dåligt. Egentligen borde det inte vara så dåligt när det egentligen...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 825
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar