Arbeta med bakbenen

B

Bellina

Hej!
Min pålle arbetar knappt med bakbenen alls i galoppen. Hon galopperar med frambenen och travar med bakbenen. Finns det några bra knep att få henne att arbeta? Just nu får jag sitta ner och krama i tyglarna men ändå driva, är det ett bra sätt?

Sv: Arbeta med bakbenen

Det beror väl på smak och tycke, men jag skulle aldrig försöka få hästen att arbeta genom drivning och "samling" på tygeln.

Det är hästen som måste ha teknik och styrka nog att utöra rörelserna, inte du! Hur galopperar den utan ryttare?

du kanske kan förklara lite bättre, för min tolkning av det du skrev är att den är rätt halt...:crazy:

utan ryttare på lina?? galopperar den då? om du rider ute??

Hej!
Min pålle arbetar knappt med bakbenen alls i galoppen. Hon galopperar med frambenen och travar med bakbenen. Finns det några bra knep att få henne att arbeta? Just nu får jag sitta ner och krama i tyglarna men ändå driva, är det ett bra sätt?

Låter som att du behöver träna upp hennes styrka bak. En häst som inte galopperar med baken har svårt med bärigheten. Galoppera inte på detta dåliga sätt, det hjälper inte hästen. Träna galoppfattningar i stället. Fatta galopp, galoppera några steg, bryt av. Samla ihop hästen igen, fatta galopp osv. Detta är ett vanligt problem på islandshästar och då brukar jag förutom galoppfattningar bl.a. träna så här:
- Klättring i aktiv skritt där hästen kliver på rejält framåt.
- Galopp i uppförsbackar och tempo så hästen tar i av egen kraft
- Longering med mycket övergångar trav-galopp-trav
- lösgörande dressyrarbete och att få hästen i rätt form i skritt. Ofta släpar den bakbenen även i grunderna utan att det märks lika tydligt. Be någon titta när du rider så du jobbar hästen rätt.
- Dressyrövningar som får hästen att ta med sig baken, tex öppna och sluta, täta övergångar osv.
- löshoppning

Kämpa på och lycka till!

Man läser överallt om öppna och sluta. Kan inte ngn berätta vad det är, jag vet inte det: Tack och kram!

Det finns mängder av trådar om detta, kolla t.ex. på Klassisk-ridning-forumet.

Tack för alla tipsen. Hon är inte halt det är bara det att hon är för lat för att orka arbeta.

Jag har aldrig galopperat henne på lina för att vissa säger att man inte ska det. Men när hon galopperar i hagen så har jag inte tänkt på hur hon rör sig. Men jag har börjat klättra rätt mycket med henne och försöker jobba henne i form. Kommer det att göra att hon går bättre i galoppen sedan?

Allt hon gör i rörelse är ju bra för det! Kan du inte få henne att galoppera lös på ridbanan? Bara för att se hur hon gör själv... behöver inte vara på lina. Hur galopperar hon när du rider med andra i skogen?

Det kan jag prova, hon galopperar ganska bra, om hon inte bockar iväg:angel:

är det en travhäst?
hur mycket är hästen riden?
går den bra i form i skritt och trav?

Det första jag skulle kolla är om hon har någon låsning någonstans.
(ta ut en ET som får känna igenom henne)

Passar all utr?

Har hon styrka nog för att orka jobba i gallop?

Fattningar bygger ju upp musklerna. Fatta, sakta av och fatta igen osv

Även bomarbete, klättring och skritt i ojämn terräng är bra.:)

Det kan ju bero på att hon inte har tillräckligt med styrka isånnafall. Vad är en ET?

Nej hon är en connemara. Jag har haft henne i lite över ett och ett halvt år, och innan dess så stog hon typ i två år tror jag. Då red ägaren bara henne någon gång ibland. Jag rider henne 6-7 dagar vecka och ganska hårt.

Det gäller att växla tempot. Växla mellan skritt och trav och ha hästen samlad. Växla på samma sätt från trav till galopp. Gör mycket övergångar!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 620
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Nu är det så att min ridtravare har fått lite av en ovana att när vi ska galoppera i skogen, så går det suuuper fort. Vill dock...
Svar
4
· Visningar
854
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 282
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar