Arabhingstar, Samurai & Red Baron

evis

Trådstartare
Ja vad har ni för erfarenheter av de här hingstarna?
När man söker här på Buke så hamnar man i trådar som är så långa att det är svårt att hitta det man söker i dem, därav startar jag denna "nya" tråden.

Att båda var godkända för halvblodsavel vet jag, men vad har de lämnat?

Bilder?

Några uppfattningar om psyke på hingstarna och deras avkommor?
Hur rörde de sej, både hingstarna och avkommorna?

Präglas avkommorna på något speciellt vis?

Är blodet intressant idag, i ridponnyavel eller halvblodsavel?

Jag vill veta allt!

Sv: Arabhingstar, Samurai & Red Baron

Jag hade ett sto e Samurai/russ som hade gått LA hopp o dressyr, när vi köpte henne. Hon var jättetrevlig o rörde sig stort.En bra barnhäst.
Hon var 131cm.

Jag har en anglovalack f -01 efter Red Baron - Eldorado, han rör sig bra och hoppar med mycket bra teknik men är sparsamt tävlad. Fantastiskt snäll och vänlig individ. Red Baron är väl känd för att lämna fuxar med mycket vita tecken ;)

Bilderna bör vara klickbara :) Samma häst på min avatar

Senast ändrad:

Saxar infon från våran databas

Red Baron ox 840
Född 1976 hos Harry Andersson (moderlivsimport England)
Hingst, fux, bläs, vtul, 4 vtff, 155-19 cm
9-9-7-8-9=42. Pr. AB.

Utlåtande: "Utmärkt ridhästmodell med väl ansatt hals med naturlig resning, bra manke, djup och kors. Välbenad men något hastrång. Mycket vägvinnande skritt, utmärkt trav med god bogfrihet och påskjut."

Placerade avkommor totalt: (ur katalogen för sv.halvblodshingstar 2001)
Hoppning:
1,10 - 1
1,20 - 1

Dressyr:
LA - 2
MB - 1

Red Baron har flera galoppsegrar, inklusive Grand Prix 1980. Han har dessutom vinster i dressyr och på utställning (84 p av 100 möjliga).
Red Baron är far till två stamboksförda ston, och han har tre söner, Zeron, Schêtan (Norge) och Bayard som är godkända för arabavel. Bland avkommorna tävlar Zeron Msv dressyr, Bibjah LA dresyr och Zebulon LA dressyr. Flera ponnyavkommor tävlar Msv hoppning.
Två 3-åriga halvblodsston e Red Baron visades vid premiering 1995 där en placerades i klass I och en i klass II.
1998 placerades Chatila e Red Baron i Msv dressyr.

några avkommor ur våran databas
Charisma f.1982, fux ue.Horshaga Cyrano RW 13, höga meriter i dressyr
Djamillah ox RP 1175, f.1985, skimmel ue.Hadban Blue ox, 76787=35p
Red Lady RP 1130, f.1999 ue.Chester RW 65, 88877=38p

lytesout95's vackra herre :d
Rataxes.JPG

och är mormorsfar till Victory's Belma RP 1098 (e.Dart Light RNF 113 ue.Phaéton x 812, 88877=38p

Samurai ox 842
Född 1971-04-06 hos Penelope Lewenhaupt
Hingst, fux, strimbläs, snopp, vtvxff, 156-20,5 cm
8-8-7-8-8=39. Pr. AB.

Är jag inte lika bekant med... Men jag tror Red Baron inte är helt fy skam att ha med i stammen i RP aveln. Är en väldigt jämn och snygg hingst som verkar ge avkommor som kan röra sig!

Senast ändrad:

Hej!

Själv har jag träffat nog bara träffat Red Baron-avkommor och kan bara säja att jag är såå sur att han inte finns längre, då hade jag omgående betäckt med honom..

Samtliga 3 ponnyer jag kände hade supertemperament och var mycket lätthanterade och mysiga. Hög ridbarhet hade de också, särskilt som iaf 2 av deras mamma inte var en särskilt skoj ponny.... Alla tre var iaf russ på mammans sida..

/ lavinia, som snart kommer börja leta Red Baron-avkomma att betäcka med..

Jag har ett alldeles underbart sto med Samurai som far och Red Baron som halvbror med samma mamma(Kathini ox).Hon är utseendemässigt en feminin kopia av Red Baron.Har för flera år sedan träffat båda hingstarna när jag vat på jakt efter partner till dåvarande sto(xx).Båda kändes mycket trevliga men störst intryck gjorde Red Baron och jag fick tre anglos efter honom.Underbara hästar som blev större än sina föräldrar.Stoet var 156cm och R.B var väl 157cm,men den ena av avkommorna stannade inte förrän på 165cm.Har en känsla av att det ger stort med den stammen.Har fått två avkommor av ovanstående sto och Bayard ox och dom verkar också bli stora.Rör sej bra med finfina temp. Jag vet att Samurai är intressant för ridponnyavel med många prestationsponnyer efter sej och vårt ovanstående arabsto fick stamboksföras även som ridponny delvis pga.sin stam.

Min häst är efter Red Baron, ett sto född 97. Hon är 152cm i mkh och har fått pappas tecken och har helt underbart psyke.
Snällare kuse får man leta efter :love:
Var och hälsade på Red Baron vintern 2001 och han var då 26 år och fortfarande stilig till 1000.
Ska försöka bli rik så jag kan ta få en avkomma efter min älskling för som sagt bättre häst kan man inte få!
Bilden på avatarn är min kuse. :banana:

Jag har Galadriel f.-81 e. Red Baron u. Indra och Gancia f.-92 e. Samurai u. Sharante, båda är helt underbara.
Både Red Baron och Samurai har givit mycket hög ridbarhet på sina avkommor, jag hade gärna haft fler ston efter dessa hingstar.
Ingela

På tal om Red Baron, hur hög % Crabbet är det här stoet med nedanstående stam:

Tarantella (Red Baron x Tamanyah)

Tamanyah är efter Mustapha och undan Kashaba.

Någon som kan räkna ut det?

Tack på förhand

Linda

Är det någon som kan hjälpa mig med ovanstående fråga, ang hur många % crabbet detta sto har. Snälla:)
MVH
Linda

Gå in på distansforumet och crabbettråden. Fråga Barabia så räknar hon ut det åt dig, snabbt och säkert. Riktigt (i mina ögon) intressanta linjer! Har du haft stoet länge? Har hon fått några avkommor? Vad är planen för henne? Har du bilder på henne? Nu blev jag riktigt nyfiken.
Mvh
Anne

Gå in på distansforumet och crabbettråden. Fråga Barabia så räknar hon ut det åt dig, snabbt och säkert. Riktigt (i mina ögon) intressanta linjer! Har du haft stoet länge? Har hon fått några avkommor? Vad är planen för henne? Har du bilder på henne? Nu blev jag riktigt nyfiken.
Mvh
Anne

Eftersom Tarantella är min häst blir jag ju riktigt glad över ditt intresse för henne :). Linda och jag pratade om hennes linjer, och eftersom jag vet absolut ingenting om arabavel :o, lovade hon forska i det. Jag ska ändå lägga in en fråga på distanstråden du tipsade om, det är ju spännande det här.

Nu till svaren på dina frågor: Tarantella är född 1995 och blev min 1999. Hon har inte haft några avkommor, men vad jag har förstått har hon två helsyskon varav den ena är ett sto, så kanske hon har fått några, fast det vet jag ingenting om. Jag rider western på henne, men hon verkar inte riktigt trivas på tävlingsplatser så numera håller vi oss hemma. Tyvärr har jag inga bilder på henne på datorn, men hon är en liten maffig dam på 147 cm, skimmel och självklart vacker som en dag (hmmm, kanske jag inte är helt objektiv där;)). Det säger förstås inte lika mycket som en bild, men bättre än ingenting hoppas jag.

/Nina :)

Ridskolan där jag red när jag var liten, Svedens ponnyklubb i Falun, hade många Samurai avkommor. De födde själva upp sina ridskolehästar, ofta var det russston som korsades med Samurai. Det blev mycket bra ridponnyer som höll i många år och höll sig friska. Jag har för mej att även Östertorps stuteri som ägde Samurai använde den korsningen på sina egna ridskolor. Med tanke på att det inte är säkert att alla korsningsavkommor är registrerade så kan det vara svårt att hitta tävlingresultat mm men han borde ha en hel del meriterade avkommor.

:bump:Har en härlig halvblodsvalack född -91 efter Samurai. Har som yngre varit mkt duktig hopphäst med bla 10 i hoppning på fyraårschampionatet, tävlat upp till 1.40. Utseendemässigt är han nog lik sin far (fux med stjärn). I vissa lägen, när han "stilar" runt i hagen ser man vad som finns bakom. Temperamentet är kanon!

Vilken fin mule!:)Men det skulle vara kul att se resten också.Har du kanske nån mer bild att lägga ut här? Vad heter hennes mor,morfar?

:laugh: Tack ja den är gossig, och kelig till tusen är hon också.
Vet inte hur man gör.. :( men jag ska kolla om min sambo kan hjälpa mig och lägga in bilder.

Patience är u: Anastasia (e: Pomar u: Ambrinette)
:D

Senast ändrad av en moderator:

Hade en arab i stallet jag stod i tidigare som va efter Samurai, rätt lugn, lång i kroppen och inte så utmärkande vad jag minns av henne.

Liknande trådar

Avel Jag har letat runt lite efter information om hingsten Lipton, och inte hittat så mycket som jag önskar. Tyvärr är väl tvisten om...
Svar
11
· Visningar
4 030
Senast: sinpol
·
Avel Första gången jag postar något på Buke på väldigt länge, så jag hoppas att denna frågan hamnat rätt nu. Annars får någon moderator gärna...
Svar
5
· Visningar
1 453
Senast: EoG
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 833
Senast: Görel
·
Foder & Strö Hej, vet inte om detta redan är besvarat, är rätt ny, men har försökt söka både här på Buke och på Google. Men antingen fattar jag inte...
Svar
4
· Visningar
2 038

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka