Arabgalopp

S

__Stilett__

Efter att ha sett mitt arabsto springa runt flertalet ggr i hagen och i lek, börjat jag fundera på om inte galopp vore ngt hon borde testa på, då hon är exremt snabb! (och uthållig) dessutom med flera syskon som gått bra inom galopp. så lite släktdrag e det nog :-)

men frågan är. Hur funkar det igentligen?
Vart finns banorna? Jag bor placeras i mellansverige (Värmland), och självfallet så är det uteslutet att åka hur många mil som helst. Då skippar jag nog hellre tanken.

När går dom löp, från vilken ålder? Och vad krävs i löpen, typ hur långt dom ska springa etc? Vi pratar amatörnivå till att börja med.

Hur lång ska jockyen vara samt väga?
jag antar att vem som helst ej kan rida, även om man stämmer in på vikt/längd? man ska säkert ta ngn licens också?

Men om man vill "hyra" in jockey, är det bara att ringa runt och försöka få tag i en lämplig, eller hur funkar det?

Berätta lite om vad ni vet och kan....

Sv: Arabgalopp

D va många frågor, ska försök besvara dom så gott jag kan... ;)

En arabgaloppör brukar starta sin karriär som tre-åring med att kvala in på en viss tid.

Du har rätt långt till närmaste bana, då dom ligger i våra tre största städer, Stockholm (Täby Galopp), Göteborg (Göteborgs Galoppen) och Malmö (Jägerso).

Om du väljer att starta en häst i galopp måste du sätta hästen i antingen proffs- eller amatörträning, i ditt fall krävs då antingen att du tar licens för amatörträning, eller att du sätter in hästen i proffsträning (fr. 5000 kr/mån). Man kan inte sätta in en häst i amatörträning hur som helst, amatörer måste äga en viss del i hästen den tränar, vilket inte krävs hos proffsen.

Jockey är d samma sak med, man får anställa ngn som tar hästens ritter, vissa ggr finns det lärlingar/proffs/amatörryttare från stallet som även tävlar hästen, upp till ägaren o tränaren vem dom vill sätta upp i löpen. Jockeyn bör kunna väga in sig med 50 kg (inkl. sadel osv) men är inget krav.

Så som du kanske hör är det inte vem som helst som kan starta sin häst i galopp, här krävs licenser. Jag kan tänka mig att du inte hade tänkt satsa på galopp för din pålla...?

Men om du bara, för skojs skull, vill matcha henne mot andra araber finns ju alltid ridhästlöpen som rids ngr ggr om året på olika banor, här krävs inga sådana licenser.

Du kan läsa mer på ex; www.galoppsport.se och www.arabgalopp.com/

Hoppas det gjorde d hela liiite klarare för dig iaf! Nu ska jag kila iväg till stallet! :bump:

Senast ändrad av en moderator:

såna där ridhästlöp skulle nog räcka till att börja med, ;-) bara för att mest se om hon tycker det är roligt. Göteborg skulle jag kunna åka till, där har jag iaf släkt och uppstallningsmöjligheter :-) Men..hmm..pålla måste ridas in först. :-o

Okej, vet inte riktigt om dom börjat anordna ridhästlöp på Gbg än, rätt ny bana på gräs som bara är öppen på sommarhalvåret.

Men rid in henne o starta henne i ridhästlöp sen! Kan bli hur kul som helst! O vem vet, sen kanske du också är inbiten galoppmänniska om ngt år.. :love: :)

;-) eftersom mina hästar alltid trotsar med att bli dressyrhästar, så väljer dom sina egna inriktningar och jag får så snällt hänga med ;-)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Precis på dagen tre månader efter min ridolycka så fick jag äntligen möjlighet att komma upp på en hästrygg igen! :banana: Det var lite...
Svar
0
· Visningar
781
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 237
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Prestationsdjävulen är tillbaka. Min abonnemangshäst ”den omöjlige” var på gott humör den här gången. Han var snäll, bussig och trevlig...
Svar
0
· Visningar
180
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama