Arabföl vill ej ha grimma eller bli klappad

PonyMalin

Trådstartare
Det är en arabhingst som föddes nån gång innan första juli, han är så feg så idag var första gången jag klappade han. Men jag vill ha på honom en grimma och hur ska det gå till? Speciellt när jag är så feg. Jag fick tag på honom med grimskaftet runt halsen men han fick panik. Ska jag bara ha honom i boxen hålla i han med ett grimskaft tills han lugnar ner sig och sen ta på grimman?

Sv: Arabföl vill ej ha grimma eller bli klappad

Är det din fölunge???

Jag tycker inte du ska göra något alls, utan be någon som är van vid föl sätta på honom grimman och visa dig hur du ska göra och hantera honom.

Finns det någon du kan be om hjälp?

Nej, det är inte mitt föl, men ägaren vill att jag håller på med hennes hästar och föl. Jag är stallflicka på 14 år.
Ska jag ha ett annat sätt eller kan jag fortsätta så som jag gör?
Jag vill bara veta om jag gör rätt eller om det finns bättre sätt... Att få på grimman.

Mamman är min älskling! (Jag äger inte henne men det är min älskling)

Senast ändrad:

Inte din häst = inte ditt problem. Speciellt inte som du inte har hästen på foder eller ansvarar för den. Det är ägarens jobb och om hon bett dig att sätta på grimma så får du säga till att du inte vet hur du ska gå till väga.

Detta är mitt sätt att handskas med hästar, andra kan ha andra idéer. Men att tvinga på ett en månad gammalt föl grimma och hålla i tills han lugnar sig är inte ett bra sätt enligt mig. Vänj honom långsamt så att det blir något trevligt istället. Antar att du är i boxen och pysslar om mamman och att hon är snäll och trevlig. Om mamma häst litar på dig och låter fölet gå nära dig skulle jag bara vara i boxen och pyssla med mamman till att börja med, ignorera fölet. Han kommer så småningom att bli nyfiken när han ser att du inte är farlig och inte försöker fånga honom. Ställ dig med sidan mot honom, inte rakt framifrån. Och när han nån gång kommer fram till dig, rör dig sakta, försök inte ta fast honom. Låter han dig röra honom så stryk/klia lite och ta sedan bort handen INNAN fölet ryggar tillbaka. Fortsätt på samma sätt med grimman i handen, klia honom på huvudet och halsen med grimman, sluta innan han tycker det blir obehagligt och ryggar.
Hela poängen är att hästar är flyktdjur och om du försöker ta honom och hålla fast honom så blir du ett rovdjur i hans ögon, han får panik. Det är därför du ska sluta innan han ryggar undan, så att han förstår att du är inte alls ett rovdjur, du kommer inte att äta upp honom, avslutningen på eran kontakt ska inte bli att han "flyr" från dig utan avslutningen blir att du slutar och drar dig undan. Då blir du inte hotfull i hans ögon.

Tja, jag var så hemsk att jag tvingade grimma på mitt föl i början.
Skälet var att fölet var för självständigt, följde inte med mamman när mamman leddes mellan stall och hage utan sprang åt alla möjliga håll redan första dagen i livet.
För att stallägaren skulle kunna få sto och föl säkert till hagen, behövdes grimma.
Endygnsfölet förstod förstås inte alls.
Så jag lyckades få in fölet i ett hörn i boxen, drog på grimman, klappade och kliade. Efter ett par dagar hade pedagogiken gått fram och fölet accepterade grimman utan att behöva trängas in i hörnet.
Fölet blev aldrig folkskygg och är idag en fyraåring som är mycket trevlig att hantera.

Men det är skillnad eftersom detta föl var mitt.
Någon annan människas föl skulle jag inte grim-vänja utan det skulle ägaren få göra själv.

De flesta som har ett antal föl hinner inte lägga ner timme efter timme på vart och ett av fölen, utan grimman åker på när fölet är någon/några dar gammalt, och då är det fasthållning som gäller. Detta har de flesta av alla vuxna hästar varit med om som föl. Om man är lugn och mjuk och försiktig går det snabbt och fölet vänjer sig snart vid att hanteras med grimma.

Samma metod för ett lite äldre föl, men man klarar det inte själv utan måste vara minst två. Det är inget man ska ge sig på som oerfaren, dels för att det finns en skaderisk, dels för att man inte ska skrämma fölet i onödan utan veta vad man håller på med.

Sedan är det grimma på och grimma av varenda dag, klappa, borsta, gulla tills fölet är förtroendefullt.

Själva ledandet i grimma är också ett kapitel; fölen vill inte alls följa med utan kastar sig åt alla håll när de känner att det spänner i grimman. Då måste man också vara två, en som håller i grimskaftet, en som går bredvid fölet med en arm om bakdelen och föser det framåt. Mycket beröm, slack på grimskaftet så snart det rör sig framåt, mycket tålamod.

Om du är så osäker som du låter i din post så skulle jag rekomendera dig att strunta i det. En 1 månad gammal fölunge har ganska mycket krafter och kan skada både sig själv och andra om den får panik. Min hingstunge är 4 veckor och jag skulle aldrig sätta någon osäker i din ålder på att göra något med honom utan strikt övervakning (och då skulle det enda du får göra vara att klia på honom) det är för mycket som kan gå fel och jag skulle inte vilja ha på mitt samvete att någon blev skadad.
Om du älskar märra så umgås med henne men låt ungen vara. Han kommer troligen fram så småningom när nyfikenheten tar över och han inser att mammahäst tycker att du är en trevlig prick.
Som någon skrev så får man ofta tvinga på fölen grimman första gången (med min förra unge blev det en rejäl fight) men det ska göras av någon som är trygg i situationen.

*kl*

Kan inte fatta varför inte folk sätter på grimman direkt första dagen och sedan varje dag efter det i en period så slipper man alla problem. Mycket trevligare för fölet.

Till TS så säger jag att du ska låta bli att försöka grimträna fölet och låta någon som är van göra det. Du kan göra mer skada än nytta. Kela med den och umgås med den om den söker din kontakt, men låt den vara i övrigt säger jag.

*kl*

Kan inte fatta varför inte folk sätter på grimman direkt första dagen och sedan varje dag efter det i en period så slipper man alla problem. Mycket trevligare för fölet.

Till TS så säger jag att du ska låta bli att försöka grimträna fölet och låta någon som är van göra det. Du kan göra mer skada än nytta. Kela med den och umgås med den om den söker din kontakt, men låt den vara i övrigt säger jag.

Håller med :)

Anledningen till att jag ska göra det är att det annars kommer kanske inte hända!

Jag vet att det skulle vara bra att vara två men men...

Jag är osäker för att jag vet inte om jag gör rätt, men om jag vet att jag gör rätt så gör jag det ordentligt!

Och nu vet jag att man ska vara två, vara lugn och tvinga på grimman. Och jag ska vara försiktig!

Jag vet att det var ett kl men svarar ändå.
Min förra nge fick på grimman när hon var nyfödd. Tyvärr var den gigantisk och jag var tvungen att köpa en mindre. När hon var 2 dagar blev jag sjuk och var helslut i över 1 vecka och gjorde bara det nödvändigaste (mocka, ut, in och fodra). Den mindre grimman kom på när hon var 10 dagar och det var nog lite sent med tanke på hur skygg hon var. Efteråt var jag helt slut och den ungen var som sagt bara 10 dagar.
Den nuvarande ungen fick grimma på sig nr han var 4 dagar och där blev det inget slagsmål.
TS jag tycker fortfarande inte du ska göra det. Du verkar inte ha en egen plan för det hela och vara alltför osäker. Det kan gå bra men det kan lika gärna gå käpprätt åt helvete. Inse att det inte är ditt problem om ägaren inte lär sin unge saker. Varför ska du riskera din hälsa på någon annans häst? Tyvärr är man inte odödlig i din ålder och man kan skada sig för livet av ganska lite om något tar på fel sätt. Hur kommer du må om ungen skadar sig i sina panikkast? Låt ägaren lösa sina problem. Jag förstår om du vill hjälpa till och föl är roliga att jobba med men snälla tänk dig för ordentligt. Måste du få grimma på honom? Kan du inte bara umgås med dem så länge och när han är tryggare med dig så kanske det där med grimma mer eller mindre löser sig självt.

Anledningen till att jag ska göra det är att det annars kommer kanske inte hända!

Jag vet att det skulle vara bra att vara två men men...

Jag är osäker för att jag vet inte om jag gör rätt, men om jag vet att jag gör rätt så gör jag det ordentligt!

Och nu vet jag att man ska vara två, vara lugn och tvinga på grimman. Och jag ska vara försiktig!

Det gör faktiskt inget om det inte kommer att hända, många hästar hanteras mkt sporadiskt före 2 års ålder, då vanligtvis av folk med stor hästvana.
Svårt att säga vad som är rätt om en specifik situation uppstår, som kan skada dig el fölet :(
När man ska handskas med föl är det bästa sättet rutin

Jag tycker det låter som att TS är i ett stall med en väldigt oansvarig ägare. Hoppas det går bra för dig och lyssna på de ovan som säger att det kan vara farligt!

Upprepar vad andra redan sagt:

1) Borsta och klia på mamman så att fölungen ser att mamma är positivt inställd till dig

2) Klia fölunge när den tar kontakt men "jaga" honom inte, låt honom be om det, förmodligen vill han undersöka dig först innan du får klia honom. Fortsätt att bry dig mest om mamman!

3) När fölungen har accepterat att bli kliad överallt på rygg/hals/bog ett tag och att du kliar på "fel" sida så tycker jag det var enklast att ta grimman i vänster hand, klia höger hand hela vägen från manke till bog på andra sidan några gånger och sedan föra grimman framför bogen så att högerhanden kan tag i nackremmen. Klia nackremmen framåt på halsens undersida och sedan snabbt men utan plötsliga rörelser trä nosremmen över nosen och knäppa åt nackremmen på sidan av huvudet. Fortsätt klia efteråt! Du kan inte trä över grimman som vanligt över öronen och du kan inte heller "missa" nosen och stå och traggla, föl har ingen förståelse utan blir rädda istället. Du har kanske en 10-dels sekund på dig och missar du ska du inte fortsätta försöka utan hellre klia dig tillbaka och göra om alltihop.

Jag tycker inte heller att det är du som ska göra detta, men ifall det verkligen inte finns något val så skulle jag säga att det förmodligen är lättare att få på en social häst grimma sent än att försöka umgås med en häst som blivit rädd när den fått grimma på sig. Så träna hästen på att tycka om att bli kliad av dig så kommer inte grimman att vara något större problem sedan. Kom dock ihåg att föl gärna sparkas och bits och att skygga föl tar tillrättavisningar från morsan mycket bättre än från folk, vilket är ytterligare ett skäl till att inte du ska hålla på med fölet. Risken är att han, när han förstått att du inte är farlig, blir för närgången istället och (hingst)föl ska inte lära sig leka med människor.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 590
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 342
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 776
Senast: Ceta
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 804

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka