Sv: Araber

De anses vara det av ganska många, dock vet jag inte säkert. De har iofs korta, breda ryggar, och det anses väl främja viktbärandet... :/ För övrigt tycker jag att man ska se till individen, och inte rasen, om man söker en viktbärande häst. Ingen häst är ju den andra lik.

Det beror helt på..

Min arabtjej hade inga problem att bära mig när jag vägde 86kg..

Sheikerna var ju inte precis smala.

Precis som med alla andra hästar beror det helt på individen och hur vältränad hästen är, samt hur pass van den är att gå med tyngre ryttare.

Som ras så räknas araben som viktbärande= kan bära vuxen ryttare. De flesta är ju ponnyer eller precis över ponnystrecket. Men det innebär ju inte att de kan bära en vuxen karl (eller dam) på 90 kg men de flesta klarar 70-75 kg beroende på stl. Är det en C-ponny blir det lite mindre. Men bara för att dom klarar det innebär det inte att man bör rida regelbundet om man är lite tyngre men visst räknas dom som viktbärande.

Tack för alla svar!
Det är en arab som är över ponnymåttet, ca 1.50
Jag är liten o nätt så det är inga problem.Men min son är c:a 1.70 o väger c:a 70 kg och kommer att rida honom emellanåt...

Det ska den överleva. :D Distanshästarna på högre nivå har en minimivikt på 75 kg på tävling.

Annars håller jag med Vita_N_6520. Araber är individer de också och kan variera mkt i grovlek och exteriör. Och en häst som redan är i god kondis och välmusklad samt har en välpassande sadel orkar givetvis mer och längre.

Bara en liten enkel fråga...
Är araber viktbärande???

Skulle våga påstå att dom flesta friska araber är viktbärande.starka ben och kort rygg gör att dom klarar ett och annat (inga porslinshästar alls;) )

min arab valack (D-ponny)tar med lätthet en fullvuxen man på 95kg + utrustning på ridtur i djupsnö:D

Mvh Arabizar

Man ska inte ta araber för att vara små ömtålig dockor bara för att de kanske ser ut att vara det. De är väldigt tåliga och starka djur. Jag har sett araber tävla i hoppning med vuxna karlar på ryggen. Och de har ju använts som ridhästar av människorna i mellanöstern i årtusenden. Mycket trevliga hästar!

Låter positivt!
Himla härlig i psyket är han också :) Lugn o stabil !
Har förstått att de flesta araber är det !?

Låter positivt!

Min är 155 och jag är 1,76 och väger 70 och han bär mig utan problem.

Han har oxå ett härligt, djupsinnigt psyke men har lite unghästfasoner inför plastpåsar mm ibland :rofl:

Låter positivt!

Ja! Jag har i princip bara haft att göra med Araber i mitt hästliv och har bara bra erfarenheter. Har en superfin kille på 5 år.
Vilka människo-hästar!
Känsliga, kärleksfulla, starka..
Enda hästen för mig!

Japp Araber är viktbärande ända upp till 70 kg om dom är vältränade ;)

jo arabhästen är en väldigt viktbärande liten häst med kort stark rygg(mindre koter än en vanlig ridhäst)
de flesta klarar av att bära en stor gubbe på 90kg plus en stor tung westensadel på 10-15kg utan problem...

Nu saknar jag min arab jag hade..
Sålde honom som 3åring då jag tyckte jag var för tung samt att hans ben inte såg helkul ut..Men en sån underbar häst.. Har precis vart till salu förrresten.

Låter positivt!

Jag vet inte om "lugn och stabil" är ord jag skulle använda för mina araber. De är inte hispiga eller stressade, men de är känsliga och uppmärksamma. Den ena kräver mer miljöträning och "lugnande" än den andra, som är stentuff och inte rädd för något. Så det är nog väldigt upp till individen. Men jag tycker att de flesta araber är kloka, uppmärksamma, engagerade och stora personligheter. Fantastiska, helt enkelt. :D

Liknande trådar

Ridning Anses araben vara en viktbärande ras? En stor arab på ca 155+ som är i bra kondition. Vad tror ni max vikten på ryttare bör vara?
Svar
18
· Visningar
2 844
Senast: fejko
·
Ridning Hur pass viktbärande är tinkrar? Många verkar ju ganska låga i mankhöjd? Tänker mest på den lite lättare rid-modellen av dom?
Svar
1
· Visningar
1 032
Senast: skiesabove
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama