Arab/travare

Sv: Arab/travare

Nu har jag kollat lite mer och hittar bara Broängens Granit (e. da Wini ox u. Speedy Lina (Lugolin) och ev Gunilla Carlssons Martec C, e. Riblah ox. Jag fattar inte om mamman (som heter Silver Lady) till den är travare eller inte...
Så att påstå att det är en väldigt framgångsrik korsning är kanske inte helt rätt...

Den enda Silver Lady som finns i STC registrering är född 1951, så det borde inte vara en travmorsa på den.

Jag hittade en -76, men den var tydligen inte svenskregistrerad. Silver Lady (NL) heter den.

Martec är inte svenskfödd. Är inte säker men tror att han är från Nya Zeeland.

Senast ändrad av en moderator:

Galadriel skrev:
Nu har jag kollat lite mer och hittar bara Broängens Granit (e. da Wini ox u. Speedy Lina (Lugolin) och ev Gunilla Carlssons Martec C, e. Riblah ox. Jag fattar inte om mamman (som heter Silver Lady) till den är travare eller inte...
Så att påstå att det är en väldigt framgångsrik korsning är kanske inte helt rätt...

Mjah, om det är en framgångsrik korsning eller ej, beror väl lite på hur många som lyckas/misslyckas som distanshästar.

Finns det många misslyckade traraber inom distansen?
Hur är procenten lyckade mot totala antalet traraber inom sporten?

Jag tror nog att traraben rent generellt borde vara rätt bra för distansen. Det jag har emot korsningen är samma som någon annan nämnde: om den inte lyckas inom distansen så finns det ingen större marknad inom annan ridsport. Och det är ju en stor nackdel.

Men inom distansen - varför inte?
Vissa korsningar ger ju generellt bra hästar, t ex angloaraber, medan andra korsningar ger generellt usla hästar (kommer inte på någon just nu - men det finns ju no-no:s inom aveln vad gäller vilken ras man korsar med vilken) och jag tror att travar-arab är en rätt lyckad kombination där "rätt" egenskaper ärvs ner i regel, men givetvis finns det undantag.

Hur är det internationellt, förekommer korsningen där? Nån som vet?
Eller ska vi nöja oss med att konstatera att den BORDE kunna vara bra, men att ingen egentligen vet?

Jag kan ju se som ett problem att folk har svårt att bedömma sitt travsto. Ofta får man höra att "hon har jättebra stam", när jag som är insatt i travaveln vet att pappan nästan enbart lämnat trashankar, eller hästar som blir aggressiva vid stress.

CK skrev:
Vilka arab/travarkorsingar är det som gått klasser 80 km och däröver?
Börjar fundera på det faktum att "halva ridsportsverige" anser att den korsningen är mycket bra distanshästar.
Den enda jag själv kommer på på rak arm är Isolde, och där kan man ju kanske anse att det är just det faktum att hon har Eldorado ox som far är mer avgörande för hennes framgång än hon har en travarmamma?
Menar inte att klanka eller nåt, ;) , men vill ha lite mer kött på benen i mitt funderande på "den perfekta distanshästen".

Kan ju för mitt liv inte tro att man kan ta vilka hästar som helst och få en hållbar och lätthanterlig distanshäst bara för att det blir en trarab.

Har själv två arabston med "prestationsstam". Anser ni att det skulle det vara mer lämpligt att seminera dom med min egen godkända travhingst, som dessutom är halvfransk, och har "rätt exteriör" än att använda arabiska topphingstar?

Att det för dig inte skulle vara god "buisness" att ta fram traraber med dina hästar det tror jag att du har alldeles rätt i. Rena araber känar du säkerligen mer på.

Sedan vad det gäller att veta om korsningen är en bra kombination tror jag är för tidigt att säga. Kanske är det bara en modefluga. Det är ju först nyligen som korsningen blivit populär och inte minst då genom att man tittat på Mias Isolde.

Det finns ju distansare som tagit fram traraber under tiden som Isolde tävlat. Såg t.ex. flera trarabföl ner hos Gitte Stoorgard för många år sedan. Och visst har väl även Ingela Brinkenfeldt fött upp traraber. Vet dock inte vad som har hänt med dessa hästar. Kanske är de nu redo för att börja komma ut på distansbanorna. Vore intressant att höra om någon vet något om dessa hästar.

Sedan vad det gäller att vilken arab och travare som helst skulle ge en bra distanshäst. Givetvis inte. Men jag tror ändå att just korsningar många gånger kan bli bra individer. Just för att man då parar individer som tidigare inte korsats. Vilket ju definitivt gör att det inte finns någon inavel. Tror t.ex.att blandrashundar många gånger är friskare. Fast det kanske också är en ren myt. För om det stämmer det vet jag inte.

Så när det gäller att ta fram ett trarabföl så gör man väl det i så fall till sig själv. Skall man idka avel för att käna pengar så är det väl lättast med renrasiga hästar.

Hälsning Maja

Stopek skrev:
Det finns ju distansare som tagit fram traraber under tiden som Isolde tävlat. Såg t.ex. flera trarabföl ner hos Gitte Stoorgard för många år sedan. Och visst har väl även Ingela Brinkenfeldt fött upp traraber. Vet dock inte vad som har hänt med dessa hästar. Kanske är de nu redo för att börja komma ut på distansbanorna. Vore intressant att höra om någon vet något om dessa hästar.

Hälsning Maja

För ordningens skull: Ingela har inte fött upp några traraber, vore hon död så skulle hon rotera många varv vid detta påstående :D .

Däremot har Anna Schuber fött upp två traraber, en efter Gomir, en efter Gimmic och hon har bägge kvar. Den ene är väl 4 år i år och den andra 3 om jag inte minns fel, så de är inridna/insuttna nu.

Jag hävda fortfarande att den största nackdelen med traraber är att det blir svårt att sälja dem i andra sammanhang än som distanshästar vilket gör dem ekonomiskt riskabla. Å andra sidan säljs ju renrasiga araber också för en spottstyver och är inte så väl rennomerade i andra ridsportssammanhang heller...

För min egen del anser jag att travare ofta är mer stabila och arbetsvilliga än araber i gemen (nu visslar väl tomaterna kring mig) men att de travare som tidigare gått på trav ofta blivit lite mentalt misshandlade så tillvida att de stressar bort energi när det springer många hästar kring dem. Misstänker att deras hårda nedslag i traven sliter ut dem och att även de är mycket svåra att sälja för några summor alls, med tanke på att de har liten ridbarhet i övrigt.

OBS nu talar jag rent GENERELLT - jag vet att det alltid finns individer som inte stämmer in på ovan nämnda beskrivning.

Jag är inte heller någon avelsguru så mina tankar ska inte tas för någon sanning, det är bara mina funderingar kring det hela.

CK skrev:
Hur är det internationellt, förekommer korsningen där? Nån som vet?
Eller ska vi nöja oss med att konstatera att den BORDE kunna vara bra, men att ingen egentligen vet?

Jag kan ju se som ett problem att folk har svårt att bedömma sitt travsto. Ofta får man höra att "hon har jättebra stam", när jag som är insatt i travaveln vet att pappan nästan enbart lämnat trashankar, eller hästar som blir aggressiva vid stress.

Vet inte riktigt hur det är utomlands med traraber. I Frankrike var (är?) det rätt många angloaraber inom distansen, speciellt bland killarna som vill ha lite större hästar.
I USA är väl motsvarigheten "Morabs", d v s Morgan/arabkorsningar som folk tittar lite snett på.

När det gäller att välja avelsmaterial så är det väl fortfarande genomgående för hela distanssporten: Det finns många buskavelsavkommor. Ingen tanke alls, utan mitt sto och grannens hingst - det blir väl sött?
De som har genomtänkt avel vill ju ha betalt för hästarna och alltför många distansryttare vill ju ha billigast möjliga häst, skitsamman vilken stam.

I Frankrike (än en gång, vilket tjat!) har man ett genomtänkt avelsprogram för distansen. Men sedan ska man väl också veta att de har lagt in en MASSA pengar i detta, pengar som inte vi har här i Sverige. Men det visar å andra sidan att genomtänkt avel faktiskt spelar roll.

Arab/travarkorsning som gick bra för ganska länge sedan är Martina Olesens Bonny, en liknande korsning anglo/travare som var duktiga på tidigt 90-tal var Aska och Charbonelle (som för övrigt betäcktes med Eldorado samma år som Isoldes mamma..) Alla tre har ingått i lag på minst NM.

Araben är en förträfflig förädlare av annan ras, har man sedan en lätt annan ras att korsa med är sannorlikheten att man får en smidig individ stor. Att travaren är trevlig och lätthanterlig ras vet de flesta, att det inte alltid är lätt att tävla framgångsrikt på elitnivå med rasen i distans, beror till största delen på dess genom generationer framavlade egenskap att genom travträningen, få lite väl mycket vilja framåt och för lite uppmärksamhet på den egna begränsningen. De vill så mycket, en icke trav tränad häst är inte så taggad. (jag började min bana inom distansen med en ren travare)

Att jag betäckte ett travsto med arab, var i ärlighetens namn för att jag inte kunde hitta en arab som motsvarade mina önskemål när det gäller bla storlek, hårdhet och tåga. Önskade mig en häst soom var mera fokuserad framåt än åt sidorna... Min talang inom ridning i övrigt räcker inte heller till att tävla på någon högre nivå inom andra dicipliner, vilket gör att jag inte behöver en blivande dressyrelithäst av tex halvblodsras, utan en hygglig och sund kuse som är en bra hobbyhäst, = traraben i ett nötskal.

Jag gillar korsningen och när jag nu debuterade den andra traraben (Denver f.2000) kunde jag se att han har samma okomplicerade inställning till sin arbetsuppgift och tågade på med samma energi som Isolde. Tillfällighet?

hejsan...
Jag kan bara säga att två av mina hästar är taraber. Nu är inte dessa inridna än..(satt upp på dem i lördags 1:a gången :) )Men de har iallafall varit hur bra som hels att hantera, de har ett helt underbart psyke! Nu är det så att dessa på pållar är 8 och 9 år och aldrig hanterade innan, så jag har i princip gjort den träning man gör när en häst är föl..utan problem.
Jag vet inet hur de kommer att arta sig i ridningen än, men de har fina steg och är riktigt proportionerliga!

Hej Isolde,
Mkt intressant och klokt inlägg. Eftersom jag har en travare själv känner jag igen just det där "vill för mycket". Det skulle vara intressant att se vad en travare, som aldrig tränats för trav, skulle kunna åstadkomma.För som sagt, rasen har en hel del fördelar. Min är högt älskad och jag kommer nog att köpa en till. Eller en egen travunge kanske..
Häls
Jeanette

Galadriel skrev:

Har för mig att Martec är arab/halvblod och just från Nya Zeeland. Tror de köpte honom från John och Wendy Farnell.

Hälsning Maja

Jag tror mer på rena araber till distans. En bra distanshäst tror jag bör tränas i dressyr och helst lite hoppning också för att få styrka och kunna bära sig och då jobbar man lite i motvind med travaren som inte alls är byggd för dessa uppgifter (därmed inte sagt att de inte klarar det, det finns alltid undantag men förutsättningarna är sämre. Jag har en korsning travare/New Forest som gått upp till 12 mil distans. Jag tränar en hel del dressyr och hoppning på låg nivå med honom och det går bra men med lite motvind eftersom han har svårare att trampa under sig ordentligt för att exteriören är emot och travarsteget slår ofta igenom. Däremot är jag inne på den 3:e araben som tränas likadant som han.Två av dem har av tränaren fått omdömet i dressyr att skulle jag satsa på dressyr skulle de kunna gå väldigt långt och det sporrar ju mer än att alltid få höra att man kan inte kräva mer av honom eftersom han inte är korrekt byggd för uppgiften, samtidigt som det dåliga samvetet gör sig påmint att det kanske inte är rätt av mig att kräva så mycket heller. Tittar man högre upp i resultatlistorna både i Sverige och utomlands så ligger araberna i topp, men där återfinns nog säkert någon travarkorsning också. Vad gäller framåtandan hos en arab så blir de precis vad man gör dem till, är man själv trygg och fokuserad framåt så blir de det garanterat också, är man själv rädd och osäker så har man direkt en likadan häst, de är superkänsliga på hur ledaren är. Jag väljer utan tvekan ren arab i fortsättningen också, men valet är ju fritt, finns säkert både bra och dåliga varianter av båda.

Karlina skrev:
Vad gäller framåtandan hos en arab så blir de precis vad man gör dem till, är man själv trygg och fokuserad framåt så blir de det garanterat också, är man själv rädd och osäker så har man direkt en likadan häst, de är superkänsliga på hur ledaren är. QUOTE]

Håller inte riktigt med dig på den här punkten.
Du har visserligen rätt i att ryttaren påverkar hästen både till det positiva och till det negativa, men sedan spelar det också stor roll hur grundmaterialet (hästen) är.

Jag tycker personligen att araber är svåra att arbeta med eftersom de är lite VÄL känsliga och nerviga i gemen. Sedan finns det individuella skillnader, givetvis. Alla raser har väl sina för- och nackdelar och som distanshäst så står väl arabens fördelar oemotsagda, men en korsning som dämpar deras nervighet men får med sig deras fördelar i form av uthållighet och lätthet vore ju inte dum.

Karlina skrev:
Vad gäller framåtandan hos en arab så blir de precis vad man gör dem till, är man själv trygg och fokuserad framåt så blir de det garanterat också, är man själv rädd och osäker så har man direkt en likadan häst, de är superkänsliga på hur ledaren är.

Nja, där håller jag nog med Geshira, det är stor skillnad på individer, vissa hästar skulle ju inte vara lugna ens hos en halvdöd ryttare, medans andra inte hetsar upp sig hur stressa/nervös/rädd ryttare den än har.

Man kan ju inte bara ta ett arabföl i högen och tro att man "kan forma den som man vill". Vissa genetiska skillnader finns det allt även i hjärnan.

Självklart finns det dåliga exemplar av alla raser, även araber. Men de araber jag träffat på som varit nerviga och stirriga, har haft okunniga, rädda ryttare eller blivit iproppade 2 kg havre, och då blir de inga roliga hästar. Jag har hellre en känslig häst där det händer för mycket när man ber om något än en man får säga till flera gånger.
Grundtemperament spelar ju naturligvis in också men om man väljer sin arab med omsorg och väljer en med bra huvud som är lugn och snäll, då har du en kompis för livet. Många jag vet som har haft andra raser tidigare som sedan köpt en arab säger att de aldrig skulle köpa något annt, och lite så är det nog med arabfolk man är väldigt fäst vid sin ras. Men som sagt, huvudsaken är att man tycker om och trivs med sin häst. Jag fodrar mina med ett foder från Dodson & Horrel som heter Staypower som är för hästar som inte behöver explosiv energi utan lång och långsam och det funkar kanonbra. Kanske är något att testa för dem som har en arab som är stirrig??

För att undvika ryktesspridning om nån missuppfattat mig.... ;)
Det blir inga korsningar här i år heller!
Ena stoet är betäckt med Luxor, med tanke på att sälja avkomman redan som unghäst. Det andra stoet går till Top Flyte, och den räknar jag med att behålla tills den visat vad den kan inom galopp.

Stopek skrev:
Har för mig att Martec är arab/halvblod och just från Nya Zeeland. Tror de köpte honom från John och Wendy Farnell.

Hälsning Maja

Det är Billy Idol som kommer från Nya Zeland.
Martec är från Dubai och kom till Sverige för att värmen där nere var för tuff.
Han är en korsning med någon ponnyras.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka