Arab/travare

CK

Trådstartare
Vilka arab/travarkorsingar är det som gått klasser 80 km och däröver?
Börjar fundera på det faktum att "halva ridsportsverige" anser att den korsningen är mycket bra distanshästar.
Den enda jag själv kommer på på rak arm är Isolde, och där kan man ju kanske anse att det är just det faktum att hon har Eldorado ox som far är mer avgörande för hennes framgång än hon har en travarmamma?
Menar inte att klanka eller nåt, ;) , men vill ha lite mer kött på benen i mitt funderande på "den perfekta distanshästen".

Kan ju för mitt liv inte tro att man kan ta vilka hästar som helst och få en hållbar och lätthanterlig distanshäst bara för att det blir en trarab.

Har själv två arabston med "prestationsstam". Anser ni att det skulle det vara mer lämpligt att seminera dom med min egen godkända travhingst, som dessutom är halvfransk, och har "rätt exteriör" än att använda arabiska topphingstar?

Sv: Arab/travare

Lämpligt och lämpligt att seminera med din travhingst kan ju diskuteras, men JAG personligen skulle vara mycket intresserad av en "prestationsavlad" trarab. Jag har ju en trarab, men som de flesta har hon travarmamma och arabpappa. Jag har fastnat för denna "ras" men kan givetvis tänka mig ren arab också. Jag tror att denna "ras" kan komma att bli vanligare med tiden, spec inom distans. Dels för att de KAN bli lite större än genomsnittet på araberna. Men jag tror endock att araberna kommer att förbli den främsta rasen i grenen.

Hej,
Tänker faktiskt inte svara på din fråga utan tar mig friheten att fråga själv! Blev lite nyfiken när du sa att du hade en halvfransk travhingst. Jag har ett travsto som jag gärna vill ta ett föl av, om hon håller för distansridning. Vi har inte kommit till start ännu då hon skadat sig i hagen.. Vill helst ha en halvfransk alt helfransk hingst då det ju faktiskt blir nära ren outcross. Var länge inne på att välja en arabhingst, men det är roligare med en renrasig travare. Då finns ju möjligheten att träna för trav också. Precis som med en renrasig arab, fast då blir det galopp.
Häls
Jeanette

Jag tror mer på att behålla de rena raserna. Apropå det har du fått några föl efter Satyryk än? Tänkte fråga på berga men fick inte syn på dig...sprang mest runt och kollade att allt fungerade..

Madde71 skrev:
Jag tror mer på att behålla de rena raserna. Apropå det har du fått några föl efter Satyryk än? Tänkte fråga på berga men fick inte syn på dig...sprang mest runt och kollade att allt fungerade..

Jag tar mig friheten att svara åt CK, hoppas inte huvudet rullar snart ;).
Hon har fått båda ungarna.
Här är ett litet sto u. Wisnia (Eldorado):
fol3.jpg

och här är hingstungen u. Walizka (Etman):
folny.jpg

Vilka fina!!! Nu blir jag ännu mer sugen på att betäcka. Jag har ju redan valt hingsten (Satyryk) men känns trist att betäcka när jag vill tävla samtidigt... Nu måste jag åka till Camilla under sommaren och se närmare på de små!

Det ligger en bedårande bild på stoungen på sahf, under föl 2005. *tipsar*

Mitt sto fick föl som 04. Har bara en häst att tävla med & det var lite trist att det försvann 1½ tävlingssäsong, men det gick det osså. Nu är vi på G igen. :D
Och om 4 år har jag förhoppningsvis en till att visa upp på tävlingsbanorna. :love:

Hingsten som jag har är Peace On Earth. Pappan är Ideal du Gazaeu, en fransk häst som var en otrolig tävlingshäst. Morfar är Speedy Crown, en av amerikas avelsmatadorer.
Nu är jag ju egentligen inte intressarad av att ta honom till mina ston, men samtidigt funderar man ju på om inte detta vore det ekonomiskt mest lönsamma?
Att betala runt 10.000:- för att använda de bästa arabhingstarna, plus kostnader för resor och uppstallningar eller seminera mina ston hemma med Peacen är ju en viss skillnad.
Det verkar ju inte som att distansfolk är intresserade av att betala för arabunghästarna, (se senaste distasnryttaren, t ex).
En av mina hemmagjorda skulle ju gå runt ekonomiskt för en betydligt lägre summa.

Dock vill jag ju att mina uppfödningar går galopp ett par år först, så hela tanken faller ju direkt. ;)

Hej igen,
Ja, då vet jag. Hittade Peacen i katalogen från 2004. Känner väl till stammen. Nyfiken bara, om vi säger att du använder honom till dina ston. Är tanken att sälja ungarna för tex distans eller för att behålla för egen del? Vad är betäckningsavgiften för honom till travston? Återigen nyfiken fråga för egen del.
J

Tanken var ju att kunna sälja avkommorna till distansfolk.
Svar på din andra fråga: 7000:- + moms vid levande föl.

Hm, spännande. För den tanken finns ju också hos mig, att köpa en unge istället för "skapa" en egen. Mitt sto blir 12 nästa år och kommer vi inte ut o tävlar förrän sent denna säsong vill jag ju fortsätta nästa år. Och då blir hon efter det lite gammal att ta första fölet på. Inte lätt det här.

Chopin är e. Eldorado, mamman låter ju som en travare på namnet iaf...
Så återigen kanske det är Eldorado som är det bra?

Personligen tror jag inte på idén att föda upp trarabhästar. Det finns egentligen inget som säger att de passar till distans (även om både Isolde och Chopin uppenbarligen gör det) och att sälja korsningen till något annat är nog väldigt svårt. Ingen av raserna ligger ju direkt högt i kurs hos "ridhästfolk".

Noteca skrev:
Dels för att de KAN bli lite större än genomsnittet på araberna.

Inget problem för mig, tror jag. Alla mina arabuppfödningar har med ett undantag blivit 155+

Snokade runt lite ;).
Ridsports hemsida - resultaten. Mamman heter Fanny Logo J.

Det finns ett travsto vid namn Fanny Logoj, så det kan ju stämma.

Ah, det skulle vara hopskrivet. Då var det därför jag inte hittade henne på travsport.se

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka