arab till svh

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Joyride
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 702

Joyride

Trådstartare
Funderar på o betäcka mitt sto med en Arab.
Vilka är godkända för svh avel?
Och kan ni rekomendera någon bra arab, gärna i mellansverige (eller på semin)

Sv: arab till svh

svh ? Menar du Svenskt Halvblod eller ?

I så fall finns det bara en. Elcatero, jag vet dock varken var han står eller om han finns på semin

Elcatero finns i norra Kalmar län nånstans, så om Joyride bor i Östergötland passar det nog bra.

Det är bara Elcatero som är godkänd i Sverige, det stämmer. En häst med mycket bra meriter. Jag vet inte hur det fungerar med semin utomlands ifrån, de måste väl vara högt premierade för att få betäcka halvblod. Även om det står att de är "godkända för alla raser". Det kan jag inte riktigt förstå, och med tanke på att vår avelsvärdering inte är så omfattande så begriper jag ännu mindre.

Men det finns ju folk som betäcker halvblod med araber ändå, jag hade ett sto förra året. Kan de bli registrerade som halvblod med någon annan färg på papperet eller kan de bara registreras som partbreed arab? Jag har aldrig satt mig in riktigt i halvblodsaveln:o och tycker att det är lite svårt med alla olika papper, gröna, grå osv.

Finns det någon som kan förklara lite snabbt?

madde++++

Betäcker du ett halvblodssto med raskod 04 med en arabhingst så får avkomman raskod 04 oavsett om hingsten är godkänd eller inte. Är hingsten inte godkänd, d v s är det inte Elcatero;) , får avkomman grå papper.

**KL**
Hur avkommorna blivit e.Elcatero ox och halvblodssto? Storleksmässigt och på visningar. Skulle vara jätteintressant att se bilder, eller länk till tråd med bilder om jag har missat ;). Jag tror det var Shady som fått ett vackert hingstföl u. Hbl sto, finns det fler?
U

Och så en liten följdfråga. Är det någon som har koll på några framgångsrika hbl/arab "korsningar", alltså förstagångskorsningar(50%are) som blivit framgångsrika på tävlingsbanan i någon annan gren än distans?
U

kl...
citerat från hemsidan för Elcatero
"Det är en bra arabisk typ. Han har en väl ansatt hals och bra manke. Han har för att vara arab en ovanligt bra bog. Den här hästen har en liggande bog och har dessutom en bra manke och ett bra kors. Det är kanske därför som han har galopperat så bra, för han har de egenskaper som det engelska fullblodet har.

Han är vältränad och han rör sig mycket taktmässigt och bra och har ett fantastiskt bra trav. Han har fått 8-8-8-8-9 = 41 poäng och vi premierar nu med AB.”

Tackar! Men det har jag läst. Har också settd ebilder de har på föl på hemsidan och de ser ju mycket trevliga ut. :)
U

Jag vet att våran arabhingst får betäcka alla raser. Man kan ju regga dom som arabkorsningar om man vill.

Och så en liten följdfråga. Är det någon som har koll på några framgångsrika hbl/arab "korsningar", alltså förstagångskorsningar(50%are) som blivit framgångsrika på tävlingsbanan i någon annan gren än distans?
U

Min D-ponny Nougat ,född:1984 är en korsning mellan arab/New Forest och han har gått Lätt A/B jag tror han hoppade 1.30cm med sin förra ägare.:rofl:

Nougat var tyvär tvunget att avlivas 2005 pga spatt.. Saknar honom oerhört myckert:cry:

Han var e:Royar ox(Royar ox är efter Pargos)u:Smulan ue:Pirat (Vet någon något om Royar ox?) :banana:

Kan inte hitta honom någonstans, han var förmodligen inte registrerad.:confused: Vår hingst Ege, har i år fått en halvblodsunge. Korsningar med araber blir ju oftast väldigt bra. Det är ju inte för inte de flesta raser använt OX ochXX för att förädlas.

madde++++
Min D-ponny Nougat ,född:1984 är en korsning mellan arab/New Forest och han har gått Lätt A/B jag tror han hoppade 1.30cm med sin förra ägare.:rofl:

Nougat var tyvär tvunget att avlivas 2005 pga spatt.. Saknar honom oerhört myckert:cry:

Han var e:Royar ox(Royar ox är efter Pargos)u:Smulan ue:Pirat (Vet någon något om Royar ox?) :banana:

Jag vet att våran arabhingst får betäcka alla raser. Man kan ju regga dom som arabkorsningar om man vill.

Om man vill få gröna papper hos ASVH så är Elcatero den idag enda ox hingsten som är godkänd hos ASVH... De övriga oxhingstarna ger hos ovanstånde avelsförbund grå papper skulle jag tro, iallafall inte gröna..
Som du skriver kan man regga som korsning även hos ARAB.. MEN är man ute efter hblavkomma(grön) så är det Elcatero som gäller...

Om jag inte är helt ute och cyklar så får alla avelsväderade oxhingstar "användas till alla raser"?

Om man vill få gröna papper hos ASVH så är Elcatero den idag enda ox hingsten som är godkänd hos ASVH... De övriga oxhingstarna ger hos ovanstånde avelsförbund grå papper skulle jag tro, iallafall inte gröna..
Som du skriver kan man regga som korsning även hos ARAB.. MEN är man ute efter hblavkomma(grön) så är det Elcatero som gäller...

Om jag inte är helt ute och cyklar så får alla avelsväderade oxhingstar "användas till alla raser"?

Du är inte ute och cyklar;).

och ALLA andra arabhingstar även om de har svansen i pannan och 10 ben får användas till arabston!:eek::eek: även om de aldrig sett gräset utanför stallet.

madde++++

madde++++

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 083
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
770
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 154
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka