Arab som är rund om magen

F

fobewap

Jag har en arabvalack på 15 år som nu under sommaren blivit väldigt rund om magen;) Han går ej på bete, men går i vanlig hage där det finns lite gräs på dagarna, står inne på natten. Han får hö o kraftfoder efter uträknad foderstat! ( Samma foderstat som hela året)

Jag rider honom som jag brukar göra, dvs markarbete varvat med skogsturer 6 dgr / vecka,
Skillnaden är väl att det inte är ngr träningar nu på sommaren...

Kan det vara gräset som finns i hagen som gör att han har fått en sådan "kula"???

Sv: Arab som är rund om magen

Har också araber....och tyckeratt dom kan se "bukigare""tjockare" ut än dom egentligen är med tanke på deras kroppsbyggnad......

Så länge han inte är för fet så rid påsom vanligt så ger det med sig när gräset avtar:)

Ok, jo det har du rätt i , deras kroppbyggnad gör att de kan se lite rundare ut! Jo jag hoppas på att det är gräset i hagen som gör att han har lagt på sig och att "rondören" försvinner när gräset avtar ;)

Jag har samma problem med min lilla arab! Hon äter nyskördat hö eftersom vi inte har bete i år men dels så går hon med stora hästar så vi lägger ut lite mer per häst än vad hon ska ha och dels så är hagen ganska stor så lite småplock finns alltid även om det inte växer i stora mängder! Tur att hon är lägst i rang annars hade hon väl varit smällfet :p

Ok, skönt att höra att det är fler som har lätt att lägga på hullet :)

Min gubbe på 25 år ser ut som han svalt en tunan eller nåt trots inte sååå mkt gräs i hagen men om man känner över revbenen så känner man dom och han har inga fettdepåer eller så.......

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
581
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 055

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst