Ära han rak eller svänd i ryggen,vad anser ni?

MalinM

Trådstartare
Haha ja vi har haft en liten diskussion ang min häst och hans rygg idag i stallet. Jag håller på att prova lite nya sadlar på honom men har ännu inte hittat ngn som ligger optimalt..inte det lättaste på ett fullblod men breda bogar och mega manke:cool:

Jag hävdar dock bestämt att han är RAK i ryggen men är överbyggd, och att han behöver en rak, en en lite svängd sadel..

Den andra tjejen anser helt tvärt om..att han är svängd och därför behöver en svängd sadel..

Jag tycker såklart att hon är heeeelt ute och reser..så..

Vad tycker ni gott folk är han rak eller svängd:p

32237549.jpg

Tar gärna emot tips på ssdlar som ni tror kan passa så var inte blyga nu:banana:

Sv: Ära han rak eller svänd i ryggen,vad anser ni?

Enilgt bilden skulle jag vilja säga att den hästen har något svängd rygg och är inte överbyggd. Frågan är sen hur hästen ser ut när den rids och arbetar, kanske blir den rakare då. Vad har du provat för sadlar?

Attans.. då hade jag kanske fel endå:p

Han blir ju lite rakare i ryggen när han rids för då söker han ju sig mer framåt nedåt..

Jag har provat en passier ps baum (heter den så??) med cutback..ett måste på min grabb.. sen har jag provat en olympic jessica, en claridge house (från h**ks) och även en griffin kommer ej ihåg modellen..

Av dessa låg claridge och jessican bäst..men inte riktigt 100 ändå då var båda alldeles för trånga i bommen...

Instämmer med föregående och det skulle vara intressant att se en bild när hästen är i arbete.

Jag tycker att han är ganska rak i ryggen och blir antagligen betydligt rakare vid arbete..
Jadu antingen är bilden missvisande annars tycker jag inte att han är överbyggd.

Om Olympic Jessica låg bra bortsett från att den var för trång så är han rak.
Eftersom jessican är en väldigt rak sadel...

KL.

Viktigt at poängtera är att det är inte ryggraden "horisont-linjen" som avgör om hästen ska ha en rak eller svängd sadel utan ytan där bossorna ligger an. Ibland säger båda linjerna samma sak men ibland ser ryggraden svängd ut men anläggningsytan kräver en rakare bom.

Jag tycker att han är ganska rak i ryggen och blir antagligen betydligt rakare vid arbete..
Jadu antingen är bilden missvisande annars tycker jag inte att han är överbyggd.

Om Olympic Jessica låg bra bortsett från att den var för trång så är han rak.
Eftersom jessican är en väldigt rak sadel...

Ja lite missvisande kanske den är..han är dock inte jätte överbyggd men lite;)

Ja både jessican och claridge är raka och de var faktiskt de som låg bäst, dvs de hade kontakt med ryggfileérna hela vägen..

KL.

Viktigt at poängtera är att det är inte ryggraden "horisont-linjen" som avgör om hästen ska ha en rak eller svängd sadel utan ytan där bossorna ligger an. Ibland säger båda linjerna samma sak men ibland ser ryggraden svängd ut men anläggningsytan kräver en rakare bom.

Precis;) Ryggraden i sig har ju inte med "anläggningsytan" att göra..där är det ju storleken bommen som är viktigast så att inte man klämmer hästen^^

Jag tycker oxå han ser rätt rak ut, den höga manken förvillar ju en del, behöver säkert lite vidare bom än man kan tro och sen rejäl cutback, eller iaf bra mankfrihet. Blir ju på sätt och vis överbyggd, inte om man kollar manken mot korset men ryggen lutar ju ändå rätt mycket framåt iom att manken är hög.

Jag tycker oxå han ser rätt rak ut, den höga manken förvillar ju en del, behöver säkert lite vidare bom än man kan tro och sen rejäl cutback, eller iaf bra mankfrihet. Blir ju på sätt och vis överbyggd, inte om man kollar manken mot korset men ryggen lutar ju ändå rätt mycket framåt iom att manken är hög.

Precis kunde nog inte beskrivit honom bättre själv!

min hästs rygg påminner lite om din. är han lite "tom" runt manken??? fick med mig en sk"mankgele" hem från min sadelutprovare, som används till han har satt sina muskler, med återbesök hos henne om 4-6 mån...helt plötsligt fanns det många sadlar att välja emellan

min hästs rygg påminner lite om din. är han lite "tom" runt manken??? fick med mig en sk"mankgele" hem från min sadelutprovare, som används till han har satt sina muskler, med återbesök hos henne om 4-6 mån...helt plötsligt fanns det många sadlar att välja emellan

Mjao..det är han kanske..det har jag faktiskt inte tänkt på.. Mankgele..vad är det för ngt?

Vad har sagts om din häst då, är han rak eller svängd?

Enilgt bilden skulle jag vilja säga att den hästen har något svängd rygg och är inte överbyggd. Frågan är sen hur hästen ser ut när den rids och arbetar, kanske blir den rakare då. Vad har du provat för sadlar?

Intressant! Kan någon länka alt slänga in en bild på en överbyggd häst, och sedan förklara varför man ser att den är överbyggd. Jag hör begreppet överbygg lite här och där, men jag är osäker på vad kriterierna är för överbyggd. Den som känner sig manad kan väl lära mig:)

Mjao..det är han kanske..det har jag faktiskt inte tänkt på.. Mankgele..vad är det för ngt?

Vad har sagts om din häst då, är han rak eller svängd?

han är rak och lite tom(omusklad) runt manken...är liksom en gelepad som ligger ner över manken ca 10 cm bred

Med överbyggd menar man en häst som är högre i korset än i manken så att det känns lite som en nerförsbacke från rumpan och framåt, detta kan ofta resultera i att hästen puttar sadeln framåt med ländryggen, kan ibland funka med sadlar som släpper lite tidigare bak, ska se om jag hittar en bild. Men TS häst skiljer det inte så mycket på manke och kors men då den har väldigt hög manke kompenserar den lite bort överbyggdheten men i själva verkat blir ändå lutningen på ryggfilerna lite framåt, det blir dom väl iofs mer eller mindre på alla hästar men på den här ändå ganska mycket. Varmblodstravare är väldigt ofta överbyggda, dom har ofta långa lite raka bakben som göra att dom blir höga i korset.

KL*

kastar mig in i tråden med ännu en fråga,
har ett sto väldigt lik ts häst i kroppen, vad tror ni om wintecs äldre dressyrmodeller (de färgglada syntetvarianterna) på sådana ryggar?

i väntan på att hästen ska muskla på sig för måttbeställd westernsadel behöver jag någonting att muskla henne i, då det är helt värdelöst att försöka få ordning på dressyren i bomlöst..;)

Båda hästarna var fina iaf = )

ibland kan man väl få ett särskilt gummi (typ 2 cm bred, 1 cm tjock och 30 cm lång) från sadelprovaren, så lägger man den på manken och böjer till efter hästen, så ser man vad för sadel som borde passa där runt. (eller om man kan byta järn, vilken storlek man ska ha). Vet iaf att min syster gjorde detta på sin häst ett par gånger till sin wintec-sadel, eftersom hästen ändrade sig rätt mkt.

Mycket bra bilder för beskrivningen.

Idag har jag pratat med en välmeriterad sadeltekniker som gav beskedet att han är RAK i ryggen wohooo jag hade rätt:p Han är inte tom bakom bogbladet utan har en bra grund dock tyckte hon inte att jag skulle prova ut en sadel än då han fortfarande har mycket som händer i hans muskler i ryggen men lagom till skatteåterbäringen borde det bli lagom!

Mycket bra bilder för beskrivningen.

Idag har jag pratat med en välmeriterad sadeltekniker som gav beskedet att han är RAK i ryggen wohooo jag hade rätt:p Han är inte tom bakom bogbladet utan har en bra grund dock tyckte hon inte att jag skulle prova ut en sadel än då han fortfarande har mycket som händer i hans muskler i ryggen men lagom till skatteåterbäringen borde det bli lagom!

Såg att du redan fått ditt svar men tänkte kommentera ändå. Precis som du och sadelteknikern säger är han rak i ryggen med ett bra sadelläge. Anledningen till att vissa skulle säga att han är rund i ryggen är på grund av att han är lite låg bakom manken, något som är ganska vanligt hos större halvblod, speciellt de med mycket tyskt blod. Han är inte överbyggd men däremot sluttar han uppåt mot bakdelen något mer än vissa hästar på grund av att han är lite låg bakom manken. Alltså behöver du en sadel med lite rakare bom och som ej är väldigt uppbygd vid bakvalvet.

Hoppas du hittar en sadel snabbt och smidigt när det blir dags för det.

Liknande trådar

Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 615
Senast: Fibusen
·
Utrustning Hej! Jag har ett halvblodssto som har ganska rak rygg (blir än mer rak i arbete) och rätt så hög manke. Hon är lite spolformad och...
Svar
7
· Visningar
4 245
Senast: Carraa
·
Utrustning Ny häst och nya sadelproblem :angel: Har haft honom i snart ett år och han har fått använda den andres sadlar, vilket funkar okej men...
Svar
5
· Visningar
3 162
Utrustning Tråden är egentligen mest hypotetisk. Men om jag ens skulle komma på tanken skulle jag givetvis ta ut en riktig sadelutprovare först... 2
Svar
21
· Visningar
2 594
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31