Är vi dåliga på att marknadsföra våra hingstar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mydia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 081

mydia

Trådstartare
Nu när avelssäsongen snart drar i gång funderar man ju lite över det här med olika hingstval och hur stor betydelse god marknadsföring har. Nu är det ju dax för bruksprovet och de första fölen föds snart.Det blir ju aktuellt att välja vem /vilka som skall bli årets hingstval.Hur är det tycker ni, annvänder vi svenskstammade/svenskfödda hingstar för lite, tycker ni att man borde värna mer om den svenska hästen. Får våra svenska hingstar stå tillbaka för de utländska hingstarna,nu när det genom semin har gjort dessa mer tillgängliga.Tycker ni det är bra att vi får in lite nytt blod i vår avel ? Tycker ni att hingstägarna är för dåliga på att marknadsföra sina hingstar och hur tror ni att man hade kunnat förbättra detta, har vi något vi kan lära från t ex från Tyskland eller vilket annat framgångslikt hästland ni vill jämföra med. Ser man till tyskarna så är de ju väldigt duktiga på att marknadsföra och göra reklam för sina hingstar, det är ju klart att konkuransen där borde kanske vara större -det är ett stort land. Vad tycker ni. Om vi hade blivit bättre på att marknadsföra oss hade intresset för svenska hingstar ökat ute i Europa, finns det något intresse av detta ute i Europa. Vad tycker ni.

Sv: Är vi dåliga på att marknadsföra våra hingstar

Klart det marknadsförs för lite på vissa hingstar. Det här med hingsttåg runt om i Sverige tycker jag är en bra idé t.ex. men det borde ju engagera fler än det gör. Är ju fortfarande långt från alla hingstar som visas.
Angående att visa upp dem utomlands har jag inte så mycket koll på.

Vissa hingsthållare är otroligt duktiga på att marknadsföra sina produkter. (HE tex)

Andra är rent ut sagt urusla på det.(Här får ni fundera själva:angel:)

Allt är en "färskvara" - man kan inte leva på gamla "meriter och visningar" om dom inte är EXTREMT bra.(Feliciano:love:)
'
Eller möjligen när avkommorna börjar visa framfötterna.(Tex Camaro M)

Hingstvisningar, privata visningar, annonser i massmedia i all ära men:

För mig är dock den allra bästa reklamen att sätta en av våra bästa ryttare i sadeln och visa fram hingsten på tävlingar ute i landet.

kl
En uppdaterad och informativ hemsida hade ju också varit trevligt att besöka. Med inte bara en eller två bilder utan mer information kring meriter, härstamning och framförallt avkommor och deras möderne= hade varit spännande att se vad x lämnar ihop med vilken stofamilj.. Samt prisuppgifter tack!

Jag tycker också att visningar är bra. Då får man se många på ett bräde.

Jag begriper inte att hingstägarna inte är mer intresserade av detta. Oftast är det bara de nygodkända och en och annan gamling på visningarna beroende lite på vilken visning man går på.

Tex så är ju bruksprovet ett utmärkt tillfälle att visa upp sig. Tänk om alla visare som redan har godkänd hingst även tog med sig den till bruks och visade upp på söndagen (det som förr var avelshowen).

**KL**

jag tycker det är guld med några bilder på hingsten(varav en uppställd), gärna en videosnutt, samt bilder på avkommor! Sedan hade jag tyckt det var bra med info om ifall hingsten med fördel kan läggas på ston med mycket temperament eller ej. Kan vara känsligt men samtidigt otroligt ärligt och förtoendeingivande, tror faktiskt att detta kan generera fler ston.
U

Och så hade jag blivit jätteglad om det gått att se en bild på mamma och gärna en på mormor, det är inte alltid jättelätt att hitta bilder på stona, och de är ju ganska viktiga de med ;)
U

kl

Det minsta man kan begära är ju iaf att hingsthållaren har en bra hemsida med FILM, och då menar jag en riktig film (typ såna som flyinge har på sina hingstar) där alla gångarter visas, uppställningsbild samt dressyr el hoppsekvens beroende på hingstens inriktning, allt detta finns inte på särskilt många sidor.

Jag önskar också ett mer komplett hingsttåg med så många hingstar som möjligt, inte bara några få, för då skulle det vara värt resan för mig att åka en bit för att kolla på dem.

Jag tycker absolut att många hingstägare är för dåliga på att marknadsföra sin hingst. En del verkar inte ha fattat att de har en produkt/tjänst som ska säljas...

En informativ, väl fungerande och uppdaterad (med tydliga priser) hemsida är ett minimikrav. Exteriöra foton och något "actionfoto". Detaljerad stamtavla inkl prestationer, mankhöjd, färg osv. (Färg har kanske inte så stor betydelse i halvblodsaveln, men på ponny...) Finns det dessutom möjlighet att få en DVD hemskickad så hamnar den hingstägaren på min "utmärkt service-lista":love:

Ja visst är det en fördel om man så att säga har en möjlighet att få se den tilltänkta hingsten live, så jag håller med dig om att hingstvisningar kan vara ett bra sätt att visa upp sin hingst och ett bra tillfälle för oss stoägare att få se hingstarna live.

Just det där med bilder på hingstarna är ju ett problem, jag håller med dig om att man faktiskt vill se hästen uppställd så att man ser helheten. Särskilt i hingstkatalogen borde hingstägarna visa hingstarna uppställda istället för en massa bilder på hästar som hoppar eller deras i och för sig vackra huvuden.Man vill ju se hela hästen, är det en hemsida kan det ju gärna finnas fler bilder på hingsten och kanske också en film.

Hemsidor är ju något alla måste ha idag tycker jag. Och gärna många bilder och på avkommor och på vilken typ av ston de passar. Och hemsidorna får gärna uppdateras. Nu när jag kollar runt är det ju 2007 års priser som ligger ute.

Just det där med bilder på hingstarna är ju ett problem, jag håller med dig om att man faktiskt vill se hästen uppställd så att man ser helheten. Särskilt i hingstkatalogen borde hingstägarna visa hingstarna uppställda istället för en massa bilder på hästar som hoppar eller deras i och för sig vackra huvuden.Man vill ju se hela hästen, är det en hemsida kan det ju gärna finnas fler bilder på hingsten och kanske också en film.

Jag håller med dig om bilderna i hingstkatalogen. Är det så svårt att ordna en uppställningsbild på sin hingst? Jag vet en som i flera år hade en bild med ryttare och täcke, tagit snett framifrån. Vad ser man av det, förutom hästens färg och hur huvudet det ut?

Sen finns det en del ägare som inte skickar in uppgifter till hingstkatalogen vilket jag tycker är slarvigt. Jag fångas av en bra bild ihop med informativ text som gör att jag söker vidare info.
Om hingsten fortfarande verkar intressant ser jag till att få se honom. Jag skulle aldrig använda en hingst som jag inte sett.

jAG HÅLLER MED DIG. DET ÄR RENT SLARV ELLER EN REN NONCHALANS GENTEMOT TÄNKBARA KUNDER. Som kund vill man ju ha så mycket information som möjligt, en del verkar faktiskt inte vara ett dugg serviceminded.
Om det finns en hemsida ska den innehålla mycket information om hingsten, hans möderne och avkommor. Det får gärna finnas bilder på mamman, syskon och avkommor till hingsten givetvis skall sidan vara uppdaterad och aktuell.

Liknande trådar

Avel Det verkar ha blivit en trend bland svenska hingstägare att åka utomlands och köpa unghingstar med flashig härstammning och ta hem till...
Svar
19
· Visningar
1 343
Senast: Nessan
·
G
Islandshäst I slutet av 70- och början av 80-talet rasade en ganska infekterad debatt inom islandshästsverige. I centrum stod ett antal hingstägare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 521
Senast: Isold
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka