Är våra idealvärden realistiska??

Sv: Är våra idealvärden realistiska??

Ang att idealfoder varierar beroende på häst:
Jag förstår hur ni tänker, tycker att det låter logiskt.
MEN varför står det i olika foderböcker och tabeller "idealhö" som en benämning på just ett sorts Hö?
Det står ju liksom inte "idealhö för häst typ 1" osv?
Detta gör att iaf jag tolkar det som att ett idealhö är det "man" vill ha???

För att folk har svårt nog att bara skilja på energi och protein. Och förstå att hästen inte får muskler genom att äta protein och blir piggare att rida av att äta energi. Tex.

Mao är böckerna väldigt grundläggande och prio ett är kanske inte att förklara olika typer av idealfoder för olika typer av hästar.

Det är väl ett rätt bra hö till normalfödda ridhästar som tränas lite vanligt skulle jag gissa :-)

Helt ärligt så tror jag sällan man först lär sig vilket höman ska köpa utan man köper något och har/tar analys och så lär man sig räkna. DÅ inser man (förhoppningsvis) vad som hade varit mer lämpligt och kan ta till sig info om lämpliga värden.

Det blir (tycker jag) alltid frågor om för lite, för mycket, fel kvot, osv osv eftersom som du säger just de värdena aldrig finns. Har man räknat lite inser man att 10 g smb rp hit eller dit spelar mindre roll än 10 MJ hit och dit och kan själv inse vilket som är lämpligast.

Tillägg: de flesta färdigfoder (alla Kraffts tex) har dessutom en kvot över 6 vilket passar hästsveriges idealhö bra ju. Och det är många många som ger just något kg Krafft!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka