Är svartjobben på väg att försvinna?

PopcornPlayer

Trådstartare
Inom hästvärlden blir man ofta inte anställd. Man kallas för Hästskötare/Praktikant. Enligt HYN (som fö är en nämnd helt åt helvete) förklarar klart och tydligt att ingen praktikersättning ska utgå. De godkänner dessutom långt fler praktikvärdar, än vad det finns riktiga praktikanter.

Hästfolk gillar att ta in praktikanter istället för att anställa folk. De flesta svenska ryttare på elitnivå kallar sina hästskötare praktikanter, och ger dom boende och en fickpeng. Allt detta är gammal skåpmat, men efter mitt projektarbete jag gjorde, har jag fortsätta hålla koll på arbetsmarknaden inom ridsporten. Att det finns praktikställen som ofta annonserar efter praktikanter är inget nytt, det har det alltid funnits. Men det har funnits flera sådana ställen som inte annonserat särskilt ofta, där praktikanterna trivts, och stannat ett bra tag, tills de insett att det är dags att skaffa jobb med lön och försäkring. Jag har senaste tiden sett flera av dessa ställen annonsera regelbundet. Ibland verkar de få tag på någon, för att ett par veckor, någon månad senare annonsera igen. Ibland annonseras det med bara ett par dagars mellanrum.

Är det jag som inbillar mig, eller börjar det sina på hästtjejer som har lust att jobba 18-timmars dagar, 30 dagar i månaden mot fickpengar? :bump:
Har stalltjejerna insett att det är klokare att skaffa ett riktigt jobb och lägga den lönen på hästeriet istället? Eller har fler och fler dragit utomlands, där lönen åtminstonde inte är skrattretande?

Vad tror ni?

Sv: Är svartjobben på väg att försvinna?

Tyvärr tror jag helt enkelt att allt fler använder praktikanter. Att de annonserar oftare har snarast att göra med att de använder fler än en praktikant samtidigt, dvs det är oftare någon behöver ersättas.

Vissa tror jag till och med har stående annonser.

Nu är ju inte en praktikplats ett svartjobb i dess rätta bemärkelse (även om det förekommer båda samtidigt ibland).

Däremot är det ett stort problem att praktikanter gör arbetsuppgifter, som inte är enbart i utbildningssyfte utan trycker undan riktiga arbeten.

Ett grundproblem är att
(1) Det finns ett enormt intresse att arbeta i hästbranschen
(2) Det finns ganska få företag som tjänar pengar så att det går att ha anställda

Om man utbildar många fler än det finns arbete för, så öppnar sig dessa "fällor" ganska snabbt.

Jag tror att användandet av "praktikanter" är det man använder sig av i stället för att ha ngn som jobbar svart. Det ser väl bättre ut i hästvärlden om man har en praktikant i stället för svartjobbare...

Jo, så kan det ju också vara. Oftast när det annonseras om praktikplatser, så handlar det just om svartjobb. För en praktik ska ingen ersättning utgå, och, precis som du säger, så använder sig många stall av praktikanter istället för anställda.

Dessa naturbruksgymnasium som poppar upp överallt, är ju rätt absurt. Jag förstår att intresset för utbildningarna är stort, hur många 15-åriga tjejer föredrar inte att få rida på skoltid, men borde det inte finnas något som säger stopp - öppna inte upp fler utbildningar i ett yrke utan jobb.
Att stallen inte har råd att anställa är en sak, men många stall har faktiskt råd att anställa, men sparar pengar på svartjobbare istället. Nu bor ju jag visserligen i Sthlm's området, där omsättningen i stallen säkert är mkt annorlunda än övriga Sverige.

Hej
jag är en sådan här så kallad "praktikant". "jobbar" i ett HYN godkänt stall där dom har allt från ridskoleverksamhet till uppfödning och tävling.
Jag vet att jag på ett sätt blir utnyttjad men jag är noga med att jag får lika mycket nytta av dom som dom har av mig, jobbar ca 8 timmar om dagen. För mig ingår gratis boende, två lektioner i veckan (en hopp & en dressyr) två dagar ledigt som jag kan spara in och sen vara ledig längre tid nästa gång om jag vill. För tillfället får jag ersättning av af genom deras jobbgaranti för ungdomar. Vad jag förstår på många så har jag de nog bättre än vissa, har mycket ledigt och väldigt bra Chef.
Är väldigt delad när de gäller de här, efter som de är mitt första jobb inom hästbranschen tycker jag att de är skapligt bra, och målet är så klart att efter de här jobba mig uppåt till bättre alternativ.

Nja, denna typen av sysselsättning är fortfarande alldeles för vanlig.
I min uppfattning, om jag får generaliseralite, blir ungdomen latare och latare, man ska få allt serverat och inget får vara jobbigt. Just detta tror jag i förlängningen kan leda till att svartjobben/"praktikplatserna" blir betydligt färre, det finns helt enkelt inte lika många som är intresserade.

F.ö. så har alla toppryttare jag jobbat hos och känner till anställda med riktiga avtal och löner, och praktikanter är just praktikanter som bara får stanna en begränsad tid, sällan mer än några veckor.

Jag förstår, jag har själv jobbat mig uppåt i branschen och började, när jag började jobba i ridsporten (jobbade innan inom galoppen, och där var lönen visserligen svart ibland, men då motsvarade den fortfarande en vit lön, bara det att arb giv slapp sociala avgifter) så jobbade jag på ungefär samma premisser. Samtidigt som det känns surt att arbeta för en slavlön, är det en väg in i branschen som ger erfarenheter och referenser.

Jo, sådant ska förmånsbeskattas.

Jag har jobbat hos toppryttare. Supersvart. Jag har även jobbat för flera svårklassryttare, och ibland har det varit vitt betalt. Jag kan dock nämna fem svårklassryttare här i närheten, på rak arm, som anställer svart. Min erfarenhet är att en ev beridare anställs vitt, medans hästskötarna är "praktikanter".

I min uppfattning, om jag får generaliseralite, blir ungdomen latare och latare, man ska få allt serverat och inget får vara jobbigt.

När jag var liten fick jag höra detta, när mina föräldrar var barn fick de höra detta. Min morfar sade precis samma sak, att de äldre generationerna klagade på dagens ungdom när han var barn.

Det hör liksom till att klaga "dagens ungdom", hade det varit sant hade världen stannat för många generationer sedan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Varför görs det inget åt svartarbetet inom hästnäringen? Det är ju inte direkt en hemlighet. Det är ju snarare regel än undantag att...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 570
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar