Är stammen viktig?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Miqubie
  • Startdatum Startdatum
M

Miqubie

Jag har en unghäst som jag precis köpt och snart skall ta hem. Han har stått på lösdrift hela sitt liv.

Nu till saken ... hur tycker ni hans stam ser ut? Vad har dessa hästar lämnat för avkommor? Vad gissar ni på? Han är expert på att rymma ur hagen (eller har varit ialf) och hoppade då enkelt över 160cm och två meter långt språng som det då var till stoets hage.

Han är tre år snart, ca 170 i mkh, slutar nog på lite högre. Inte jättegrov, men väldigt fin kropp. Har bilder på honom här ute på min sida som ni kan se! Jättesnäll & social, väldigt enkel för det mesta. Detta gäller dock på lösdriften, vet inte hur han blir med allt nytt nu när han skall installas. Han är av den gamla hederliga stammen.

Han är
e Palotus 04013668
ee Milano 717
eee Maraton 66

u Starlight
ue Paeton X 812

"Milano 717- Illum 527: Starlight - Paeton X 812 - Hertigen 505"

Sv: Är stammen viktig?

Men vad jag fått uppfattning av så är resterande väldigt bra.

Miltons mamma heter Paloma med far Pontus farfar Partisan
Vad jag vet skall detta inte vara fy skam heller?

Vad jag förstått är det en väldigt gammal stam.

Starlight mamma heter Siliva e hertigen-nepal

Fast det var höga medelfel så det är väl inte så säkert då :smirk:

Ser man på mitt irländska sto så har hon fått BLUP på sina ben :angel: och exteriör trots att hon aldrig någonsin är visad eller har någon stam alls.

Hennes placeringar utomlands finns inte heller medräknade. Blup ger iaf jag inte ett jota för :smirk:

Kan ju tillägga att min har sämre Blup än hästarna i ovanstående inlägg och då pratar vi om ett sto som gått både 135cm hoppning, LA:4 dressyr och svår fälttävlan med mer än väl godkända resultat

Senast ändrad:

Ser att mor har haft 11 avkommor och att resultaten inte stämmer alla gånger, jag har tex haft ett sto med massor av placeringar i 130-140 hoppning f 1980 hon finns inte med under varken mamman eller pappan hon bara flyter omkring, sedan ett sto som jag tror hade 16 avkommor fattas massor och dessa är flera tävlade högt upp i klasserna och de fattas och med tanke på att stoet fick förärningspremie och elit borde uppgifterna finnas hon var född 66-eller 67. Men ett register tar nog lång tid att uppdatera och att det ska bli rätt, du borde få svar på nära släktingar eftersom det verkar finnas många.

Hur skall jag uppfatta det ni säger då? :angel:

Tror att väldigt mycket är fel i Blup, hittade ett av våra ston som jag köpte som 2åring, hon förolyckades sedan efter några år och han inte ens bli inriden ännu mer inte visad.

Hon har Blup :crazy:

Tror att väldigt mycket är fel i Blup, hittade ett av våra ston som jag köpte som 2åring, hon förolyckades sedan efter några år och han inte ens bli inriden ännu mer inte visad.

Hon har Blup :crazy:

vad är blup? (hahah)

Det jag ville ha var en sammanfattning av min hästs stam. :)

Om du menar Pontus 497 så är han efter Abbé. Det kanske är Partisan som är farmors morfar ?

De hingstarna i stammen som jag tycker om är nog Pontus och Maraton.

Phaeton x och Hetigen är två hingstar som oftast lämnade mycket temperament till sina avkommor. Phaeton tävlades i fälttävlan, tror att det var upp till svår klass?
Hertigen lämnade hästar i svår klass i hoppning,dressyr och fälttävlan.

Maraton har gått svår hoppning, liksom hans son Magini. Magini är far till Briar.

Partisan gick lätt dressyr, hans pappa Herkules var med i OS i dressyr 1988, hans mamma Irja lämnade även den utmärkte och alltför tidigt bortgågne Iran. Partisan lämnade en del trevliga dressyrhästar men anses inte ha levt upp till sin stam.

Mödernelinjen har mig veterligen inte lämnat några framstående hästar.

Generellt sett skulle jag säga att det är en relativt normal halvblodsstam, en del stjärnor och en del mer mediokra hästar.

Det jag skulle hålla ett öga på är temperamentet, kombinationen Phaeton - Hertigen kan vara lite vansklig.

PÅ frågan i rubriken "Är stammen viktig?" vill jag svara att Nej, det är den inte på en vuxen valack. OM han har de egenskaper du söker hos en häst så spelar stammen absolut ingen roll för hans framtid som ridhäst. Den kan möjligen ge en indikation för vad han har för talanger, men i övrigt är det hans egenskaper som spelar roll nu.

Stammen hade varit viktig ifall han var tänkt som avelshingst eller om det varit ett sto menat för avel. Men med ej godkänd pappa är han ju inte aktuell att avla på, så jag hoppas att han är valack...

Det viktigaste för mig är ju att han har ett stabilt och bra psyke.
Och förhoppningsvis har han ärvt det ifrån sina föräldrar, då både polotus och starlight är väldigt harmoniska & lugna. Resterande kvittar egentligen, det är ju ingen tävlingshäst jag köpt om man säger så. :)

Men tack för era svar!

(Sadel? Hmm .... eventuellt. Skulle köpt en bomlös, men säljaren har inte hört av sig och min mailbox är rätt proppfull, vilket gör att dem äldre hela tiden försvinner för att göra plats för dem nya :mad:)

Men vem e du? :angel:

Sadeldiskussionen här nog inte riktigt hemma här på avelsforumet... :idea:
(är nu raderad)

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka