Är sängkläder av linne bekvämt?

detordnarsig

Trådstartare
Tycker de ser fina ut och har känt på sådan på HM och Ikea. Men känns ju lite grövre än vanlig bomull. Sover nu helst i Himla bomullspåslakan. Ni som prövat, hur upplever ni linnet? Känns det grövre eller strävare än lite finare bomullslakan? De i affären är ju inte tvättade än, blir det skillnad efter tvätt?

Tycker de ser fina ut och har känt på sådan på HM och Ikea. Men känns ju lite grövre än vanlig bomull. Sover nu helst i Himla bomullspåslakan. Ni som prövat, hur upplever ni linnet? Känns det grövre eller strävare än lite finare bomullslakan? De i affären är ju inte tvättade än, blir det skillnad efter tvätt?

Vi har ett par linnelakan från Hemtex. Just våra är jättemjuka och blev det nog direkt efter tvätt om jag minns rätt. Jag torktumlar dock mina emot rekommendationen just för att de ska bli supermjuka men de håller än så länge ändå. Är nog ett år gamla iaf!

Köp linne och prova själv! :love:

Jag tycker att det är skönt med linnepåslakan. De är grövre än bomull men jag tycker inte det gör något när man har det över sig (till skillnad från underlakan där jag vill ha satin). Sommartid är det svalare med linne än bomull. Vi har bäddset från H&M Home som vi haft i säkert fem år. De tumlas oftast och ser lika fina ut nu som när de var nya.

Lakan av linne är de enda jag har.
Begåvades med minst ett dussin när jag flyttade hemifrån och har sedan ärvt. endel av de jag har är rejält gamla men fortfarande hur sköna som helst.
De är outstanding att sova på. Men, de behöver manglas för att få rätta känslan.
Att de är svalare sommartid stämmer.

Påslakan i linne har jag aldrig haft råd till. Kanske ska kolla på det om det nu finns i handeln. Linne har ju varit högst omodernt i sängkläder

Det är jätteskönt. Det finns inget bättre att sova i tycker jag! Men ... de luddar, luddar och luddar till förbannelse. De är dammråtteskapare bortom all vett och sans.

Det är jätteskönt. Det finns inget bättre att sova i tycker jag! Men ... de luddar, luddar och luddar till förbannelse. De är dammråtteskapare bortom all vett och sans.
Hrm...

Det linne jag har (VADAR i linne efter flera generationers hemvävande.....) luddar inte. Kan de vara märket?

Generellt tycker jag att linne behöver kallmanglas för att komma till sin rätt men har ju inte testat det som finns i affärerna idag. De nya jag har ligger linneförrådet. Typ handdukar märkta nån gång på 30-talet och inte använda än....

Är i samma situation som @tanten främst p g a min mormor som var sömmerska innan hon gifte sig. Vi hade lakan och örngott så att vi kunde tapetserat med dem hemma. Det var främst fråga om gamla överlakan, d v s från före påslakanens tid så jag har aldrig haft påslakan i linne. Jag manglar och stryker inte. Mina lakan luddar inte heller.

Efter mina föräldrars död och genom att vi tre syskon alla bor i städer med höga boendekostnader och därmed mindre förrådsutrymme, har delar av linneförrådet fått gå till second hand. Lite oroad har jag konstaterat att en del av mina lakan börjar de bli utslitna. Inte så konstigt. Jag gissar att majoriteten är från 1920- och 30-talen. Mina morföräldrar gifte sig 1929 så lakan med mormors initialer som ogift är definitivt som yngst 20-tal. En del är nog äldre att döma av stilen på dekorationerna (typisk jugend-dekor). Jag kan känna att jag borde behållt några lakan till. Jag trodde att jag hade så att det skulle räcka livet ut, men så är inte fallet om jag uppnår "normal" ålder.

Linne är väldigt skönt att sova i och vilket förmodligen framgått ytterst slitstarkt.

ÄLSKAR mina linnelakan! Har även underlakan av linne. Torktumlas och är perfekt skrynkel-snygga. Varma när det är kallt, och svala när det är varmt :love:

Hrm...

Det linne jag har (VADAR i linne efter flera generationers hemvävande.....) luddar inte. Kan de vara märket?

Generellt tycker jag att linne behöver kallmanglas för att komma till sin rätt men har ju inte testat det som finns i affärerna idag. De nya jag har ligger linneförrådet. Typ handdukar märkta nån gång på 30-talet och inte använda än....

Det beror säkert på kvaliteten men kallmangling gör varken från eller till, åtminstone inte på mina hellinnegardiner från Himla. Mina linnelakan från Ikea luddar något kopiöst! Ja, jag märker det ju inte i sängen, men väl i form av drivor av damm i sovrum och angränsande rum. De senare har jag dock aldrig manglat pga att jag inte har mangel numera. Så möjligen att det skulle bli bättre då.

kul tråd, vi pratade om linnelakan igår
Dukarna blir så fint hårda när de manglas
Kanske ska köpa något lakan och hoppas på samma mangelresultat

kul tråd, vi pratade om linnelakan igår
Dukarna blir så fint hårda när de manglas
Kanske ska köpa något lakan och hoppas på samma mangelresultat
Och jag som är sugen på att prova köpa en linnebordsduk för att tumla den så den blir härligt mjukt skrynklig. :angel:

Liknande trådar

Relationer Anonymt nick, vet någon vem jag är så visa gärna inte det <3 Det här kommer bli jättelångt, men för att sammanfatta det hela lite så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
17 702
Senast: Brandgul
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 220
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 390
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag vill gärna ha stöd för bysten när jag sover. Vanlig BH med byglar skaver eller glider runt trots att de är utprovade i affär...
Svar
13
· Visningar
6 503
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka