Är så glad!

S

sandraR

Idag provade jag western på min häst för första gången. Verkligen efterlängtat var det. Och verkligen otroligt kul också! Både jag och hästen tyckte verkligen att det var superkul! Lånar westernsadel och träns från en bekant. Jag "Minglade runt" mest, red ju med en hand, testade hur hon reagerade på hjälperna osv. Ryggade, mycket övergångar, "tvärstopp", övergångar från halt osv. Men jag kan i stort sett ingenting om western, vad kan man göra mer? Vill verkligen utveckla mig inom western känner jag.
Tacksam för alla svar! :)
MVH Sandra

Sv: Är så glad!

Hej!

När jag gick över till western började jag med NH kurser, det fick mig att lita mer på hästen och hästen mer på mig. Jag tror att det är bra att öva på marken oftare!

Träna mycket från marken. Och seda bekanta sig mycket med dom nya hjälperna mm. mitt tips är att du läser några western-fakta-böcker och sedan om du vill fortsätta kan du söka up en tränare.

Lånar westernsadel och träns från en bekant. Jag "Minglade runt" mest, red ju med en hand, testade hur hon reagerade på hjälperna osv. Ryggade, mycket övergångar, "tvärstopp", övergångar från halt osv. Men jag kan i stort sett ingenting om western, vad kan man göra mer?

Så om man lägger på en westernsadel/-träns och rider med en hand så rider man western? Det var något nytt...... :crazy:

Kan rekommendera att du börjar från början med en tränare.
För det du kallar att rida western är inte det.

Nej men vad tkr du jag ska kalla det då? :S
Jag bara provade på grunderna inom WESTERN som jag läst om + fått höra utav Western Ryttare.

Jo men du skriver rygga, mycket övergångar, lyssna på hjälper.. Det tillhör väl ALL ridning?

Bara för att man slänger på westernutrustning rider man inte western.

Som sagt, ta hjälp av en tränare och börja från början.

Nej, jag har verkligen inte påstått att jag rider western bara för att jag satt på westernsadel. Och egentligen - vart vill du komma med allt det här?

Och visst, man ryggar och sånt i klassisk ridning, men kan man inte göra det i western också då? Jag har bl.a sett på träningar att man t.ex kan rygga med hästen i en cirkel. Även övergångar för att hästen ska vara uppmärksam. Helt lost är jag inte och det jag har lärt mig det tror jag på.

Jo man ryggar och sånt i western också men jag tycker som ÄNGSLIG

Ta hjälp av en tränare så att det blir rätt för början så att du inte gör din häst förvirrad

jag har en som är westernkunnig med mig, och observera att hon var med idag.

Vad roligt att du har funnit en stil som passar dig..:laugh:
Har ridit i 30 år, har tagit till mig mycket inom western de sista 5 åren..och innan dess red jag klassiskt.
Jag håller med vissa som skrivit här att mycket arbete från marken hjälper dig att bli en bättre western ryttare.
Jag blandar stilar nu och när jag rider dressyr använder jag mycket western hjälper, och blandar även in centrerad ridning..
Hästarna blir mer följsamma och mår bättre i kroppen, är min erfarenhet..

sOm några andra har skrivit så tycker jag att du ska söka runt lite efter information om westernridning, du kan tex se på videon som Bob Mahewy)? har gjort den lärde jag mig mycket av.

Sen så rider man inte hästen på en hand förrän den är välutbildad och kan neckraining och det gör man tillsammans med stångbett. På vanligt tränsbett rider man på två händer.

Ta hjälp av en tränare så att det blir rätt från början! Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 268
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 825
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 262
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 571
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka