”Är ridsporten en idrott?”

Jag har aldrig sett ridning som en idrott..sport är det ju om man tävlar men idrott har jag nog aldrig kallat ridning för. Fast på vissa ställen så står det vad jag sett att idrott definierar som en fysisk aktivitet bara och då är det ju en idrott..

Jag blev tvungen att googla ordets ursprung och hittade då följande:

"Etymologi: Sedan 1850, av isländska íþrótt (”sport”). Inlånat som ett mer nordiskt alternativ till det engelsk-franska ordet sport under skandinavismen under 1800-talet. Ursprungligen av fornnordiska íþrótt (”konst, hantverk, färdighet, idrott”) som är en sammansättning av (”arbete, flit, id”) och þróttr (”tapperhet, styrka, krafter”). Jämför fornsvenska iþræt (”yrke, hantverk”)."

Så i den meningen passar det väl bra på ridning också. Det är vi som har snävat in betydelsen av idrott i modern tid.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Varför är det idel akademier som bjuds in i den offentliga debatten om ridsporten och inte aktiva inom ridsporten? Det frågar sig...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter När du står där på djursjukhuset med en allvarligt sjuk häst – klarar du då att läsa igenom det finstilta i ett avtal och ta kloka...
Svar
8
· Visningar
999
Senast: tara
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fotbollen är en av flera större idrotter i Sverige som tycks ha återhämtat sig väl efter pandemiåren. Samtidigt kämpar andra, som...
Svar
0
· Visningar
148
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Är det risken att bli utsatt för elaka kommentarer, som gör att tävlandet minskar i Sverige? Ridsports chefredaktör Catharina Hansson...
2
Svar
28
· Visningar
2 275
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar