Sv: Är mitt hästliv över?
.
kl
Ett annat bra tips om man bor där de är snö är att använda vattendunkar som man sätter grimskaft på. Då slipper man bära vatten till hagar utan drar och när man lyfter kan man lyfta med båda händerna. När jag har riktigt ont i armar och axlar så knyter jag ett grimskaft runt midjan och sätter fast snörerna till vattendunken/arna där. Funderade om det skulle funka att ha ett midjebälte som de som åker skidor med hund har med en krok
Har gjort mkt som du tipsat om och de underlättar mkt men lite roligt är det att nu använda pall när man har en häst på 138 men när man hade en över 170 så svingande man sig uppatt skogsmulla ar toppen.. kanske inte om man ser tavlingar som sitt mal i livet, men med MS och andra saker passar det bra, i alla fall for mig..jag har ocksa tagit upp bruksridning med min fjordis.
nar det galler stall skotsel som piraja sa, vissa dagar kan man bara inte och om boxen inte blir mockad , gor det i morgon.. mina daliga dagar klarar jag fodringar vatten och det ar IT.hastarna lider inte. Man maste anpassa sig, men det varsta du kan gora ar att sluta, Fibro bygger ju mkt pa att halla i gang leder och muskler.. Sa satt dig inte eller du kommer vara i rullstol inom kort.. Och kontakta handikappforbundet for de kan hjalpa dig med ideer om hur du kan forenkla ditt hastliv. kop dig en pall for att sitta upp, kanske bygg en ramp om du behover det, dar hasten ar "nedanfor" dig, hang sadeln i hojd dar du inte behover lyfta hogt for att fa ner eller hanga upp, och kanske lata bli att rida mastodont hastar (sana over 155cm). Jag har tur med mina pallar, de ar mellan 142 och 150 och det ar hogt nog. Du kan ocksa satta ett extra handtag pa godsel grepen lite langre fram sa du har battre grepp av dem. skaffa en karra typ dar du i stallet for att lyfta som en skottkarra trycker ner pa handtaget och kan kora..(en sadan har jag fatt fran usa, har inte sett ngt sadant i sverige men det finns nog ngnstans). Anvand magasin karror och om du har en ICA nara dar du bor, ga och fraga om du kan fa kopa en av deras korgar med hjul.. perfekt att lagga saker i och dra runt med.. By fran tung engelsk ladersadel till en bomlos engelsk (se distancesadlar) eller om du vill ga western sadel sa finns ju de ocksa i neoprene vilket vager valdigt lite. och man kan rida ar i western ocksa.. i alla fall typ av ar. hoppas du hittar ngn losning till ditt problem.. lycka till
kl
Ett annat bra tips om man bor där de är snö är att använda vattendunkar som man sätter grimskaft på. Då slipper man bära vatten till hagar utan drar och när man lyfter kan man lyfta med båda händerna. När jag har riktigt ont i armar och axlar så knyter jag ett grimskaft runt midjan och sätter fast snörerna till vattendunken/arna där. Funderade om det skulle funka att ha ett midjebälte som de som åker skidor med hund har med en krok