Är min unghäst "felväxt" i munnen ?

M

Marika79

Har en snart 3-årig nordis, Han är riden sedan i sommras. Dock ej regelbundet men iallafall inrider. ca 1-3 ggr/vecka.

Han har alltid tuggat mkt på bettet och därför for kag till vetten för en koll. Där blev de lite förbryllade, för det första så har han kvar alla mjölktänder, sen har han nött ner två tänder på varje sida fram i käken, de var helt nernötta till tandköttet. Samt att han var (missväxt) i övre gommen.

Om detta beodde på bettet visste de ej, men det trode de inte eftersom han är riden så kort period. Det är för stora skador för att det skulle hunnit uppstå.
Jag ska nu rida bettlös i 6 veckor och sen komma tillbaka och se om det blivit bättre. Om INTE så vet de inte vad det kan bero på.

Jag har ett tvådelat tränsbett på honom, som sitter korrekt. Han har aldrig varit hård i munnen, man rider honom på lätta tyglar...dock så har han tuggat mkt på bettet.

Så nu till min fundering, vad kan detta bero på? Kan han vara missväxt som är medfött, kan ha ha någon ful ovana att han gnisslar tänder (har aldrig sett det) Eller kan det vara något med hur han tuggar maten.
Finns det något man kan göra?

Han blir 3 år i Maj men han såg ut som en gammal häst i munnen, och vetten trodde att det kan orska bekymmer för honom eftersom han är så ung. De stod de som lite frågande vad detta kunde bero på, bettet trode de dock inte på. Men för att utesluta så är det bettlös som gäller till nästa gång....

Jag ger bra hö, analyserat samt att han får ett färdigt mysslifoder att äta. Upplever ej att han har svårt att äta...

Något som har tips o råd vad detta kan bero på? Någon som har haft liknande problem? Är nämnligen lite orolig för honom.

Sv: Är min unghäst "felväxt" i munnen ?

Min 4 åring har kvar sina mjölktänder.

Fattas en flisa på 2 av framtänderna men enligt vet så var det inga problem eftersom hon skulle tappa dom..

Kanske inte så givande svar menmen. :)

Det kan inte finnas något som han kan slipa sina tänder mot? Vissa hästar drar tänderna mot gallret, biter på krubban och liknade.

Mvh

Tora

Vi har inga nått galler, men en krubba har han ju dock i boxen. Har inte märkt några större skador på den. Men ska hålla kolla detta.
Tack...

Åk så man kan röntga tänderna och se hur dom ser ut under varför han inte tappat några mjölktänder .

Låter som något kan vara skadat med dom permanenta tänderna eftersom de ska stöta bort mjölktänderna när dessa ska komma upp ?

Mia

Att han har flera mjölktänder kvar är ju inte så konstigt, precis. Missväxt förstår jag inte riktigt - vad menas med det? Vilka tänder har han nött ner - framtänderna eller första kindtänderna?

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
23 004
Senast: LenaH
·
Utrustning Nu blir jag lite osäker. Mest på grund av att remontgrimmorna inte är (men på väg igen) så populära mer. Hur påverkar de hästen jämfört...
Svar
12
· Visningar
2 001
Senast: Líf
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 544
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025