Är min foderstat bra?

F

Frejja

Hej Alla!
Jag tänkte bara fråga om min foderstat är bra lr om jag ska ta bort/lägga till nått?

Morgon: 3 dl korn, 2 dl betfor, 5 dl Mustang Pellets original, 0,5 dl olja, 1 msk B-vitamin och 1 kg hö.

Lunch: 1 kg hö.

Eftermiddag: 7 dl betfor, 3 dl kli, 1 msk kalk och 1 kg hö.

Kväll: Samma foder som på morgonen + 2 kg hö.

Hästen är ett 7årigt smäckert hafflinger sto på 1,46 m. Hon rids i nuläget 5-6 dagar i veckan med normalt arbete.

Jag vet att man måste ha en hö analys för att veta, men ni kanske kan ge nå tips på nått annat , som tex varför jag ger det eller hur mkt ??

Tack på förhand! //Freija

Sv: Är min foderstat bra?

Jag är inte så bra på foderstater så det överlåter jag åt nån annan, men min första tanke är att det är väldigt mycket kraftfoder och lite grovfoder. Jag skulle hellre ge mer hö och mindre kraftfoder... Men det är jag det. Jag är som sagt ingen expert. :angel:

Jag är inte så bra på foderstater så det överlåter jag åt nån annan, men min första tanke är att det är väldigt mycket kraftfoder och lite grovfoder. Jag skulle hellre ge mer hö och mindre kraftfoder... Men det är jag det. Jag är som sagt ingen expert. :angel:

Håller med föregående talare.

Hur mycket väger saker och ting då ? dl säger ingenting alls. extremt lite grovfoder ger du, men hästen kanske går på bete ?

Jaa, hästen går på bete nu, annars får hon mkr mer hö, 7 kg om dagen är det då :)

Okej tack för tipset!:) Jag ger henne mest allt det där för att vänja av henne, vi prova först med korn, sen kli och nu återgår vi till pellets, så det är mest för att vänja av.

Vad jag hört så är korn inge bra alls för hästar. Det är från början grisfoder... Plus att det räknas som "dubbelt så dåligt" ur spannmåls-synpunkt än havre. Så jag ger då inte korn till min häst.

Annars tycker inte jag att det är så väldans mycket kraftfoder. Min häst (som visserligen är en stor häst) får ungefär 4 liter kraftfoder om dagen (uppdelat i morgon & kväll).

Hur foderstaten ser ut är omöjligt att säga när man inte vet vad du har för värden i ditt grovfoder. Men tycker att 5kg hö låter lite till en såpass stor häst.

Som föregående sa så är det svårt/omöjligt utan höanalys, men varför duttar du så med kraftfodrena? Ett par deciliter av det, några av det.. Vet du varför du ger just korn, betfor och mustang? Varför korn öht till exempel?

Som föregående sa så är det svårt/omöjligt utan höanalys, men varför duttar du så med kraftfodrena? Ett par deciliter av det, några av det.. Vet du varför du ger just korn, betfor och mustang? Varför korn öht till exempel?

Jag ger lite av kornet för det var det hon fick förr, och har ni börjat med mustang igen, så det är för att vänja av magen:)

Jag ger just nu så mkt hö för hon står på bete

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 615
Senast: Irival
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 596
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Vi har en treåring med mycket känslig mage. Under betessäsongen mår hon bra, har fast avföring och magen är lugn. Varje år under...
Svar
9
· Visningar
2 797
Senast: svea
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 239
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka