ÄR less på det här!

I

Italyme

Ush fan vad less och arg jag blir! är trött på alla allvetare här på buke! Skriver ngn att deras häst stannar och att dom vill ha hjälp så är det sista dom får är hjälp! Istället dår dom kommentarer om att hästen har ont eller att ryttaren är dålig m.m men hallå! Hur vanligt är det inte med ponnys och hästar som är lite tittiga och stannar ibland?
Det enda man måste göra här inne är att försvara sig mot idioter på frågor som är skrattretande korkade!
Varför ska hästmänniskor alltid hålla på så här? Vi håller alla på med samma sport och vi älskar alla våra hästar! Varför inte berömma varandra och diskutera som vanligt folk i stället för att sätta dit alla!

fråga: Min häst sticker mot hinder och jag hade tänkt att försöka rida på Hackamore i stället.. vad tror ni?

svar 1: Du har aldeles för hård hand och bör ta hjälp av instruktör för att lära dig rida ordentligt

Svar 2: Har du kollat upp tänderna eller sadeln?? den har med all säkerhet ont någonstans

Det här är alltså en helt vanlig ryttartjej med en hoppgalen ponny som blir stark på hinder.. har hon fått hjälp? Har hon fått råd om hackamore? NEJ! Hon har blivit pikad och måste nu försvara sig mot komentarer som det inte finns några bevis för.

Jag är så trött på det här! Snälla kan ni inte bara bete er som vanliga människor:confused:

Sv: ÄR less på det här!

Jag är så trött på det här! Snälla kan ni inte bara bete er som vanliga människor:confused:

Det är det folk gör. Som vanliga hästmänniskor.
För vanliga hästmänniskor är det helt normalt att bete sig så, det är nämligen ingen annan än just de själva som sitter inne med svaret till den eviga fråga....hur man sköter och rider en häst. :eek:

Jag håller med dig om det där med att hästen ALLTID skulle ha ont om det var ngt som inte stämmer. Finns ju många exemple med folk som vill ha hjälp med sin häst/ponny som stannar inne på tävlingsbanan men hoppar jättefint och aldrig stannar på träning eller framhoppning. Första kommentaren "hästen har ont" så f*n heller. SÅnna kommentarer gör mig alltid så trött. Visst finns det en chans att hästen kan ha ont men den chansen känns inte stor iomed att den aldrig stannar hemma.
Men vad som då är fel är nog ingen på ett forum kapabel till att svara på utan att ha sett ekipaget på en tävlingsbana och på en träning.

Jag tycker inte att det var så hemska förslag egentligen. Bättre att fråga i början om personen ifråga har kollat om hästens utrustning passar eller om hon kollat upp hästen för många förstår inte att sådant beteende kan bero på att hästen faktiskt har ont.

Det jag tycker är värre är personliga angrepp. Eller när de med all säkerhet vet vad som är fel fast de inte träffat hästen eller sett personen rida den. Man kan ge förslag men tycker ryttaren inte om dem så är det bara att släppa eller snällt visa något bevis på vad som skulle kunna funka- i slutändan är det ändå ryttaren som bestämmer så det är ingen idé att bli arg och elak.

Som sagt var.. Det är hästmänniskor och till största delen tjejer:smirk:
Tada! That´s the answer...!

Jag håller absolut med dig! Men i många fall där hästen ställer sig, stannar osv beror detta just på att den har ont någonstans. Jag har faktiskt aldrig varit med om att hästen gjort "något dumt" utan anledning..

och jag håller med så extremt mycket. VARFÖR ska felet alltid vara att hästen har ont?!

Det är det folk gör. Som vanliga hästmänniskor.
För vanliga hästmänniskor är det helt normalt att bete sig så, det är nämligen ingen annan än just de själva som sitter inne med svaret till den eviga fråga....hur man sköter och rider en häst. :eek:

Precis, för det är faktiskt just de själva som är den enda som vet EXAKT hur man ska göra. Och så inbillar sig andra att de vet något om hästar, hah!

Hästmänniskor är ett släkte för sig. ;) Men får lära sig leva med det helt enkelt & inte lyssnat på allt som folk kläcker ur sig utan att ha tänkt 2 gånger innan.

Det är samma inom hundvärlden.

Biter en hund folk och är allmänt opålitlig och otrevlig, så beror det enligt många alltid på att den har ont....

CHANS? Man VILL väl inte att hästen har ont? Risk heter det i det sammanhanget!

För det första, vilken onödig tråd.

För det andra. Jag tycker inte att svaren var så dåliga.

Jag tror inte att ett hackamore är lösningen på problemet, nej. Därför skulle jag inte tipsat om ett hackamore. Hur kan du se denna mening "Har du kollat upp tänderna eller sadeln?? den har med all säkerhet ont någonstans" som en pik!? Man får ju snart inte öppna käften utan att folk blir irriterade, ledsna, känner sig nedtryckta osv.

Det finns väl en anledning varför man säger att hästfolk o schäferfolk är av samma släkte ;)

*håller sig för huvudet för alla pajer som kommer flygande nu* :p

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 351
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Hej! Min nordsvenska travare är nästan helt omöjlig att sakta av när vi galopperar, jag menar allvar. De första stegen kan vara bärande...
Svar
14
· Visningar
2 520
Senast: Linja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama