Är Kitchen Aid överlägsen?

Lovisaleonora

Trådstartare
Prismässigt: ja. Men är det verkligen så stor skillnad mellan Kitchen Aid (325 w) och t ex OBH Nordica (400 w)? Visst finns det även dyrare alternativ, men som amatöranvändare känner jag inget behov av något i den klassen.

Vispa lite grädde, baka lite bröd, röra lite grejs. Vad säger ni erfarna brukare av dylika maskiner?
 
Sv: Är Kitchen Aid överlägsen?

Hoho, jag har ju just vunnit en KitchenAid och har försökt plöja olika forum för att få veta om en verkligen är så bra.
Vad jag har förstått så är den inget för "mästerbagaren" enbart av det faktum att den inte tar så stora degar (där är Ankarströms väldigt bra, jag har en sådan och den rymmer massor).
Däremot är den skoj på så sätt att den har många tillbehör (jag är sugen på grönsaksrivaren- har 3 olika trummor som skivar, river ost, nötter etc. samt glassmaskinen).
Vad jag har förstått fungerar KitchenAiden utmärkt för kakbak, vispning etc. och eftersom den är snygg får den stå framme och då kommer den till bra användning!

Det finns ju många (nya) till salu på tradera och Blocket och efter jul blir det nog fler till bra pris!

Men jag är också nyfiken på åsikter, jag har inte packat upp min än eftersom jag inte har ett kök att ställa den i!

OBH Nordica har jag fått lära mig bara är skräp (vilket stämmer med vår mixer) men det beror kanske på vad det är för grejer. KitchenAiden har någon sorts utväxling(?) så man ska inte stirra sig blind på det låga w.
 
Senast ändrad:
Sv: Är Kitchen Aid överlägsen?

att jämföra en 7000kr maskin med en 1800kr maskin är inte rättvist, ur något perspektiv. Du får en matberedare i båda fall, men där slutar de gemensamma nämnarna i min värld.

Jag tycker det är två helt olika kunder som köper dessa maskiner, i det förstnämnda fallet en som vet vad den är ute efter, vill ha kvalité och är beredd att betala för det. I det andra fallet vill man komma billigt undan och det är det som är det viktiga.

Att tänka på, om du skall baka mycket är att kitchen aid inte klarar några jättedegar, faktum är att de inte imponerar särskilt, faktum är att den har dålig kapacitet jämte många andra.

Istället för OBH skulle jag jämföra aiden med en Kenwood maskin, de har flera konkurrenskraftiga maskiner som vore MYCKET lämpligare kandidater att jämföra med.

Man skall också veta att aid är VÄLDIGT överprissatta i europa, så det är långt ifrån den mest prisvärda maskinen om man skall vara ärlig.


hur kommer det se ut med reservdelar i framtiden? vilken kundservice har de? hur är deras garantiåttaganden? kitchen aid har väldigt lite problem, enbart hört om ett fåtal fall, då har de skött det snyggt och sett till att kunderna fått nya maskiner.

fast i slutändan så får man fråga sig, tycker jag det är värt det? vill jag ha en maskin som kostar 7000kr? behöver jag det? När man tittar på en aid maskin och sedan en maskin för 1800, då kanske man innerst inne inte vill lägga 7000+alla tillbehör man kanske vill ha/behöver?

[edit]
Rent spontant, om man ska vispa lite, baka lite mindre och röra om lite, då skulle jag säga att en assistent för 7000kr INTE är motiverat. Då skulle jag nog köpa en bättre elvisp. Med de kan man faktiskt baka mindre satser bröd större problem.. Dessutom så är det betydligt mycket mindre att diska.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är Kitchen Aid överlägsen?

Fast några 7.000 kr kostar den ju inte. På tretti.se får du den för 4290 och nya har gått för 3.000.
Ska du lyxa till med en massa tillbehör som mjölkvarn eller köttkvarnstillsats förutom de som ingår (visp, omrörare) så kan man dock komma upp i högre summor (har dock märkt att det är betydligt lägre priser ex.vis i Tyskland.
 
Sv: Är Kitchen Aid överlägsen?

Till stora degar och de tuffa, sega surdegarna har vi den gamla hederliga Eletroluxassistenten, så det blir främst bakpulverdegar som kommer ifråga för den eventuella maskinen.

Kitchen Aid har jag hittat från 4000 kr, vilket i o f s inte är jätteblodigt. Eftersom vi redan har en maskin till tunga grejor så är detta främst det lättare artilleriet som kan stå framme och därmed är behändigare att använda.

Absolut allra helst hade jag haft en Viking (http://www.vikingrange.com/consumer/products/product_option_color.jsp?id=prod180064) men dels är den nog helt omöjlig att få tag på här hemma, och sedan kostar den nog en del mer än den smakar för det jag ska använda den till...
 
Sv: Är Kitchen Aid överlägsen?

Jag köpte en billiare sort där man även fick en mixer till.
Maskinen kostade 1400:- och fungerar utmärkt till att baka en deg på 1 pkt jäst. Bra att vispa maräng med MEN den för ett förfärligt oväsen...
Jag har aldrig hört en kitchen aid...

Jag är ju van med de stora Björnmaskinerna från restaurangbranchen o de låter inte så mkt som min... Och där snackar vi ju iofs riktigt bra maskiner....
 
Sv: Är Kitchen Aid överlägsen?

Fast några 7.000 kr kostar den ju inte. På tretti.se får du den för 4290 och nya har gått för 3.000.
Ska du lyxa till med en massa tillbehör som mjölkvarn eller köttkvarnstillsats förutom de som ingår (visp, omrörare) så kan man dock komma upp i högre summor (har dock märkt att det är betydligt lägre priser ex.vis i Tyskland.

du får gärna visa mig vart du får tag på den stora 325wattaren för 4300, dvs EJ artisanmodellerna utan KitchenAid Professional serien. Jag syftar på den med fast huvud som man höjer och sänker bunken på istället för som på artisan tippa huvudet.

Det billigaste stället i sverige jag funnit är bagaren och kocken för 7000, alt 8500 med köttkvarnen och rivjärnet.. kan jag få den för 4290 exkl tillbehör som du påstår ska jag avboka min beställning med det samma.

Till stora degar och de tuffa, sega surdegarna har vi den gamla hederliga Eletroluxassistenten, så det blir främst bakpulverdegar som kommer ifråga för den eventuella maskinen.

Kitchen Aid har jag hittat från 4000 kr, vilket i o f s inte är jätteblodigt. Eftersom vi redan har en maskin till tunga grejor så är detta främst det lättare artilleriet som kan stå framme och därmed är behändigare att använda.

Absolut allra helst hade jag haft en Viking (http://www.vikingrange.com/consumer/products/product_option_color.jsp?id=prod180064) men dels är den nog helt omöjlig att få tag på här hemma, och sedan kostar den nog en del mer än den smakar för det jag ska använda den till...

Dåså, då är det bara att köra. när du skrev 325w modellen så tog jag förgivet att du menade just den modellen. Artisan modellerna är 300w.

4000 och 7000 är ju lite skillnad så att säga.

KitchenAid Professional 5KPM5EER
 
Sv: Är Kitchen Aid överlägsen?

du får gärna visa mig vart du får tag på den stora 325wattaren för 4300, dvs EJ artisanmodellerna utan KitchenAid Professional serien. Jag syftar på den med fast huvud som man höjer och sänker bunken på istället för som på artisan tippa huvudet.

Det billigaste stället i sverige jag funnit är bagaren och kocken för 7000, alt 8500 med köttkvarnen och rivjärnet.. kan jag få den för 4290 exkl tillbehör som du påstår ska jag avboka min beställning med det samma.

Jag har kollat på Artisanmodellen. Bagaren och Kocken är svindyra (vi sparade ca 10.000 på att köpa vår smegspis från Tyskland istället, inkl. frakt).
Jag har bara kollat tillbehören till KitchenAiden men även de var billigare i Tyskland, kanske proffsmodellen är det också?
 
Sv: Är Kitchen Aid överlägsen?

Jag har kollat på Artisanmodellen. Bagaren och Kocken är svindyra (vi sparade ca 10.000 på att köpa vår smegspis från Tyskland istället, inkl. frakt).
Jag har bara kollat tillbehören till KitchenAiden men även de var billigare i Tyskland, kanske proffsmodellen är det också?

Artisan har jag sett billigare i tyskland likväl, neråt 3500 (när euron är svag som nu ex). Det är också en volymsäljare, tyskland är många invånare så det är inte omöjligt att en stor handlare där säljer lika som en svensk grossist så att priserna är lägre är inte så konstigt.

pro-modellen är ingen volymsäljare och den har när jag kikat legat på ganska precis samma peng i tyskland (även övriga europa) som sverige, antagligen är det som så då det är usa-import och dollarkursen som påverkar priset och inte så mycket euron.

med frakt o så har det inte lönat sig att köpa i tyskland för egen del, dessutom värdesätter jag enkla reklamationer utan kommunikationssvårigheter när det är den här typen av grejjer och pengar. Ska jag betala 7000spänn så gör ett par hundralappar inte så mycket.
 
Sv: Är Kitchen Aid överlägsen?

Grattis till vinsten!!! En riktigt bra sak ju :)



Grattis!

Jag är inte ett dugg avundsjuk :angel:

:DJag kan säga att jag blev väldigt förvånad när chefen ringde och sa att jag vann högsta vinsten (jag är föräldraledig nu)! Ska bli spännande att prova den!
Tidigare var det ett rent konstlotteri så det var trevligt att de började ta in design då många av tavlorna var apfula och jag funderade på att dra mig ur.
 
Sv: Är Kitchen Aid överlägsen?

hej!!

Efter mkt övervägande så köpte jag faktiskt en Hugin Titanium för runt 1500 på Coop och är supernöjd.
2 bunkar, degkrok, visp och "omrörare" samt en mixer som kunde kopplas uppå ingick. Man gör lätt en deg på ca 1 liter degvätska.

Jag har använt maskinen flitigt i snart 1 år (läs ca 2 ggr/vecka) till att baka matbröd och den har fungerat klockrent. Dessutom är den ganska snygg så den tål att stå framme :)
 
Sv: Är Kitchen Aid överlägsen?

Jag var tvungen att googla för att begripa vad som avsågs ;) Hittade detta test http://www.expressen.se/levabo/1.1396504/baka-latt-och-slatt-stort-test-av-koksmaskiner

Jag har en traditionell "hushållsassistent" och en matberedare. Bägge används frekvent.

Assistenten mottsvarar det som i länken är en Kenwood. Min är skapligt gammal och heter Hugin men det är samma maskin.

Jag älskar min! Den är stark nog att knåda stora degar, mixern är utmärkt och förr använde jag både köttkvarn och visp (inget eget kött länge, och en bra elvisp..) . Den låter en del men å andra sidan så kör man den inte så länge att det stör.

Därutöver har jag en flitigt använd Philips Cucina matberedare som skivar, river, mixar och blandar det jag behöver. Sedan den kom in i mitt liv använder jag sällan rivjärnet.

Maskinerna används till olika saker men är lika nödvändiga. Tyngre jobb och stora degar görs i min Hugin och allt övrigt i matberedaren.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp