Är jag onödigt försiktig, hur hade ni tänkt/reagerat

Nepeta

Trådstartare
Aktuell situation: Gemensamt ridhus, dock är ej hästarna uppstallade tillsammans, de är alltså inte direkt bekanta. i ridhuset finns ett ekipage som jobbar med frihetsdressyr från backen, inget huvudlag, ingen grimma - helt lös. De är jätteduktiga och känns som de har full koll men med djur kan man ju aldrig vara säker....

In kommer vi, jag o min medryttarhäst plus kompis och hennes häst som alltid är kolugn. Min är det inte, utan kan skvätta till o skygga en hel del innan hon har blivit varm och kommit till arbete o koncentration. Dock får hon aldrig tokspel utan hon håller sig någorlunda på mattan.

Jag tyckte situationen kändes obehaglig - just för att jag vet att min kan vara som hon är i början av passet, och jag vet ju inte hur den lösa hästen kan tänkas agera på vårt eventuella beteende. Vi värmde på - inga incidenter hände, och frihetsekipaget kompletterade därefter( ca 15 min) med en halsring och satt upp och jobbade därefter uppsuttet. ..

Men jag kan inte undgå att fundera...Jag är van från ridskola o dess ganska höga säkerhetskrav. Vilka säkerhetsbrister ser ni i situationen? Borde jag ha avstått från att rida av hänsyn till frihetsekipaget som var där först, eller borde jag berättat att min är skvättig och av omsorg av dem, bett dem säkra upp sig bättre?

Jag har min uppstallad på ridskola och skulle aldrig drömma om att köra löst samtidigt som någon annan var där. Men om jag är där först, så hade jag nog bett den som också ville använda ridbanan att vänta en stund tills vi var färdiga, och sen "koppla" min häst på ett eller annat sätt (halsring duger gott) och avsluta eller jobba vidare med båda på banan.

Risken jag ser med helt lös häst och ett till ekipage på banan är att om min häst tappar koncentrationen kan han få för sig att strunta i mig och vilja hälsa på den andra hästen, utan att jag kan hindra det. Då är det ju lätt att koppla på grimskaftet och undvika denna risk.

Jag jobbar en hel del löst med min häst, men skulle aldrig komma på tanken att göra det tillsammans med en annan häst där just pga säkerheten och att man inte vet hur båda hästarna kommer reagera om de tappar koncentrationen. Har dock alltid grimma i alla fall, ifall en häst skulle vilja komma in på banan så är det lätt att kalla in hästen och knäppa fast grimskaftet. :)

Jag hade inte gått in och ridit med någon av mina om någon annan jobbade löst redan (hade frågat om de visste ungefär när de var klara och så väntat tills dess), och jag hade inte velat att någon kom in och började jobba löst medan jag redan satt och red utan hade bett dem vänta tills jag var klar.

Hur fin koll man än har på sin häst så KAN den busa till det, eller helt enkelt tappa koncentrationen och som ovan nämner -vilja hälsa på den andra hästen, och det hade kanske inte blivit så bra.

Jag hade nog varit tveksam precis som du. Även om man rider så får man ju alltid vara vaksam på att andra ekipage inte alltd har 100% kontroll och hålla säkerhetsmarginaler, man vet ju att ens egen häst kan göra konstiga språng och sparka ut lite både i lycka och i frustration. Rider man så kan man snabbare korrigera exakt vilket håll man måste göra en undanmanöver på ifall man kommer för nära, jag har svårt att tänka mig att en frihetsdressyr utövare har såpass bra kontroll på sin lösa häst. Så om jag ens hade ridit då hade jag hållit större säkerhetsmarginaler.

Sen en annan aspekt är väl hur ridhusets regler. I det ridhuset jag hyr in mig har ridade & tömkörande ekipage företrädande, vill jag släppa min häst lös, så får jag fånga in min häst om det kommer någon som vill rida.

Aktuell situation: Gemensamt ridhus, dock är ej hästarna uppstallade tillsammans, de är alltså inte direkt bekanta. i ridhuset finns ett ekipage som jobbar med frihetsdressyr från backen, inget huvudlag, ingen grimma - helt lös. De är jätteduktiga och känns som de har full koll men med djur kan man ju aldrig vara säker....

In kommer vi, jag o min medryttarhäst plus kompis och hennes häst som alltid är kolugn. Min är det inte, utan kan skvätta till o skygga en hel del innan hon har blivit varm och kommit till arbete o koncentration. Dock får hon aldrig tokspel utan hon håller sig någorlunda på mattan.

Jag tyckte situationen kändes obehaglig - just för att jag vet att min kan vara som hon är i början av passet, och jag vet ju inte hur den lösa hästen kan tänkas agera på vårt eventuella beteende. Vi värmde på - inga incidenter hände, och frihetsekipaget kompletterade därefter( ca 15 min) med en halsring och satt upp och jobbade därefter uppsuttet. ..

Men jag kan inte undgå att fundera...Jag är van från ridskola o dess ganska höga säkerhetskrav. Vilka säkerhetsbrister ser ni i situationen? Borde jag ha avstått från att rida av hänsyn till frihetsekipaget som var där först, eller borde jag berättat att min är skvättig och av omsorg av dem, bett dem säkra upp sig bättre?
Jag anser att man måste förlita sig på att övriga ryttare har kontroll på sina hästar tills något annat är bevisat. I det här fallet verkar det ju egentligen vara din häst som är lite opålitlig - inte skulle det kännas rätt att skicka ut dig därifrån pga det. Det finns hästar som far iväg med både bett och andra hjälpmedel, medan andra sköter sig fint utan något alls.

Nu kan det kanske vara så att jag är partisk som själv varit i den andra ryttarens sits, då jag arbetade min förra häst ofta lös från marken och uppsuttet. Jag tycker att om jag är i ridhuset och jobbar så får de som kommer in acceptera hur jag arbetar med min häst sålänge jag inte stör deras lektion. Precis som en person som longerar inte behöver avbryta sig när det kommer någon mer, utan den som kommer får en tid kanske hålla sig på ena sidan volten tills den som longerar är klar med det. Den som var där först ska inte behöva avbryta sig - om denna inte tar upp hela banan såklart och ingen annan kan vara där. Man får ta hänsyn till varandra och kommunicera.

Däremot, om jag kom in i ridhuset med syfte att jobba med lös häst på marken, så skulle jag inte se det som självklart att jag fick göra det. Då hade jag frågat de som var där innan mig om det var okej, om inte så hade jag väntat tills de var klara eller gjort nåt annat.

Jag själv började hantera och rida min häst lös när jag var 15 år. Jag har ifrågasatts flera gånger. Att jag har dåligt inflytande på mindre barn, att min häst kan attackera andras i skogen om vi möts och min häst inte har huvudlag, eller i stallgången när han står lös medan jag borstar. Till att börja med respekterar man regler. Om en stallägare har regler som säger att detta inte är tillåtet på gården, så är det så. Man kan tala för sin sak, men om stallägaren vill ha det så är det bara att finna sig. Finns det inga regler tycker jag att man gör sitt bästa för att hålla sig väl med sin omgivning och fråga och anpassa sig så gott man kan. Men man kan inte kräva att folk ska sluta utöva sin sport/konst/intresse sålänge det inte påverkar någon annan - än rent själsligt. Om man inte äger marken då förstås, då kan man bestämma hur man vill ha det.

Men man gör ju sitt bästa för att hålla sig vän med andra som sagt. Då jag fått uttryckt att det kunde vara farligt att möta mig i skogen med lös häst började jag med halsring när jag red ut. Detta för att de som mötte mig skulle känna att jag kunde hålla i min häst (från marken om inte annat) om det behövdes. För andras skull, det störde ju inte mig att ha halsring på hästen.

Sen ska tilläggas att själv har jag aldrig haft den kontrollen att jag tex kunnat löslongera min häst på ena halvan medan andra ridit på den andra. Så om jag gjorde en sån sak och någon kom in hade jag avbrutit det jag gjorde, jag kan inte kräva hela ridhuset. Men om en person har den förmågan och kontrollen så hade jag inte sett att det varit ett problem. Jag kunde däremot göra andra markövningar med lös häst medan andra var där.

I det ridhuset jag rider skulle det inte vara tillåtet att ha hästen lös.
Däremot får man longera samtidigt som andra rider och det tycker jag är vansinnigt!
Hur lätt är det inte att trassla in sig i linan om en av de ridna hästarna skyggar och hoppar inåt?!
Det är ju hur som helst bättre att kommunicera och fråga hur dom tänkt sig att det ska fungera.
Min häst är också lite sprallig men hade dom intygat att det går bra så hade jag ridit. Fungerar det inte så hade jag tagit upp det med den som ansvarar för ridhuset.

Hade aldrig velat rida om ngn tränat sin häst lös samtidigt, min erfarenhet är att folk har alldeles för stor tilltro till sin egen förmåga och litar inte på att någon har så bra koll på sin häst. Man respekterar inte att hästar är hästar om man gör så, även den snällaste mest väluppfostrade och lydiga häst kan bli skrämd eller bestämma sig för att göra annat. Jag vill inte sitta på min häst när en lös häst bestämmer sig för att dra en repa. Så nej det är inte OK enligt mig oavsett vem som var först. Samma sak med att rida i halsrem. Longering tycker jag inte heller om, man tar upp väldigt mkt plats och det är lätt att det händer olyckor. Däremot tycker jag att det är ok om man tar det lugnt och det inte är för många ekipage i ridhuset.

I de ridhus där jag ridit regelbundet, tidigare, har det inte varit tillåtet att ha hästen lös om det är andra ekipage i ridhuset samtidigt. Kom det någon annan när hästen tränades lös, skulle hästen "fångas in". (I ett av dem var inte ens det ok, utan löshoppning t.ex. ska ske vid vissa tillfällen.) Det har heller inte varit ok att tömköra eller longera samtidigt som andra ekipage, om de inte tycker att det är ok. I det ena fanns det ett par kvällar i veckan då hoppning/bommar hade företräde (dvs man fick vara beredd på att folk tränade sådant), övrig tid gällde samma regler som vid tömkörning; ok om övriga ekipage tyckte att det kändes ok. I det andra ridhuset var det ok att hoppa när andra var där om övriga var ok med det.

Personligen är jag inte helt bekväm med att ha en helt lös häst på banan utan ryttare när jag tränar, vare sig det är löshoppning eller frihetsdressyr. Jag har varit med om att en lös häst (ponny) dykt upp på ridbanan då den helt enkelt tagit sig ur hagen, och vet att det inte funkar för mig (även om det funkar för min häst - så länge den lösa hästen "håller sig ur vägen" och dels låter honom vara helt ifred, dels inte rusar runt eller liknande i närheten). Jag har dock, som sagt, aldrig haft "problemet" i just ridhus pga de regler som gällt. Halsrem eller bettlöst ser jag inga problem med för egen del.

Jag håller själv på med frihetsdressyr, rider utan prylar etc en del..
Men av respekt mot andra skulle jag aldrig göra det då det finns andra där.
Det finns ett fåtal jag vet inte skulle störas alls av det. De hade jag kunnat göra sånt med om jag frågat först. De vågar säga nej om de skulle tveka minsta lilla.
Detsamma gäller trick som kan se konstiga ut och ev trigga någons häst.
Jag skulle själv inte ha problem med att någon duktig som jag känner gör sånt med sin häst medan jag rider de flesta hästar. Det har vi också sysslat med.
Men generellt har folk inte sån pli på sina djur.

Så alltså skulle jag om jag pysslar med sånt och inte har bokat ridhuset/banan på något vis genast upphöra om någon kommer. Precis som jag inte skulle börjat under tiden andra är där.

Hos oss är det väl också reglerat så att man inte stör de ridande. De går före longering/tömkörning och annat jobb.
Men jag har alltid haft samma tänk iom att jag stått på större anläggningar där inte alla är proffs.

För mig är det självklart att ngn som vill jobba sin häst lös får boka ridhuset privat och finns inte möjligheten att boka upp privat får det ekipaget avsluta om ngn kommer in och vill arbeta sin häst. Har aldrig någonsin sett /känner till någon anläggning som skulle tillåta att hästar jobbas lösa medans andra rider/tömkör/linar.

Då jag tycker situationen på vissa framhoppningar är väldigt okontrollerad känns det nästan bättre med någon som tränar sin häst lös i ridhuset. Så länge det inte är en spattig häst de tränar men jag förutsätter att ingen tränar en sådan häst lös. Jag hade nog inte brytt mig så mycket då min häst är hyfsat cool - förutom om någon häst lägger sig ned och rullar i ridhuset - hu så läskigt! :nailbiting: Men hade de kommit in när jag redan var i ridhuset hade jag förutsatt att de frågat om det är ok. Om jag kommer sist frågar jag om det är ok att jag rider. Samma vad gäller hoppning, man frågar om det är ok att ställa upp något hinder om andra rider där.

Eftersom min häst har väldigt lätt för att sparka i situationer där hon känner sig trängd hade jag definitivt inte velat rida i ridhus/paddock om där hade sprungit runt en annan häst lös. Oavsett om ägaren/den som hanterar den lösa hästen anser sig ha god kontroll över den, så är det inget som går att garantera, det är ändå levande varelser vi pratar om. Hade jag varit där först hade jag helt enkelt bett den andra personen fånga in och ha hästen "kopplad" (i brist på bättre ord) tills jag var färdig, hade personen varit där först hade jag hellre väntat tills hen var färdig. Vill man göra såna saker på en mer allmän anläggning (alltså inte i en paddock som ägs av person X, som är den som har den lösa hästen, och som du som utomstående bara fått tillstånd att rida i) tycker jag det är lämpligast för alla inblandade att boka ridhuset i förväg.

Tack för alla svar, ger mig lite insikt i hur jag bättre kan hantera situationen om den händer igen. Jag blev lite ställd inför en ovan situation o som ny i ridhuset valde jag att hålla en låg profil även om magen sade något annat. Nästa gång vänder jag i dörren o ber om en ungefärlig tid när de väntas vara klara. Mest hänsyn för alla parter...

I ridhuset där jag höll till var det tydliga regler!
På obokade tider gällde:
- är man ensam i ridhuset är det helt ok att ha hästen lös, kommer någon in ska hästen fångas
- tömkörning/longering är okej sålänge övriga i ridhuset tycker det. Alltså fråga alltid först. Lika vid hoppning

Ville man vara säker på att kunna göra det man tänkt så bokar man!

Jag skulle inte tycka att det är okej att behöva vänta för att en person blockerar ridhuset för att ha hästen lös. Ska man göra aktiviteter där man bör vara själv så får man boka.

Tack för alla svar, ger mig lite insikt i hur jag bättre kan hantera situationen om den händer igen. Jag blev lite ställd inför en ovan situation o som ny i ridhuset valde jag att hålla en låg profil även om magen sade något annat. Nästa gång vänder jag i dörren o ber om en ungefärlig tid när de väntas vara klara. Mest hänsyn för alla parter...
Jag hade hellre kollat upp satta ridhusregler och vad som gäller från de som äger/driver ridhuset ! Troligtvis finns ett regelverk och betydligt lättare för dig att isåfall känna till dem än att måsta stanna och vända i dörren om det egentligen finns uppsatta regler som gör att du skulle slippa chansa . Oftast finns det såna regler som sagt .

@Nepeta I dina kläder hade jag tränat min häst till att bete sig ordentligt under ridpassen. Jag hade som flera andra antagit att personen med den lösa hästen kan kontrollera den och att vi kan samsas om ridhuset. Om inte ridhusreglerna säger något annat vill säga.

Jag tycker överlag att det finns väldigt många som överskattar sin förmåga att hålla reda på sin häst samtidigt som de tillåter hästarna att göra både det ena och det andra. De tycker jag det är otäckt att dela ridhus med. Min häst får inte bete sig hur som helst och sparka efter andra hästar och jag förväntar jag mig samma sak av andra ryttare och hästar.

Hej!

Jag hade aldrig jobbat löst med min med andra hästar i ridhuset. Det är en stor säkerhetsrisk åt alla håll, min häst kan flippa, ryttarnas hästar kan flippa, det kan bli bråk och skador. Nej tack helt enkelt.

Sen hade jag inte heller gått in i ridhus där det var lös häst, av samma orsak (utöver säkerhetsrisken om den lösa hästen plötsligt får för sig att dra ut genom dörren). Var den lösa hästen där först får de göra klart eller om ridhusreglerna säger så inte längre vara lös. Många ridhus jag varit i har inte tillåtit lösa hästar (eller longering när folk rider). Vet man att man ska ha lös häst får man väl boka ridhuset en viss tid eller acceptera att man inte kan jobba löst om någon kommer.

/Lavinia

Jag har inga problem med lös häst när jag rider.

Skulle den lösa hästen dra en repa från den som tränar gör jag bara halt och väntar precis som om någon åker av och det blir lös häst av den anledningen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka