Är jag nybörjare?

G

geggal

Nu vill jag ha lite hjälp att definiera min ridning :) Jag tycker att det är så svårt när man ska beskriva för folk på vilken nivå man ligger - det är ganska jobbigt att räkna upp det man kan ;)

Jag började rida i 8-årsåldern på en ridskola där jag åkte av varannan lektion. Blev hästrädd och slutade rida efter ca 2 år.

Tog upp allt igen tre år senare på en annan ridskola där man var glad om hästarna galopperade en långsida utan att sakta av ;) Hoppade kanske högst 40 cm och kunde på min höjd göra en skänkelvikning i dressyren. Red där till femtonårsåldern (alltså ca 5 år) då jag antagligen inte hade så stora krav på att lära mig, tyckte att det var mysigt som det var.

Efter denna ridskola nummer två hade jag alltså inte lärt mig jättemkt konkreta dressyrövningar eller fått till någon bra hoppteknik, men jag var stabil i sadeln och van att pyssla om hästar.

Är nu 20 år och har tagit upp ridningen igen, ridit en termin. Håller på med skänkelvikningar och framdelsvändningar. Jag kan rida en häst i form, kan fortfarande inte hoppa speciellt bra.

Är jag en erfaren nybörjare kanske? Eller vad skulle ni kalla mig?

Sv: Är jag nybörjare?

Erfaren nybörjare var en bra beskrivning:D

Du saknar säkert fortfarande mycket av grunderna i ridningen, trots att du kan hålla balansen bättre nu och inte åker av varannan gång. Så länge man inte kan grunderna så kanske man inte kan kalla sig van ryttare, så din beskrivning var perfekt tycker jag.

''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

Senast ändrad av en moderator:

Ja nybörjare vär du men om viljan finns där så kan du lätt komma om dom som har hållit på med hästar längre än du:D

Tack för svaren! Då måste jag ju självklart ställa den obligatoriska följdfrågan (som är omöjlig att svara på ;) ) --> vilka steg tänker ni att jag bör nå förbi för att kalla mig en van/erfaren ryttare?

Nu vill jag ha lite hjälp att definiera min ridning :) Jag tycker att det är så svårt när man ska beskriva för folk på vilken nivå man ligger - det är ganska jobbigt att räkna upp det man kan ;)

Jag började rida i 8-årsåldern på en ridskola där jag åkte av varannan lektion. Blev hästrädd och slutade rida efter ca 2 år.

Tog upp allt igen tre år senare på en annan ridskola där man var glad om hästarna galopperade en långsida utan att sakta av ;) Hoppade kanske högst 40 cm och kunde på min höjd göra en skänkelvikning i dressyren. Red där till femtonårsåldern (alltså ca 5 år) då jag antagligen inte hade så stora krav på att lära mig, tyckte att det var mysigt som det var.

Efter denna ridskola nummer två hade jag alltså inte lärt mig jättemkt konkreta dressyrövningar eller fått till någon bra hoppteknik, men jag var stabil i sadeln och van att pyssla om hästar.

Är nu 20 år och har tagit upp ridningen igen, ridit en termin. Håller på med skänkelvikningar och framdelsvändningar. Jag kan rida en häst i form, kan fortfarande inte hoppa speciellt bra.

Jag har ägt kanske tio hästar, haft fler på foder. Ridit dagligen den senaste tio åren och är ingen stjärnryttare alls. En hobbyryttare.

Hur duktig man är att rida om man är nybörjare eller ej, det är ju en relativ fråga. Min son som nu ridit i ett år, kanske 30 ggr, anser absolut inte att han är en nybörjare, även om han inte kan rida en häst i form. Han känner sig rätt kaxig på hästryggen och vill rida "hopplektion", så inte är du nybörjare. Du har ridit i många år. Däremot verkar du inte värst utbildad, vet inte om jag ens är mer utbildad. Men jag har långt mer hästerfarenhet än dig, som kommer av många års hästägande.

Så det går inte att sätta två ord på vad man är "erfaren nybörjare" säger inget. Däremot säger din historia massor. Så frågar någon är du nybörjare, så skall du svara nej. Vill de veta mer, så berätta din historia. Men du kan gott säga att du kan rida. För det vågar jag göra.

Hälsning Maja

Tack för svaren! Då måste jag ju självklart ställa den obligatoriska följdfrågan (som är omöjlig att svara på ;) ) --> vilka steg tänker ni att jag bör nå förbi för att kalla mig en van/erfaren ryttare?

Jag vågar påstå att jag är en van/erfaren ryttare. Jag har ju ridit dagligen i många år, så van och erfaren är jag. Men duktig och utbildad, det är en helt annan fråga.

Hälsning Maja igen

Om vi säger så här, jag söker just nu en fodervärd till en häst och har som krav att ryttaren ska vara mjuk och trygg. I den kategorin passar du alldeles utmärkt tror jag.
Du har pysslat några år med hästar och verkar mjuk och ödmjuk och trygg med det du kan.
Någon nybörjare är du inte men det beror ju helt på vad du ska göra, skulle du bli medryttare på en häst som går medelsvår så skulle du vara nybörjare i deras vanliga ryttares ögon men skulle du rida som "vanligt" på en "vanlig" häst så är du inte nybörjare.
Jag skulle om jag var du säga att du har ridit och pysslat med hästar i x antal år på en lägre nivå;)

Jag har ridit i 12år, haft egna hästar(3 egna och en foder) i 7år och innan det medryttarponny som var som min egen. Men jag har aldrig gjort en skänkelvikning.:D:o
Så jag är totalt nybörjare i dressyr och hopp, men ingen nybörjare då det gäller att sitta på hästen och sköta och hantera den.:D
Svårt att avgöra det där. Men jag skulle nog inte kalla dig för nybörjare.:laugh:

Tkr inte du är nybörjare, för du har ju ändå hållit på med hästar flera år. Vet inte riktigt vad jag ska räknas som, räknar mej väl inte som nybörjare, men inte som rutinerad heller. Har själv hållit på med hästar i 11 år nu (är 17år), har haft medryttarhästar i ca 1 ½ år, är inne på min andra egna häst nu, (haft egen häst sammanlagt ca 1 ½år), har ridit på ridskola i 10år, har även jobbat i travstall och ridit många hästar där.
Jag har aldrig tävlat förutom klubbtävlingar, kan teoretiskt öppna,sluta, galoppombyten mm. Men är inget som sitter perfekt. Men har ett fullblodsto på 5år som gått på banan tills för 6 månader sen och är inte en häst som jag skulle kalla lättriden.
Att placera människor hur bra de är, är jätte svårt att säga. Jag tycker mer att man är en nybörjare när man inte har koll på hästen, det är mer den som springer runt med dej, och om du inte är så van vid olika situationer.

Håller med det som någon skrev att rid/häst van kan man vara utan att vara duktig. Och så kan man vara jättebra på att rida utan att vara så hästvan:D

En sak som jag insåg när jag leta medryttare till min pålle är att folk kan vara hur ridvana som helst och jätteduktiga på att rida, utan ha någon hästvana överhuvudtaget. En tjej som var och prova kunde definitivt rida min häst bättre än vad jag gör, men hon hade inte koll på "runtomkringarbetet" överhuvudtaget, kunde knappt fånga en hästen i hagen och förbereda för ridning:crazy: Hade gått många år på ridskola där det inte ingick någon hästhantering utöver ridningen.
Kontentan är i alla fall att rid/hästvana kan betyda mycket och att man lär sig helt olika aspekter av hästeriet beroende på om man rider på ridskola eller privathäst.

Jag tycker egentligen att det bli lite fel när man ska dela in ryttare i olika "fack".

Ska man definiera var man ligger kunskapsmässigt, är det väl mest "objektivt" att följa riktlinjerna för Ryttarmärke I-IV och brons-guld, samt tävlingsklasserna i dressyr, hoppning, fälttävlan etc. Men man kan ju ligga på t ex LA-nivå i dressyr och LC-nivå i hoppning eller tvärtom. Och de teoretiska kunskaperna kan ju vara större eller mindre ...

Sen kan man ju vara en mer eller mindre god ryttare för den nivån man är på. T ex finns det "goda" ryttare på t ex Ryttarmärke I-nivå, med bra balans, mjuka händer och känsla för hästen. Medan det finns "sämre" ryttare på LA-nivå, med motstridiga hjälper och sned sits.

Och en duktig tävlingsryttare kanske inte alltid är den som är bästa unghästryttaren.

Så det finns många definitioner. Här är en länk till utbildningstrappa baserad på kunskapsnivå, där du kanske kan se lite var du ligger och vad nästa steg kan vara:

[url]http://www.freewebs.com/callimac/utbildningsplan.htm[/URL]

Jag skulle inte definiera dig som nybörjare. Kanske nivå tre i dressyren och nivå två i hoppningen, enligt den utbildningsplanen (fast utbildningsplanen kan ju skilja en del mellan olika ridskolor).

Senast ändrad:

Jag har lite samma funderingar som du. Jag skulle inte vilja deffiniera mig själv som nybörjare... men vad är jag annars? Vilken nivå kan man säga att jag ligger på?

Jag är 30 år och började på ridskola i vuxen ålder (för 3,5 år sedan) men innan dess har jag i princip bara åkt häst några gånger som barn. Ett par turer på islandshästar blev det väl också innan jag började på ridskolan.
Sen jag började på ridskola så har jag ju då lärt mig att rida. Jag kan skritta, trava och galoppera i hyffsad form (tror jag), jag klarar att få till en och annan okej skänkelvikning och framdelsvändningarna blir oftast okej. Arbetstraven är oftast ren katastrof, då jag inte alls lyckas sitta ner i traven. Hoppningen går rätt bra ibland, men det kan lika gärna gå helt åt skogen. Har dessutom aldrig hoppat högre än 60-70 cm och aldrig en hel bana. Har aldrig varit med på nån tävling, inte ens en pay & jump eller clear round. Däremot har jag hoppat in och hjälpt till som banpersonal på en del tävlingar som klubben har anordnat. Både pay&jump och större tävlingar upp till nationell nivå.
Under en period (ca 6 månader) då jag var arbetslös så var jag i stallet i stort sett varje dag och hjälpte till med mockning, in/utsläpp, borstning av lektionshästarna och sånt där. Ledde hästar på handikappsridning, hjälpte barnen att sadla o tränsa, ledde hästar på handikappsridningen osv.

Så... "oerfaren feg medelmåtta" kanske? :confused:;)

Tycker att Van/erfaren motsvarar LA nivå, ungefär

Jag tycker att det är jättesvårt att kategorisera ryttare! Om man har ridit på ridskola, en gång i vecka i ett visst antal år, så har man förmodligen avancerat i grupperna och rider inte längre i nybörjargrupp utan lite mer avancerat. En person som har ridit säg 6 år på ridskola, är alltså hyfsat utbildad i "lektionshästridning". Om samma person kommer upp på en privathäst, som kanske inte alls är speciellt skolad, inte lika stabil som en ridskolehäst, kanske lite tittigt och hoppig längs stigen, etc. och ska rida ut en sväng i skogen i alla gångarter, med backar, något litet hinder och lite annat, så tror jag att den personen skulle känna sig ganska osäker och kanske som en nybörjare.

Beror lite på vem som frågar. När jag svarar någon som inte håller på med hästar så kan jag säga att jag är en hyffsat avancerad ryttare. Men är det en hästmänniska som frågar kanske jag svarar att jag ligger nånstans runt Lätt A nivå, rider skolor o sånt.

Kolla dressyrprogrammen och jämför övningarna med vilka övningar du känner att du behärskar, så kanske du kan ge ett svar nästa gång :)

Nybörjare är man om man nyss börjat rida, och det verkar ju inte vara ditt fall. :)

Jag har en häst men är inte så duktig än, för jag lärde mig inget under mina 10 år utan häst. Nu när jag kan rida lektion när jag vill blir jag säkert bättre... Däremot har jag ju massor med hästerfarenhet och kunniga ryttare omkring mig!

Sen tänkte jag också säga att jag gör galoppombyten och trav-skänkelvikning nästan varje ridpass, så det säger inte så mycket. Det beror bara på att min häst kan. Då är det inte särskilt svårt faktiskt.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 767
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar