Är jag mesig?

MM

Trådstartare
Ska ha mina kaniner ute i vinter för första gången. Dom har bott ute nu sedan i juni. Men nu börjar det bli kallare och jag tycker synd om dom som sitter ute.

Hur många grader kallt klarar dom egentligen?
Dom har mycket halm och har boat sig en grop som dom sover i och ser ut att må jättebra. Men ändå blir jag osäker.
Det måste ju vara svinkallt att bo ute i -10?

Sv: Är jag mesig?

Har dom ett hus som håller frostfritt med mycket bomaterial borde dom klara sig alldeles utmärkt! Halm i kombination med kaninpäls isolerar bra så länge den är ren och torr.

Jag har haft utekaniner i flera år året runt och har då haft ett halmat hus som enda skyddet och dom har mått kanon!:)

Jag har mina ute och de mår toppen. Det viktigaste är att de har skydd från väder och vind och får bra mat så klarar de -20 och lite till.

Tack för era svar :)

Just nu bor dom inne på altanen som är vind och vattensäker.
Klarar dom sig så?
Finns möjlighet att sätta in ett element så blir det aldrig under nollan. Vi brukar ligga där runt på nätterna nu.

Om inte så snickrar vi ihop isolerade hus till dom i veckan men för tillfället mår dom super iaf.

Tack för era svar :)

Just nu bor dom inne på altanen som är vind och vattensäker.
Klarar dom sig så?
Finns möjlighet att sätta in ett element så blir det aldrig under nollan. Vi brukar ligga där runt på nätterna nu.

Om inte så snickrar vi ihop isolerade hus till dom i veckan men för tillfället mår dom super iaf.

Hej!
Där klarar de sig fint. Det behöver inte vara isolerat huset. Jag har i dagarna tagit in min gamling på logen. En stor bur att springa i, fylld med halm och ett hus att hopp in i. Det finns även en stubbe som han gärna sitter på och en liten "bänk" att sitta och titta ut genom fönstret. Han ser väldigt nöjd ut :)

Vi har alltid haft isolerad bohåla, men det kanske inte är ett måste. Hade ingen värme i den alls. Två kaniner tillsammans i en halmad håla värmer sig själva. Min syster har utekaniner nu och har gjort likadant. Det viktiga är att bohålan är torr och att det inte blåser in i den. Det är enkelt att skruva ihop en isolerad bohåla om man vill ha det och behöver inte kosta så mycket. :)

Dom kommer att sätta ordentligt med päls och lägga på sig hull så du behöver inte oroa dig.

Då har jag kvar dom som det är.

Dom har mycket halm och bra mat men är inte i samma bur. Då har jag inga kaniner kvar.
Dom har redan satt en ordentlig päls.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 216
Senast: Efwa
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 484
Senast: Calmiche
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka