Är jag kinkig, eller var det lite avsnoppat?

Sammet

Trådstartare
Har nyligen bytt försäkringsbolag från Agria till ett annat.

Det tog en herrans tid att få papprena, vilket jag blev förvarnad om eftersom de höll på att byta system. Så ok...

Men när de kommer så ser jag att hon glömt att jag skulle ha autogiro och betala per månad. Istället vill de att jag hostar upp ett par tusenlappar...

Så jag mailar deras kundtjänst och ber att dom ringer upp.
Jag anger kundnummer.

De ringer upp samma dag (idag).

När jag förklarar mitt ärende och hon tittar på min försäkring så börjar hon prata om en bil... "Vad då bil? Jag har ingen bil?" svarar jag förvånat.

Jaha, jag tittade bara på ditt ärendenummer säger hon. (som jag VET att jag skrev rätt för jag satt med papprena framför mig och skrev av).

Hon förklarar att hon inte kan göra något eftersom hon är på fel avdelning men att jag ska prata med deras djuravdelning.
Sure...

Nu till vad som jag blev lite förvånad/kinkig över, som jag kände lite... "Va?" över...

När jag säger att jag sitter på mobil (har ingen fast telefon) och att jag önskar bli uppringd av dom så svarar hon att "det är så många idag som har mobil och vi kan faktist inte sitta och ringa upp alla, du får ringa dom själv".

Men hon skulle vara snäll och koppla mig...
För denna gång...

Notera att misstaget är gjort hos dom, jag bad om autogiro vilket de inte gett mig... trotts det anser hon att hon är "snäll" som kopplar mig... :grin: Kan säga att jag Inte sa att jag tyckte det...

Fast jag kanske är bortskämt?
För hos Agria lämnade man ett meddelande på deras hemsida så blev man uppringd... långt ifrån hur ineffektivt som det nya bolagets service är...

Å andra sidan vill jg inte heller gå tillbaka till Agria efter att jag ansåg att allt deras försäkringsagenter gjorde var att argumentera emot varför de inte ska betala ut försäkringspengr när hästen blev skadad, eller som i första fallet, när hästen blev utdömd av en bogskada, och de ansåg att det var en hälta, för hästen kunde ju inte gå... Överklaga... det vägrade de låta mig göra...

*suck*

Finns det Något försäkringsbolag som inte vill vara otrevlig elelr lura mig?

Blev visst lite gnäll... :o :crazy: :D

Tur att mina hästar sälland blir skadade... :laugh:

Sv: Är jag kinkig, eller var det lite avsnoppat?

Jag blev faktiskt riktigt snorkigt behandlad av Folksam häromdagen, apropå deras semesterbemanning (som tydligen är obefintlig?!).

Måste säga att om hästen inte var för gammal för att byta bolag, hade jag bytt samma dag. Direkt. Omgående. OCH berättat exakt VARFÖR jag bytt.

Nu fick jag nöja mig med att sakta gnissla tänder och sakligt bemöta den otrevliga tonen och de helt galna beskeden.

Försäkringsbolag är asgamar och inget annat. De har fanimej klausuler mot det mesta och har man råkat missa det beror det på att det står kursiverat i storlek 2 och Symbol som teckensnitt. Att de på detta dessutom är otrevliga jäklar att kommunicera med tar bara priset. Verkar som om de i ett oligopol på senare år enats om att inte betala ut skadeersättningar i mer än 10% av rättfärdigade fall. Jag hade en dispyt med Länsförsäkringar om ett bilinbrott och jag blev rosenröd av deras idioti och policy inkonsekvens och jag kommer att överge dem som nu varandes helkund.

Och jag har motsatt erfarenhet av försäkringsbolag. I de ärenden jag har haft avseende häst, bil, boende och skadestånd så har jag för det mesta fått ett mycket bra bemötande och snabb och korrekt handläggning av mina ärenden.

Jag kan förstå hur du känner dig!

Jag har också haft problem med försäkringsbolag..
Min häst blev sjuk, blev behandlad 5 gånger på rad, ingen förbättring, vi åkte och röntgade hästen (försäkringsbolaget krävde detta) och det visade vara en förtjockning i hovleden. Hästen hade nu stått (gått i sjukhage och stått i box) i sex månader. Försäkringsbolaget bestämde att hästen inte skulle bli utdömd då det fanns en liten chans att den skulle bli bra. De krävde att hästen skulle stå i två månader till.. Det var vinter, bor i norrland, is och snö och hästen gick inte att sko pga smärtan i hovleden.. Ringde till agria när dessa två månader hade gått och frågade vad vi skulle göra, de svarade veterinärbesiktning. Hästen var fortfarande halt, då tyckte det att hästen skulle vila ytterligare en månad.. men då satt vi ner foten och sa att det inte gick för sig, vi kunde inte låta hästen lida något mer, hade den inte blivit NÅGOT BÄTTRE ALLS på 8 månader skulle en månad knappast förbättra något.
Efter en lång tvist gav dom sig.
Det handlade om en summa över hundra tusen så det var väl därför dom höll på och bråka men jag tycker det var svinigt gjort.

Aja, lycka till

*delvis knapplån*

Jag kan tillägga att det försäkringsbolag jag har bytt till marknadsför sig som ett bolag för den "lilla människan" dvs, de säger sig bry sig om sina kunder...

Eller hur...

*suck*

alla bolag har sina fördelar, fördelen med just agria är deras kundtjänst som är stor och där alla kan häst.

missnjöda kunder kan du finna hos alla bolag.

Jag kan säga att för mig har det varit tvärt om nu i sommar. Kunde inte komma i kontakt med någon hos Agria utan blev hela tiden hänvisad till mitt lokala ombud. Nu handlade mitt ärende om att det blivit fel på autogirot p g a att jag blivit skimmad. Så där var ju inte direkt så mycket som ombudet kunde göra åt det. Men det var lögn att komma till någon som kunde besvara mina frågor på bolaget. Jag kopplades runt både hos Agria och Länsförsäkringar, kundtjänster, försäljare och reklamationer rubbet utan att få hjälp. Så efter X antal timmar i telefon gav jag upp.

Facit blev att numera är alla hästarna i Folksam och det gick smidigt och lätt med ett telefonsamtal.

Tror det beror på vem man råkar få i andra änden

Hade din häst "förvandlats" till en bil:confused::confused:
Låter otroligt märkligt!

Har du skickat in autogiroanmälan?

Det kan vara en miss där.

Brukar inte vara problem att ringa sitt bolag eller sitt ombud om du har fått det upplagt på årsbetalning istället för autogiro månad, det rättas och sista betaldatum flyttas fram och man kan bortse från fakturan.

Viktigast är autogiromedgivandet från dig som kund.

Ringer man sitt bolag kan du trycka nr för att komma direkt till djur avdelningen (vet ej om det gäller alla bolag)

jag tänker inte uttala mig om försäkringsbolaget, men däremot att du ville bli uppringd på din mobil och är det så att du måste vänta en längre tid för att få svar/hjälp av en viss person, så kan man väl förvänta sig/kräva att bli uppringd, men när man suttit i kundtjänst så vet man också ex antal personer varje dag som vill att man ringer upp, detta tar ENORMT massa extra tid och därför gör man inte det om det inte finns bra skäl för det. Vilken ofta slutar med att du som kund får sitta i en lång telefonkö...

alla bolag har sina fördelar, fördelen med just agria är deras kundtjänst som är stor och där alla kan häst.
missnjöda kunder kan du finna hos alla bolag.

Visst! När jag hade frågor om min hästförsäkring blev jag bara
vidarekopplad och det enda jag hade
när jag pratat klart var en lista med fler nummer till människor
som inte kunde hjälpa mig. Surt!

då blir det att vänta ett år till med att ändra försäkringen.

Jag kan ju tycka att du får skylla dig själv lite om du anser att du inte har råd att ringa på grund av att du har mobil. Det är ju något du valt själv.

Å andra sidan är det god service att ringa upp en kund som ber om det. Dock måste man då som kund ha förståelse för att företaget inte har tid att jaga en om man nu inte svarar vid första samtalet och även att inkommande samtal går före utgående.

Jag har aldrig blivit snorkigt eller illa behandlad, iofs har vi inte haft så många skador på våra hästar som krävt ersättning men ändå.

Ungtuppen ådrog sig en skada i ögat för några år sedan, då befann han sig på unghingstbete och det blev en märklig procedur. Jag skulle skadeanmäla detta, och insåg att jag behövde en viss hjälp för att klara av att fylla i alla papper.

Jag ringer till min agent eller vad man ska kalla honom, en underbar man med en bred mycket godmodig dialekt. Han svara bara, lilla gumman, berätta när det hände, vilken skada och ditt försäkringsnummer så ordnar jag resten. Inte ska du hålla på med sån, det är mitt jobb det.
Skicka sen räkningarna till mig, eller faxa dom samt till vilket konto pengarna ska gå. Detta kan du göra fortlöpande, så slipper du ligga ute med alla slantarna för skadan. En sådan ögon skada kan ta tid, och många besök av veterinär.

Det är bara att konstatera, ibland har vissa människor hamnat på fel plats sas.

Jag har i hästärenden aldrig blivit otrevligt bemött hos försäkringsbolag. Men det är säkerligen bara tur!

Jag bytte till Sveland med min ena häst för några månader sedan. Gjorde upp försäkringen med ett ombud, gick bara in på Svelands hemsida och tog det ombud som geografiskt fanns närmast mig. Blev enormt trevligt bemött av henne, hon ringde upp när hon råkat sagt fel i en småsak, men hon ville absolut att jag skulle förstå rätt osv.
Sveland hade tydligen även referenser från nöjda kunder just i det att bli trevligt bemött. Lite personlig touch liksom.

Ja det tycker jag med...

Men det var vad hon sa... Att hon bara hade hand om sådana ärenden och att det var därför hon inte kunde hjälpa mig.

Hade din häst "förvandlats" till en bil:confused::confused:
Låter otroligt märkligt!

Jag kan ju tycka att du får skylla dig själv lite om du anser att du inte har råd att ringa på grund av att du har mobil. Det är ju något du valt själv.

Att jag inte har någon hemtelefon är inget frivilligt, glatt val, utan ett faktum jag får leva med för att inte riskera att bli hittad av en gammal pojkvän, utifall denna skulle flippa och få för sig att söka upp mig, vilket är fullt möjligt. Och vad han skulle göra då vill jag inte ens tänka på...

Ibland Finns det anledningar bortom de självklara...

Jag kan inte skriva mig på min adress, inte ha vanlig telefon (fast jag har fått tips om IP-telefon men inte orkat ta tag i det ännu), alltid ha folk runt mig/kompis med mig 24h/dygn när jag åker på semester till ett ställe dit jag vet att han också åker samma vecka varje år... På samma semester som jag hela tiden måste se vem som står bakom mig, oavsett om jag är i affären, eller om jag är ute på puben med vänner och festar.

Jag har dock slutat ta olika vägar hem från jobb/skola, se mig över axeln när jag är på hemmaplan, och att ta upp nyckeln ur väskan och hålla den utsridd mellan fingrarna i handen när jag går på mörka ställen, eller bara närmar mig hemma.

Alla kan inte leva normalt.

Senast ändrad:

Men det måste väl vara så att mejlet reggats fel, d.v.s. kopplats till en vanlig försäkringshandläggare istället för en som är inriktad på djursidan (om de nu har den uppdelningen). När hon kör i ditt kundnummer så kommer alla dina övriga försäkringar upp och det var väl därför hon började prata om bilen?

Jag har alltid haft AGRIA och alltid varit nöjd men jag valde att försäkra mitt föl i IF eftersom jag inte kunde få en fast självrisk i AGRIA. Jag hoppas verkligen att jag inte ska behöva kontakta dem ang. en skada men är änså lite nervös eftersom jag inte vt hur bra skadehantering de har.

Jag har itne någon bil, och skickade bara ett vanligt mail med mitt kontonummer i mailet, så jag tror inte det registrerades någonstanns.

Fast det i sig var väll inte så farligt, det som var irriterande var hennes sätt att bemöta mig på. :)

Jag bytte till Sveland med min ena häst för några månader sedan. Gjorde upp försäkringen med ett ombud, gick bara in på Svelands hemsida och tog det ombud som geografiskt fanns närmast mig. Blev enormt trevligt bemött av henne, hon ringde upp när hon råkat sagt fel i en småsak, men hon ville absolut att jag skulle förstå rätt osv.
Sveland hade tydligen även referenser från nöjda kunder just i det att bli trevligt bemött. Lite personlig touch liksom.

Sådant bemötande är guld värt! Vad glad man blir när dom är trevliga och serviceminded! :)
Själv så har jag avslutat alla mina försäkringar hos LF/Agria "tack vare" Agrias väldigt otrevliga (kvinnliga) ombud här i Västeråstrakten. Nu har jag allting hos If, är mycket nöjd, och hästförsäkringarna har fortfarande fast självrisk...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka