Är jag för stor / ska man sko hästen ?

P

pooutinoouti

Jag är ca.170 lång är jag då för stor för en maxad c-ponny ? 139 stor ? Hon som har den nu är 179. Jag vill hyra den på foder i något år eller två högst två. Är jag för stor då ? Jag vill hoppa mest men klart inte varje dag men jag vill TÄVLa i hoppning.

Om man har en ponny som man ska tävla ska man ha sor eller inte då ? Eller ska man bara ha skor fram ,. det är ju olika från häst till häst men om den klarar att gå halvskodd kan den väl lika gärna göra det eller sliter det för mycket ? / MVH Louise

Sv: Är jag för stor / ska man sko hästen ?

Ja, du är för stor.
Det ska helst inte skilja mer än 20 cm mellan ryttarens längd och hästens höjd om ekipaget ska se något så när vettigt ut.
Sedan finns det förstås undantag av typen att en kraftig och bred tinker på 145 cm kan bära en större ryttare och tyngre ryttare än en ädel ridponny på 145 cm.

Om du tänker hoppa med ponnyn MÅSTE den och du vara något så när i rätt storlek för varandra, annars kan inte ponnyn göra sitt bästa. Du ska nog inte väga mer än omkring 55-57 kg heller om du tänker dig att hoppa på träningar och kanske också tävla.

Varför lånar du inte en större häst i stället?!

Vad gäller skor är det väldigt få hästar som kan gå utan skor runt om, när de rids och tränas regelbundet. Så jag skulle rekommendera skor fram, och gärna också bak. Då har du dessutom något att sätta broddarna i när det blir halt i vinter.

:)

Okej ,men jag väger bara ca.45 :/ .... lång å smal .....

Hej úndrar en sak om ang för stor.... jag är 160cm lång och väger 95kg har ett varmblod (halvblodsbyggd) på 162cm manjhöjd..vi rider mest skogsridning och han är pigg och frammåt...undrar bara om jag kanske väger för mycket? Hur visar hästen det? tacksam för svar

Svankar han när du rider ?

Nej jag märker ingenting...reagerar inte när jag sitter upp. (har hört att de kan "stappla" till)

Okej nä den är ju rätt stor själv så jag tror inte det är någon fara men jagär inte expert.....

Nä det är inte lätt att veta..men han är rätt het och man borde ju tycka att om han tyckte jag var för tung så skulle han inte springa på så mkt som han kan gör ibland...

Hej úndrar en sak om ang för stor.... jag är 160cm lång och väger 95kg har ett varmblod (halvblodsbyggd) på 162cm manjhöjd..vi rider mest skogsridning och han är pigg och frammåt...undrar bara om jag kanske väger för mycket? Hur visar hästen det? tacksam för svar

Hur länge har du ridit denna häst??

Jag är ca.170 lång är jag då för stor för en maxad c-ponny ? 139 stor ? Hon som har den nu är 179. Jag vill hyra den på foder i något år eller två högst två. Är jag för stor då ? Jag vill hoppa mest men klart inte varje dag men jag vill TÄVLa i hoppning.

Om man har en ponny som man ska tävla ska man ha sor eller inte då ? Eller ska man bara ha skor fram ,. det är ju olika från häst till häst men om den klarar att gå halvskodd kan den väl lika gärna göra det eller sliter det för mycket ? / MVH Louise

Ja du är för lång!

Om en häst som går med för tung ryttare ser man det ganska lätt från baken.
Det blir en fram och en bak av hästen, hänger inte ihop. Får inte igång bakbensaktiviteten och går ofta med högt huvud. Blir extra tydligt när man rider arbetstrav och minskar traven, detsamma i galopp.

Vissa hästar är viktbärande trots låg mankhöjd och tvärtom, 95 kg på en travare kan vara lite mycket, speciellt om omställningen från travare till ridhäst har gått snabbt.

Men som sagt det är mkt individuellt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 884
Senast: Gunnar
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 369
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?