Är jag för stor för pnny;s?

H

hejlisa

Hej ! Jag heter Lisa och är 164 cm lång och väger runt 58 kg, Kan jag rida ponny;s eller är jag för stor?:confused: Om jag kan rida ponny;s vilka kan jag då rida? B, C, D? Tacksam för svar! :) :banana:

Sv: Är jag för stor för pnny;s?

Tycker nog du borde kunna rida alla D-ponnier, men kanske inte de aldra minsta av C-ponnierna..

En D-ponny skulle passa dig fint!

de större c-ponnys och d-ponnys skulle funka :D. och så storhäst så klart.

Större C-ponnyer och D-ponnyer skulle nog funka för dig. Och så kan du ju såklart rida storhästar också.

Sv: Är jag för stor för ponny;s?

okej tack allihopa ;D
Om man ska köpa en ponny, vilka raser är bäst som "första ponny"?
Finns det några som är billiga i drift, om man säger så?:rofl:
:p

okej tack allihopa ;D
Visst kan du rida ponny:)

Nja alltså billig i drift är nog ingen häst eg, oavsett ras eller str.
Det är ju mer än bara en box och lite mat hästen behöver.
Dessutom är ju varken stallplats eller foder direkt gratis.
Men ponnyn behöver ju även tand och veterinärvård regelbundet, hovvård, utrustning m.m.m

okej tack allihopa ;D

Jag skulle inte titta så mycket på ras, utan mera på hästens lynne. Växer du ännu? Om, så satsa på stor D-ponny el häst.
Billig i drift är ju ingen, men köp inget problem(häst med skador) Kolla att hästen har bra hovar och ben. inga hovar ingen häst.
Jag vet att det är olika från häst till häst, men New Forest ponnyer tycker jag att är rätt tåliga, samtidigt som de är mångsidiga och har trevligt lynne.

Klart du kan rida ponny. D-ponny och större c-ponny.

Jag tror, rätta mig om jag har fel, att ju grövre och lugnare häst desto mindre foder, min nordis kostar på hela året ca 1500kr (bara hösilage (50 öre kg MYCKET billigt), halm o mineraler)i foder medans min väldigt smäckra och hispiga, tycker jag andra säger att hon är lugn, travare kostar ca 5000 (hösilage+en massa kraftfoder) så där är ju stor skillnad. Han har dåliga hovar och måste skos ofta +lite hovbölder (ca 7000 kr per år), hon behövs nästan aldrig verkas och har jättefina hovar (hovis jämnar till det och kollar när han tar den andra, men nu är det 6 månader sen han behövde ta något = på ett år har jag betalat 300 kr för hennes hovvård, fast då räknar jag inte med kaffe, kakor, och samtal med tjabbig hovslagare) som inte behövs skos. Försäkringar kostar mycket olika, innan betalade jag totalt 1200 kr om året för båda efter en höjning av livvärdet på nordisen är det nu 3000kr om året. Hon behöver täcken då och då kanske 1000/år, hon var sjuk en gång i vintras - veterinär + medicin 600+5000 kr
Jag har två hästar för sällskapets skull, annars kostar ju stallplats mellan 500+5000 (?). Utrustning (har kvalitetssaker så det håller länge) som benlindor, stängsel osv betalar jag nog 2000 kr om året för men då använder jag nog rätt lite. Som strö har jag gratis spån till den ena och spån och torv blandning till den andra (180 kr i månaden ungefär). Vaccineringen kostar nog 800 för både (hästinfluensa). Tänderna har jag inte behövt raspa än.

Inte att förglömma BENSIN - ligger nog på 1000 kr i månaden, lediga dar för hovslagar besök, den egna utrustningen, har säkert glömt en hel massa.
Dessa siffror tror jag det är många som kommer att tycka är väldigt låga, och det är det med, hade det inte varit för mycket jobb, kontakter och att vi är några som ställer upp och hjälper varandra så hade det aldrig varit såhär billigt...Men jag tror att visst finns det pengar att spara på en häst som är billig i drift men det är nog förhållandevist marginellt, bättre att köpa en häst som man verkligen faller för.

Lycka till

okej, tack så mycket. Det låter rätt billigt, men det är ju som du säger, desto mer kontakter desto lägre kostnad kan man komma ner till.

Är new forest en bra första ponny? Har också tänkt på varmblod, någon som vet?:p

om jag skulle köpa en ponny, vad ska jag då statsa på?
jag har ridit i ungefär 6 år och har haft ett antal medryytárhästar. Min kompis har även ett eget stall där jag brukar få hjälpa till. Jag gill ar båda hoppning och dressyr, men mest hoppning. Vilken ras är mest lämpad? och vilken storlek?:banana:

varmblodstravaren är en suverän första häst. tycker jag! Det finns flera vbltravare som ligger nästan nere på ponnymåttet.

om jag ska köpa en ponny om nåt år, skulle jag kunna köpa en maxad c-ponny? eller är det helt uteslutet? fyller 15 i höst, jag tror inte jag växer så mycket mer än 165 cm / 58 kg:bump:

Det finns två ponnyraser som även vuxna rider, nämligen Exmoorponny och Islandshäst. En exmoorponny är ca 125-135 cm i mankhöjd och viktbärande. En islandshäst kan ju vara allt från en stor b ponny yill d ponny. En ras som är mycket trevlig är även connemara som ligger mellan ca 138-155 cm, det är en skadefri ras också. Om du vill ha en liten häst så satsa på en exmoor eller om du vill ha en större så satsa på en D ponny och jag skulle välja en commemar i så fall.:)

Så jag kan rida en exmoorponny på ca;123cm, med min vikt och längd?:D :p

Och jag vill absolut inte hålla med den som föreslog vbltravare som förstahäst, särskilt inte de som tidigare gått på travet. Det är en ras som är framtagen för att springa fort och länge och har ju som bekant inte de gångarter hästar framavlade för ridning bör ha. Merparten av alla ridtravare är därtill felridna och outbildade pga. okunniga ägare, som enbart köpt dem för den billiga prislappens skull.

Självklart hänger det lika mycket på individen, men jag skulle definitivt inte rekommendera en travare som förstahäst om man inte är mycket ridkunnig och beredd på att lägga ner massor med arbete.

Senast ändrad:

Sök efter en äldre rutinerad ponny av den ngt grövre modellen och mellan 145-148cm i mankhöjd.

Så jag kan rida en exmoorponny på ca;123cm, med min vikt och längd?:D :p

Japp det skulle gå alldelse utmärkt eftersom de är viktbärande de klarar lätt en person som väger ca 70 kg. De är väldigt breda över ryggen i alla fall de flesta av dem, man kan jämföra med vad de klarar viktmässigt med en Islandshäst. Om man jämför med en Islandshäst i samma storlek.

varmblodstravaren är en suverän första häst. tycker jag! Det finns flera vbltravare som ligger nästan nere på ponnymåttet.

Vbltravare är nog bland dom sämsta nybörjarhästarna..

Visst dom är jättetrevliga men det krävs otroligt mkt tid och kunskap föratt skola om en fd. travare..

Självklart hänger det lika mycket på individen, men jag skulle definitivt inte rekommendera en travare som förstahäst om man inte är mycket ridkunnig och beredd på att lägga ner massor med arbete.

:bow:

Liknande trådar

Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: misswilma
·
Gnägg Om dotterns intresse för ridning håller i sig skulle jag vilja köpa en ponny. Men går det att kombinera mor/dotter i önskemål kring...
2
Svar
28
· Visningar
3 673
Senast: Jadzia
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 087
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar