Är jag en djurplågare?

MissOnly

Trådstartare
Är jag en hästplågare?

I midsommras red jag inte på ett par dagar, jag jobbade alldeles för mycket. Sedan dess har jag ridit kontinuerligt, hästen har varit i full tävlingskondition i flera år. På lördag ska jag starta LB,LA. Enligt ett par vänner verkar detta heeeeelt orimligt, stackars ponny som inte är igång osv osv.

Jag hoppar på Pelham, det blir då mycket lättare att få "upp" honom då det är en stor och stark tung ponny. Men oj så synd det är om honom som måste gå med pelham, inga hästar ska behöva det, eller något skarpt bett. (hon som sa detta äger själv ett pelham + rider på pessoa....)

Skoningen är försenad med en vecka pga olika omständigheter, det är inte akut. Men jag plågar ju honom som låter honom gå med de hovarna.

En dag hämtade jag honom direkt ur hagen och red en sväng barbacka utan att borsta (borstade såklart efter dock), och då var det så synd om honom. :cool:.

HELT onödig tråd, jag vet, men jag var bara tvungen att skriva av mig, är jag en djurplågare och är min hästhållning totalt ovettig :crazy: ? Efter allt det här snacket känner jag att det inte är lika kul längre, och jag ser inte fram emot att åka ut till hästarna lika mycket nu..

EDIT: Det är i stort sett vuxna människor som har påstått det här. Jag tycker bara det är otroligt dålig stil att lägga sig i på det här sättet.

Senast ändrad:
Sv: Är jag en djurplågare?

Om du skaffar häst så ska du ju ha tid att rida den, men om du har ridit den bra på senaste år så är det väl inget problem? Men det är viktigt att kalla på hovisen när det behövs,kom ihåg det! Och om du inte tycker att det är så roligt att gå till hästarna nå mera så finns det MÅNGA andra som skulle bli mycket lyckliga hästägare än någon som inte ens njuter av att gå till stallet.

Så du menar att det finns någon som skulle bli gladare av min häst än jag som inte hade tid att rida under 3 dagar i midsomras när jag jobbade dygnet runt?

Om det var djurplågeri att låta hästen stå i ett par tre dagar så skulle min häst må fruktansvärt dåligt nu :D ;)

Prata med dem. Tala om hur du känner, ställ motfrågor. Som t ex varför personen i fråga rider med pessoa om det är djurplågeri med skarpa bett.

klart som f*n att du inte e djurplågare (med mindre du går å slår på hästen å så med det tror ju knappast du gör ;))

å att man låter skoningen gå över en vecka e ente så farligt... det kanske ente ens behövs skos om på ett par veckor även om det gått över den tiden d brukar behövas skos om (oj blev en krånglig mening men ni fattar)

och ska d vara djurplågeri bara för att man låter hästen vila ett par dagar?? då ska det vara synd om hästarna somgår på sommarbete och inte rids på nån månad. :cool:

jaja... nån djurplågare e du ente. d e jag j*vlig säker på!!

Kram Juvel

Jag har tagit upp det med dem, men då låter det "jag vill inte diskutera, det är din häst du gör som du vill".

Jag är trött på folk som lägger sig i :mad:.

Och ja, jag känner mig dum som tar upp det här på ett forum. Men just nu känner jag bara att det känns lite hopplöst,

Klart du gör vad du vill. men kan inte dessa människor prata säriöst så e d inget att bry sig om. låt dom sköta sitt så sköter du ditt. låt inte deras tyckande komma ivägen för dig... det ska vara kul att åka till sin häst. å tycker du inte att det är kul då blir ju hästen lite ledsen å då blir d ännu mindre kul att åka dit.

så jag tycker du ska rent ut sagt skita i va dom säger å glädja dig åt din pålle istället.!!

kram

Så otroligt barnsligt av dom personerna som påstått det här!

Även om hästen står några dagar då och då så är det väl inget problem, den tappar ju inte kondis för det.

Och att skoningen är försenad EN vecka, hur ofta kan inte det hända!? Om man inte skor själv så är det ju inte i alla lägen lätt att få hovis när man vill även om man är ute i god tid.

Be dom dra dit pepparn växer! :devil: Och sedan trallar du vidare och har kul med dina hästar! :)

Lycka till, Kicki :)

Om du skaffar häst så ska du ju ha tid att rida den, men om du har ridit den bra på senaste år så är det väl inget problem? Men det är viktigt att kalla på hovisen när det behövs,kom ihåg det! Och om du inte tycker att det är så roligt att gå till hästarna nå mera så finns det MÅNGA andra som skulle bli mycket lyckliga hästägare än någon som inte ens njuter av att gå till stallet.

Har du läst ts inlägg ordentligt!?

Kicki :)

Gud vad jag känner igen det här! Likadant i vårt stall, folk snokar, lägger sig i, har åsikter hur man sköter, tränar & fodrar sin häst i stället för att sköta sitt & sin häst.

I vårt stall är det jag & min sambo som blir mest "mobbade" Vi har inte tjocka thermotäcken på våra hästar - Vilket är för jävligt! Ljuger inte när jag skriver att de andra hästarna i vårt stall ännu går med vintertäcken på.

Våra två hästar får gå ute ca 12 timmar/dag - Det är också för jävligt, synd om dem!

Min islandshäst "lever" endast på grovfoder (Hö & Lusernhack) Det är skandal att hästen inte får någon mat!

Nu i dagarna har min islänning blivit så gott som inriden, vi både travar & galopperar, folket i stallet är skitgriniga - Bara för att de själva aldrig får tummen ur och gör något vettigt med sina egna hästar.

I vinteras kom min sambo's travhäst lös, han hade rullat i snön och glidit under undertråden - Vips så var han utanför hagen! Då vart folket vansinniga och gorma åt sambon hur han kan vara så dum i huvudet och inte stänga grinden. När de sedan fick se hur hästen kommit ut blev de tysta - Men ingen ursäkt!

Du är absolut ingen djurplågare! //Linda

Om det där är djurplågeri som du beskriver så är vi nog många som kan gå med i den "klubben"!!
3 dagars vila mår hästarna bara bra av ibland!
Så länge inte hästen är halt pga dåliga fötter så är den inte för sent skodd!! Och hovslagare kan vara svåra att boka med, särskilt sommartid!!
Säg till folket att innan dom kan komma med något konkret som visar på hur dåligt din häst mår, så har dom inget att komma med!!!

På tal om pelham, det är 10 ggr värre att sitta på tränsbett och såga käften ur led på stackars hästen, än att sätta på ett pelham och kunna rida vettigt!!

Lycka till och fortsätt njuta ihop med din häst :)

Du är ingen djurplågare. Det verkar som att de människor som rackat ner på dig har vaknat på fel sida samt är lite avis på din fina ponny. ;)
Jag förstår inte folk som alltid måste hitta något att klaga på, sånt kan göra mig tokig.

Strunta i skitsnacket och bry dig om hästen i stället.

Det låter bara dumt tycker jag! de ska inte lägga sig i hur du sköter din häst! om h*n har stått ett par dagar men du nu rider hästen ordentligt igen är det väl inget att gnälla över. o rider de själva på skarpt bett har de ju absolut inget att komma med!

Lyssna inte på dem utan starta du i din tävling o fortsätt som du gör!:D

Tycker de hela låter lite som att de är avundsjuka..:smirk:

tack alla, lite stöd var vad jag behövde :D. Jag tycker bara att det är så otroligt lågt att gnata om något de själva varken vet något om eller har något med att göra.

Du är ingen djurplågare!

Håller med om att det låter som ren och skär avundsjuka.
Avundsjuka människor beter sig ofta väldigt dumt, tyvärr! :(

Försök att strunta i dem (inte det lättaste, jag vet :() och ha roligt med din/a häst/ar.

Kan även vara så att de inte vet bättre, finns ett bra uttryck för sånt... "tomma tunnor skramlar mest" dvs okunniga människor är oftast de som klagar mest på andra och tror de "vet bäst". ;)

Om jag har mycket en period eller så så får min häst också stå. Här pratar vi ju ändå bara om tre dagar :rofl:
Min häst stod nyligen 2 veckor för att jag hade för mycket. Jag måste vara världens sämsta hästägare som lät henne gå i sin flock i hagen och bara åkte ut och kelade, borstade och pratade :angel:

Äh, ignorera alla andra som bara vill gnälla, och ha kul med din kompis på era villkor :D

Nej, du är ingen djurplågare! Inte på långa vägar. Låter mest som att de andra inte har något att göra :angel:

Hallå, att du ens orkar bry dig om vad de andra i stallet tycker!

Du vet säkert redan att du känner din häst bäst. De andra är förmodligen bara pedanter som blir uppstressade av att derar "perfekta hästhållning" inte efterföljs av andra.

Precis som det finns olika människor, finns det olika hästar (självklart... *bara förtydligande*) och står man i ett stall med andra så får man acceptera att alla inte gör på samma sätt. Detta måste vara ömsesidigt.

Självklart kan man ge tips och hjälpa varandra och blir en häst misshandlad så kan man försöka säga till, men på ett fint sätt.

Men nu till min åsikt: Du misshandlar verkligen inte din häst! Stå på dig!

(Förresten: Bra att du tog upp detta, här på Bukefalos... Alltid bra att skriva av sig lite, så man får bekräftat var man står)

Liknande trådar

Träning Jag har en i år 6 årig unghäst. Köpte henne i maj för två år sedan. Då världens snällaste dock röhårig och sto. Hon var van att täckas...
Svar
16
· Visningar
3 074
Gnägg Jag vet inte riktigt vart jag vill komma med den här tråden egentligen. Jag tror jag vill ha hjälp att tänka antar jag.. För just nu går...
Svar
2
· Visningar
1 019
Senast: FiVi
·
Utrustning Var igår & kikade på en ponny som jag lovat att hjälpa till med att rida till. Mycket trevlig ponny som tävlar Msv B hoppning & ska...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 281
Senast: Heulwen
·
P
Utrustning Vår ponny kan ofta vara ganska het i skogen och jag tänker använda en rak pelhamstång och se om det gör att man kan få lite mer kontroll...
Svar
8
· Visningar
1 644
Senast: pinky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama