Är jag dum om jag lånar ut släpet?

Sv: Är jag dum om jag lånar ut släpet?

Kan du inte vara med själv och hjälpa henne?

I princip lånar vi inte ut släpet. Undantag finns.
Hade tänkt sälja det när vi köpte lastbil, men ångrade oss i sista sekund.

Vi lånade ut det när det var nästan nytt. Den hästen gnagade på dörren, slät vit dörr, och det syntes tydligt. Hur ersätter man det?

Sen använder vi det nästan dagligen så det är inte så svårt att motivera så man behöver bli ovän med någon.

Vi hade för många år sedan ett nästintill helt nytt släp, vi var borta en vecka och en tjej i stallet tog hand om min häst, hon frågade då om hon kunde få använda släpet att lastträna med då hennes häst inte gick i närheten av en transport. OK sa vi tänkte att hon håller på bak på rampen lite kan ju inte skada hon skulle ju inte köra med det.
Tyvärr möttes vi när vi kom hem av ett mindre vackert släp, vist hade hon lasttränat och hästen hade lärt sig att gå upp i det och då får hon för sig att hästen skall lära sig att stå i släpet också och lämnade tydligen hästen där i flera timmar (enligt andra i stallet) att hästen inte alls ville vara där brydde hon sig inte om utan den skulle lära sig. Jo vist på bekostnad av våra innerväggar och gummimatta, hästen hade stått och vevat med frambenen så att hela plyfaskivan var uppriven med djupa märken som skorna rivet i, mattan var tunnsliten dock inte hål igenom men nästan på. Tror du hon ersatte någonting ? Det var ju bara skönhetsfel enligt henne......

Har inte orkat läsa alla svar... (vet vet, man ska det egentligen...)

Jag ahr ingen åsikt om vad du bör göra eller inte, men ha i åtanke att Om du lånar ut och hästen sparkar sönder inredningen, vem står för reparation av transporten?
Det är itne alla skador som försäkringen täcker.
Om jag inte minns fel (men kan minnas fel) så täcker ine försäkring skador som hästen åsamkat på transporten?

Och det kan bli dyrt...

Men å andra sidan, du är ju snäll om du lånar ut.

Är det en vän som behöver den?

Kan för övrigt även som ett avskräckande exempel berätta hur snabbt en häst kan lyckas ta sig igenom en plyfaskiva om den har rätt teknik, dock handlade det denna gång om en av våra egna unghästar som var i farten.
Hästen ifråga var en mkt bestämd men väldigt cool 3 åring (skodd) som skulle träna att bara åka bort till grannen och rida i deras ridhus som socialträning. Lastar in henne och direkt börjar damen panga med ett framben, ge dig sa jag och vi körde sakta men säkert bort till grannen med damen envist pangande med ett framben (rörde inte en fena för övrigt utan demonstrarade sitt missnöje med att veva med ett framben), hon stod väl kanske ytterligare 5 minuter när vi kommit dit så totalt max en kvart i släpet, på den tiden har fanskapet hunnit göra ett hål i den snea ytterväggen framför sig i en helt frisk plyfaskiva, hon har helt enkelt misshandlat exakt samma fläck gång på gång och väl först fått loss någon liten bit och sedan har hålet vuxit fram, behöver jag säga att jag skrittade damen hem istället efteråt och sedan var hon inte välkommen in i släpet förrän vi satt ordentliga sparkplåtar på väggen. Så snabbt kan det gå att få en skada som kostar mkt pengar att återställa (skall man byta en plyfaskiva så måste taket plockas av på transporten sedan träs skivorna i uppifrån, på vår skulle det kostat ca 10.000:- inkl arbete och ny skiva att byta ut den, nu nöjde vi oss med att laga väggen och sedan sätta en rejäl sparkplåt från insidan)

Man blir tyvärr lite snål när man varit med om liknande. Jag har en arbetskamrat som inte ägde transport och måste få tag på en snabbt, så jag var snäll och lånade ut den. Det visade sig att hästen var lite "svårlastad" ...

Det fanns djupa märken i väggarna efter sparkar, de skulle ordna lagning, men det blev ju inte särskilt snyggt och hållbarheten var alltid minskad där. JAg ville inte bråka med en människa som man träffar dagligen. Dessutom hade mellanväggen blivit en aning skev. Efter sånt blir man väldigt grinig tyvärr..Hästar är ju hästar men det som är problemet är just hur löser man det om något händer.

Det värsta är nästan om det händer något som bara påverkar utseendet. Säg att jag är väldigt noga med mitt släp, har hållt det i jättefint skick utan förslitningar och märken. Lånar ut det, och får tillbaka det skrapat, mattan sargad, repor efter sparkar, lite skeva bommar och en mellanvägg som fått sig en smäll. Skötardörren har hästen dragit tänderna i.

Inget som i sig påverkar användbarheten, men SÅ surt att få tillbaka sitt pedantskötta släp som ett lik.

Jag lånar bara ut mitt till vissa personer.
Just dom jag vet skulle reparera det om något hände.

Vissa personer har frågat men jag har nekat. Men jag tycker inte man ska behöva ha dåligt samvete för det. Det är min transport, det är JAG som har målat och fixat med det.

Så känner du att du inte vill låna ut det, så gör det inte.
Du behöver inte ha en massa ursäkter.

Hade jag varit du, när du nu redan vet att hästen sparkar, så hade jag inte lånat ut släpet. Inte om Du är rädd om det.
Köpte själv ett sprillans nytt släp nu i januari :banana:. Jag har verkligen sparat och sparat för att ha råd med det, jag skulle ALDRIG låna ut det och riskera att min "dröm", det som jag jobbat hårt för ska "sparkas" i spillror. Som många andra skriver, ha inte dåligt samvete och hänvisa henne till närmaste mack eller Granngården.
Det är ju dina pengar som försvinner, som någon skrev här innan, man vet inte hur mycket försäkringsbolaget betalar ut, innan något går sönder...

Det jag kan känna är allt detta lånande hit och dit.
Om jag har köpt ett släp för MIN skull inte för alla andras. så känner jag inför det mesta. Om jag lagt ut pengar på något då vill jag att de ska se ut och skötas på mitt sätt.

Har lånat ut saker som gått sönder, som man fått tjata tillbaka som inte kommit tillbaka.
Nu lånar jag bara ut om det är till en person som jag litar på till 100 %

Det låter jätte egoistiskt men jag är rädd om mina grejor.

Har lånat släp ett par gånger av en tjej som jag var medryttare/kusk åt. det gick jätte bra och jag tvekar inte om hon skulle be om att få låna något. men detta är en person som jag känt i snart 5 år och som jag LITAR på.

så om du är tveksam låna inte ut!

Att vara rädd om sina egna saker är lätt, men att vara rädd om andras saker är svårt
synd men i vissa fall sant

Senast ändrad:

Hade jag varit din bekant hade jag absolut kunnat acceptera ett nej. (Jag tror inte att jag själv hade lånat ut mitt släp om jag hade ett..) Har däremot vart med om att jag behövde åka till veterinären med min häst som hade hovbensfraktur och kom överens med en kompis om att låna hennes för 250 kr. På morgonen, några timmar innan vi behöver kärran, ringer hon och säger att hon inte alls vill låna ut det! DET är inte okej!

Senast ändrad av en moderator:

Du ska inte låna ut släpet. Om du velat göra det hade du inte ställt frågan på Buke. Då hade du bara lånat ut det.
Jag har själv släp och lånar ut till vissa, andra inte. Tar inget betalt för i långa loppet brukar det ordna sig med tjänster och gentjänster. Man kan behöva akut barnvakt eller någon som tittar till hästarna en kväll. Sånt ordnar sig alltid.
Människor som jag inte har en så nära relation till hänvisas till närmaste uthyrningsställe.
/Sessiagh

Håller med, låna inte ut släpet ;) :banana:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 700
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
936
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 605
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 950
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Kastrering av tik - erfarenheter?