Är jag djurplågare?

frittan

Trådstartare
För några år sedan (1998 till 2002) hade jag en islandshäst. Han var en välpälsad liten herre med mkt energi och muskler. Kondition som jag önskar att min halvblodshäst kunde ha! ;) Han var en häst som gav allt och aldrig gav upp! Kändes som han kunde vandra i veckor utan att bli trött!
Han tränades mkt, och gick även några små klubbtävlingar i dressyr och hoppning med mig på ryggen.

När vi red så blev han ofta väldigt svettig, mkt pga sin långa päls (han hade lite smålång päls även sommartid). Sista åren klippte vi honom men var det varmt och man jobbade honom så svettades han ganska mkt ändå.

Detta, att han svettades, ansåg många i grannstallet som DJURPLÅGERI! Att det inte var naturligt att jag red min häst så HÅRT så han svettades. De kollade inte alls på om han verkade trött i övrigt och stod och flåsade, vilket han inte gjorde.

De pass då han blivit rejält svett valde jag att gå med honom/skritta honom tills dess att han var helt torr igen. Detta var ju enligt de i grannstallet INTE ALLS BRA! Att jag först rider min häst SVETTIG, och sen TVINGAR med mig hästen att GÅ upp emot en halvtimme efteråt. De tyckte att har jag ridit min häst så hårt så ska han minsann inte behöva "jobba" mer och få gå ut i hagen och pusta...

Jag själv anser ju att hästen ska skrittas av ordentligt, så han andas lugnt och inte svettas mer. Eftersvettningarna ska ha gått över innan hästen får gå ut i hage, så anser jag idag också.

Håller ni med mig eller håller ni med dom i grannstallet?
Är jag en DJURPLÅGARE som rider min häst svettig och sen går med denne tills den har torkat, även om det kan bli en halvtimmes promenad?

Eller gör jag rätt?
Jag anser ju att jag har rätt men man vet ju aldrig, med tanke på åsikterna från grannstallet.

Långt inlägg, jag vet. Filåt :angel:

Sv: Är jag djurplågare?

Nej, mycket bättre att hästen är torr när den kommer in till stallet, speciellt om den ska ut i hage..
Den promenerar ju liksom i hagen också, så att det kan väl inte vara någon större ansträngning..

Ge dom en handbok om hästar eller nåt :D

Nej, mycket bättre att hästen är torr när den kommer in till stallet, speciellt om den ska ut i hage..
Den promenerar ju liksom i hagen också, så att det kan väl inte vara någon större ansträngning..

Ge dom en handbok om hästar eller nåt :D

Haha, ja det kanske jag skulle gjort :D
De va ju inte kul att höra vilken djurplågare man var, för nu var ju minsann min häst så svettig igen när jag hade ridit... Jaa hujedamej vilket liv det var :rofl:

Då är jag samma sorts djurplågare som du, då.... Har också en synnerligen arbetsvillig och vältränad islandshäst som minsann blir rejält svettig efter en del ridturer/träningspass. Han får självklart skritta tills andning och puls är på vilonivå, han får därefter torka med fleecetäcke om det är vinter eller blir duschad om det är sommar. Han klipps vintertid (nån sorts halvklippning där jag klipper större delen av halsen, bog, bringa och under ca 1/3 av magen) och torkar ju därmed lite fortare, men svettas gör han ju... Men att svettas är ju i sig inte farligt eller plågsamt - det man får titta på är väl hur hästen är i övrigt. Blir den onormalt trött och flåsig efter träningspassen så får man väl antingen klippa bort mer päls (om det är problemet) eller se över upplägget på träningen. Och så får man ju självklart vara observant på att hästen dricker tillräckligt och får i sig tillräckligt med salt efter de tuffare träningspassen.

Nej, det tycker jag inte att du är. Att hästen blir svettig gör ju inget så länge man inte helt kör slut på sin häst. Man kan ju bli svettig utan att bli trött.

Och grannarna gjorde helt fel. Om man tycker eller tror att något missköter sina djur så ska man anmäla. Man ska inte bara gå runt och snacka skit och klaga så som de gjorde, för det hjälper inte djuren det minsta.

Bry dig inte om vad andra säger..
Hästfolk är såå duktiga på att berätta för andra hur de ska träna och sköta sina hästar.
Så länge du känner att det är rätt du gör och din häst mår bra så go on:)

Vissa hästar svettas mer än andra, precis som vi människor.

Nej det är du absolut inte.
Sådana kommentarer kommer av ren okunnighet. Hästen svettas ju för att reglera sin kroppstemperatur. Det är överskottsvärme som ska ut. Mycket muskler alstrar mera värme.

Är ju bättre att gå med hästen torr, än att släppa ut den blöt i hagen. Sen behöver ju inte hästen vara så trött för att den svettas, vissa svettas ju lättare än andra.

Nej det är du absolut inte.
Sådana kommentarer kommer av ren okunnighet. Hästen svettas ju för att reglera sin kroppstemperatur. Det är överskottsvärme som ska ut. Mycket muskler alstrar mera värme.

Tack för ditt svar! (tack alla andra också ju!)
Jo han var ett muskelpaket så då var det kanske inte så konstigt att han svettades mkt när vi jobbade på ridbanorna eller i ridhuset... :d

Alltså, alla hästar svettas ju olika mkt, det viktiga är ju faktiskt att hålla sig till den motionsgraden hästen klarar av.
Den ska ju inte flåsa som en blåsbälj (?) varje gång man ha ridit och vara helt skakis i benen.
Svettas den normalt varje gång man rider så är det ju bara något att acceptera (Om det inte beror på För hård ridning lr alltför spänd häst, det tycker jag inte är bra)

Det är ju bara att förklara för dem att hästen faktiskt svettas så mkt även om den bara rids lätt.

Sen kan det vara bra att fundera över sin ridning om hästen är supersvettig jämt. Jag säger inte att Du gör/gjorde något fel, absolut inte, men har varit med om något liknande i mitt stall.
En av hästarna var supersvettig efter iprincip varje ridpass - hästen var då helklippt.
Jag trodde det var helt normalt på den hästen såklart eftersom den blev så svettig jämt. MEN sen red ryttaren min häst en gång och min häst var också dyngsur :eek:
Jag har inte lyckats få henne mer än lite svettig ens efter att ha konditionstränat. :crazy:
Bara en erfarenhet jag ville dela av mig med.

Ang att gå en halvtimme efteråt - det är ju givetvis mer positivt än negativt!!

Alltså, jag tror mkt av svetten berodde på som en annan svarade innan, att mer muskler ger mer värme, alltså mer svett :idea:

Han var ingen som stressade upp sig, men han var inte heller någon som gillade att dega runt på ridbanan. Skulle man jobba så gav han ALLT, och jobbade verkligen ordentligt hela passet, om jag inte lät honom gå på fri tygel...

Att grundtempen var ganska varm i luften hela tiden kan nog medföra mer svett också... De i grannstallet red ju knappt sina hästar, och detta medförde att hästarna inte orkade när ryttarna väl ville rida längre pass. Och istället red de inte alls :confused:

När vi red i skogen svettades han ju inte som en gris direkt :D

Sen ser jag ingen nackdel i att en häst svettas, SÅ LÄNGE den inte flåsar och andas häftigt och är helt slutkörd efter passet...

Samma som när en själv tränar... Man svettas ju mkt ibland, inte slutar jag träna för det :p

Jag tycker inte att du är någon djurplågare! Jag har ett 13-årigt varmblodssto och hon är jättesvettig ibland bär jag ställt in henne i stallet. Är då noga att lägga på täcka så hon torkar. Är noga att lägga ner henne ordentligt innan med, trav i låg form och 15 min skritt, ungefär. Det är väll inte konstigt att hästen blir svettig när den jobbat hårt!

Men du, seriöst? Varför funderar du ens över om du är en djurplågare eller inte? Det är väl rätt uppenbart att grannarna inte har en aning om vad dom pratar om?:rofl:

Ja, tyvärr finns det ju folk som e helt dumma i ........
Skulle det då vara självtortyr när jag går ut och springer en runda i skogen och kommer hem genomsvettig och flåsar som en labbe en het sommardag?
Jag tränar min häst när jag rider honom, han ska bygga upp sig och utvecklas och han blir inte starkare av att strosa i hagen, även om det är trevligt för honom.
Vad är det för pösmunkar du har till grannar?

Nej! Du är inte djurplågare!

Själv har vi en granne som kommer och talar om för dotter när hon hopptränar att nu får det räcka för nu har du hoppat så länge så nu börjar hästen bli trött!!! Har då hoppat ca 20min, (gymnastikhoppning låga hinder)+ något enstaka högre för att hästen ska lära sig att arbeta med rumpan.
Dotterns ponny är av den sort som aldrig blir svettig, Har fått beröm av ridläraren att hon är så duktig att hålla konditionen uppe på ponnyn även då det är vinter och dåligt underlag.

Denna granne kan "allt" om hästar, har en Islänning som gör precis som den vill.

Så lyssna på dig själv du vet bäst vad dig häst klarar av!

Du har helt rätt. Man blir trött på såna pundhuvuden som dom i ditt grannstall!:mad: Varför lägga sig i? OK om det ÄR riktigt djurplågeri som att inte ge sin häst mat, eller att slå den och liknande. men det är ju normalt att svettas!!

Hej i sådant fall är jag också djur plågare,
Du dem behöver inte bry sin lilla hjärna vad du gör med din häst så släpp det du,
Jag hadde en travare som va lika dant.
Nej stäng av det där du och forsätt med ditt:p

jag hade en travare som blev svettig bara efter en 20min skritt... hon bara var sån. aldrig trött bara svettig.
hästar är olika precis som vi människor, vissa svettas mycket andra nästan inget alls.
du har absolut inte gjort något fel.

Nämen vad var det för hästmänniskor egentligen? Jag skulle inte kunna ta ut mina lurvenpajsare ur hagen ens om de inte fick bli svettiga.

Klart hästen blir svettig. Vår arbetsnarkoman till islänning här hemma blev sjöblöt av en tvåtimmars Promenad i helgen o han har bara hälften så tjock päls som de andra islänningarna i hagen. O han har kondition till att springa hur länge som helst, han knatar på med samma kraft efter en tretimmarstrunda som efter en 20minuter!. Frågan är hur man skrittar av efter en skrittpromenad :D (utan ryttare dessutom). Konditionen har väl med pulsens återställning efter arbete att göra, inte hur mkt hästen svettas.

Men jag vill inbilla mig att människor som inte kan så mycket är de mest envetna och "duktiga" vad gäller sina egna åsikter och att pracka på andra dom.

Hur kan det vara djurplågeri att motionera sin häst?

Om hästen är nöjd och glad efter ett ridpass även om den är sjöblöt, så kan det ju inte ligga någon fara i det. Tycker snarare att det är värre med ryttarna som rider ca 20 minuter och sedan ger sig för att de själva inte orkar, för "då orkar ju inte hästen heller".

Om man rider en häst och den blir svettig, då brukar jag ta det att hästen faktiskt ansträngt sig och använt sina muskler, istället för att bara jogga runt utan att ta i! Sen svettas ju hästar olika mycket beroende på individ, temperatur och pälssättning.

Rid på du bara! Hellre att hästen blir svettig och nöjd än att den får överskottsenergi och går sönder av för lite motion! :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 275
Senast: Happimess
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 897
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 672
Senast: svea
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 512
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar