Är jag bortgjord?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tina_tiger
  • Startdatum Startdatum
T

tina_tiger

Väntar i dagarna ett föl efter mitt sto och Flyinges Sandakan. Hennes stam är inte klockren, hon är till 25% travare, något man definitivt inte misstänker vare sig när man ser henne eller vid ridning. (Min tränare satte nästan i halsen när han fick reda på det. En annan ridlärare som främst rider dressyr har uttryckt köpeintresse om hon skulle vara till salu.)
Stam: e. Erbstein ee. Kaliber eee. Utrillo, ue. Raff uee. Rosseau
Mormor travare.

Gångarter: ordinär skritt, fin luftig trav, något flack galopp. Har vid några tillfällen fåtts att ta några passagesteg. Vi har tävlat dressyr på låg nivå, inga placeringar att tala om.

Exteriör: ca. 163 cm, högställd, ädel och smäcker, litet feminint huvud som påminner om arab, kanske något lågt ansatt hals, sluttar ”lagomt” vid korset, bra benställning, fin sida (detta är inte min subjektiva bedömning, utan andra människors subjektiva spontana kommentarer. Själv trillade jag dit och köpte henne pga. hennes fina trav och trevliga utseende. :love: )

Så här har jag tänkt:
Jag vill ha en dressyrhäst, inte jättestor. Hennes galopp behöver kompenseras för. Jag vill ha en häst som är några cm högre, men inte för stor. Jag vill inte ha en alltför tung häst, utan gillar smäckra dressyrhästar.
Förstahandsvalet av hingst var Sandreo, e. Sandro Hit. Hon har ej haft föl förut, så jag visste inte hur snabbt det skulle ta sig innan hon blev dräktig, dessutom ville jag ha ett ”säkrare” alternativ rent ekonomiskt. Sandreo = full avgift efter 90 dagar, Sandakan = levande föl-avg. Så jag valde Sandakan, Sandreos halvbror, också e. Sandro Hit och ue. Donnerhall. Har 9 på galoppen, 42 p. exteriört. (Fast Sandreo ÄR snyggare). Jag kommer inte att ha råd att köpa en ”färdig” dressyrhäst, så därför betäckte jag. Är medveten om att ”andrahandsvärdet” kan bli lågt eftersom stammen inte är klockren.

Så min fråga till er erfarna uppfödare är: är jag helt ute och cyklar? Kommer jag få en dressyrhäst som håller en bit upp i klasserna? Är på blåbärsnivå, mitt mål med stoet är att rida Lätt A så småningom samt lära mig och henne piaff och passage. Inte mycket att göra annars nu, hon går här ute i hagen med jättemage och spänt juver, och cyklar jag så får jag glatt trampa vidare, men det kan ända vara kul att höra er åsikt! :)

//tina_tiger

Sv: Är jag bortgjord?

Förhoppningsvis är du inte ute och cyklar !!

Men avel är ju alltid ett lotteri oavsett vilka raser som är inblande.

Visst finns risken att trav-blodet slår igenom på ett tråkigt sätt, men det kan också vara så att det inte märks alls.

Lycka till !

Kan jag lära mina shetlandsponnyer och min fjording piaff och passage så går det säkert bra med din också! :D

Tror inte det är några problem för hästens del, snarare då med hur jag ska klara av det!:D

Hej! Jag tycker det låter bra! Men nu är ju jag lite partisk också eftersom jag också väntar en Sandakan bebis ;P

Att mormor är travare spelar väl ingen roll, hamnar inte hon i tredje led för fölet. Samtidigt kan det ju vara en sådan kombination som slår även den renaste aveln. Lotteri som de säger!
Lycka till!

Spännande att se din fölis! Vår bebbe behagar inte titta ut än, men idag är dygn 335...

Corlensky är ju godkänd hingst och honom är det travare i!
Jag hoppas du får en fin dressyrhäst!

Lycka till med fölet. Jag tycker ditt val låter väl genomtänkt och målinriktat. Jag blir förvånad om det skulle göra bort dig att ditt föls mormorsmor är travare. Ska inte varje häst bedömmas efter hur den ser ut, rör sig, temprament etc och inte efter ursprung. Den som angav köpsumman vilken jag förmodar av ditt inlägg inte var imponerande, kunde denna person säga något ofördelaktigt om ditt sto innan denne visste stammen? Nu är jag inte rätt person att utala mig, jag äger själv en travare, (inget jag skulle rekomendera till den som satsar högt i dressyr av olika andledningar som jag inte vill gå in på). Men jag skulle inte anse att en mormor eller mormorsmor som travare skulle dra ner priset. Däremot så skulle jag avråda till att betäcka en varmblodstravare med en annan ras (typ) mycket av den anledningen. Du beskriver många goda egenskaper att avla på hos din häst så jag tror du har goda chanser att få en bra framtida dressyrhäst. Lycka till med ditt föl.

med vänlig hälsning Rina

ps min mormorsmor fick barn utan att vara gift, fy så skamligt, jag måste vara av dålig börd :(

Lycka till med fölet. Jag tycker ditt val låter väl genomtänkt och målinriktat. Jag blir förvånad om det skulle göra bort dig att ditt föls mormorsmor är travare. Ska inte varje häst bedömmas efter hur den ser ut, rör sig, temprament etc och inte efter ursprung. Den som angav köpsumman vilken jag förmodar av ditt inlägg inte var imponerande, kunde denna person säga något ofördelaktigt om ditt sto innan denne visste stammen? Nu är jag inte rätt person att utala mig, jag äger själv en travare, (inget jag skulle rekomendera till den som satsar högt i dressyr av olika andledningar som jag inte vill gå in på). Men jag skulle inte anse att en mormor eller mormorsmor som travare skulle dra ner priset. Däremot så skulle jag avråda till att betäcka en varmblodstravare med en annan ras (typ) mycket av den anledningen. Du beskriver många goda egenskaper att avla på hos din häst så jag tror du har goda chanser att få en bra framtida dressyrhäst. Lycka till med ditt föl.

med vänlig hälsning Rina

ps min mormorsmor fick barn utan att vara gift, fy så skamligt, jag måste vara av dålig börd :(

Hej!
Jag är också en oäkting, dotter till en annan oäkting. :D
Personen som var intresserad av att köpa henne OM hon var till salu la inget bud på henne. Själv köpte jag henne för 34', efter att ha prutat 2', mest för prutandets skull. Hade köpt henne för 36' också. (Grimma medföljde!)

Anledningen till att jag vill höra era åsikter är att jag av någon ansetts oseriös som avlat på en häst utan "fin" och "ren" stam. Därav min fråga! Just därför känns det jättebra att folk här verkar positiva! Är dock lite spänd på hur jag kommer att mottas i höst när jag vill visa fölet...

PS. Har inget emot travare, har en på foder just nu. Går stadigt i form. Vi tränar öppna och sluta, bakdelsvändningar m.m. Han är superduktig!!! Min tränare lovordar honom. Skulle gärna ut och tävla honom om det inte var för fölningen som är på G. Och denna häst har sprungit in ca 250.000:- OCH tävlat distans upp till 8 mil, hoppar bra och funkar utmärkt som westernhäst. Är dessutom genomtrevlig och snygg. En multitalang! DS.

ÄR det travare i Corlensky ? Jag tror du tänker på Quin..honom är det travare i.

Det är inte alldeles ovanligt med franskt travblod i hopphästar, resultatet av en målinriktat avel främst bedriven i Frankrike. Jag har dock aldrig hört om samma variant för dressyrstjärnor.

Jag tror att TS kommer att få en finemang fölunge som kommer att räcka alldeles utmärkt till hennes syften - kanske längre - vad vet man.

Ja där ser man.

Men som sagt fransmännen vet ju vad de pysslasr med när de avlar hopphästar

Jo, precis. Det är inte den korsningsavel med travhästar som görs här i landet med mer eller mindre olämpliga individer som skulle få samma resultat...

kul med flera som vågar att skriva hit...
jag är en av dom som alltid blir halshuggen osså för att jag håller på med FÄRGavel ?? ( fy så skamligt, får väl skylla på att det ligger i mina gener då jag osså va oäkting o blev bort adopterad..)
tycker att det är jätte roligt att avla på färg och försöka att få en såå bra häst som möjligt trots att den har en färg som JAG gillar.
jag tror inte att jag är mer oseriös än halvblods folk, ser till att mina bäbisar får den bästa förutsättning att bli bra tävlings hästar men i förta hand att dom är sunda och trevliga hästar som lever ett lång och bra liv, till det ägaren önskar att använda dom till!!!
Jag själv är intreserad av det mesta inom hästar och tävlingsformer, och ( hemska mej) jag ÄLSKAR travare :angel: då jag tycker om utmaningar och lära mig så mycket jag bara kan inom all sorts hästeri verkamhet.
kan nämna att jag tränar/tävlar hoppning, dressyr,körning (maraton och bruks),barock, fältävlan, horsemanchip, galopp så jag tycker allt inom hästar är roligt och tror på det sättet att jag kan lära min en bredare helhet om hästen som person.

HOPPAS att fölisen blir en sund och trevlig individ vilket den borde bli med SÅ bra stamtavla.
DET HÄNDER JU ATT DET BLIR KLADD MED HALVBLODAVEN OSSÅ JU IMELLAN ÅT, trots att det är halvblod.
du avlar ju även på det ögat inte kan se !!!

även kungligheter drabbas av defekta barn emmelan åt!!

Avkomman får ju gröna papper och räknas som renrasigt halvblod. Travinslaget blir en åttondel, 12,5%, och det kan ju slå igenom någonstans, men andelen är ju inte så stor.

ÄR det travare i Corlensky ? Jag tror du tänker på Quin..honom är det travare i.

Det är inte alldeles ovanligt med franskt travblod i hopphästar, resultatet av en målinriktat avel främst bedriven i Frankrike. Jag har dock aldrig hört om samma variant för dressyrstjärnor.

Jag tror att TS kommer att få en finemang fölunge som kommer att räcka alldeles utmärkt till hennes syften - kanske längre - vad vet man.

Vart ligger travarblodet i Quin? fransk travare förmodar jag?

:angel: Du är inte ensam. Jag har en oäkting till dotter. Men hon är söt ändå säger folk...:smirk:
Och vad jag själv har bak i stammen ska vi inte tala om. Men jag har klarat mig bra ändå.... Fast andrahands värdet har jag inte kollat upp....:confused:

Det finns ju flera halvblod som har travar inslag i stammen som tex tidigare nämd.

Liknande trådar

Avel Har gått och "kärat ner mig" i en häst där jag rider (alltså inte min egen!). En KWPN valack född 2001 :love: Han är runt 175 cm i mkh...
Svar
7
· Visningar
2 155
Senast: rostad
·
B
Dressyr Hej alla! Jag hoppas att ni kan hjälpa mig. Min kompis har köpt ett sv. hblsto för ett par månader sedan som hon ska låta betäcka...
Svar
4
· Visningar
1 331
Senast: Sara-Ida
·
Avel Nu ska även jag sälla mig till denna skara... Har ett B-prem hblsto e. Brisad-Lombard-Niarchos, stofamilj 5. 'Gammal hederlig svensk'...
Svar
18
· Visningar
1 174
Senast: ch791022
·
M
Avel Funderar på vilken hingst vi ska välja. Stoet är e. Concorde - Kaliber och kommer från stofamilj 46. Mamma är helsyster med Krocket och...
Svar
10
· Visningar
1 652
Senast: clownen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka